Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Idag lärde jag mig vindsurfa på riktigt!! Men behöver råd om stegrande fotstyrning..

  • Idag lärde jag mig vindsurfa på riktigt!! Men behöver råd om stegrande fotstyrning..

    Publicerad av johan86 på 20 juli, 2008 vid 18:11

    Idag lärde jag mig att åka med sele och beachstarta i Fiskebäck, känner mig väldigt nöjd. Men när det börjar gå riktigt snabbt (planing) och jag är ikrokad vill jag gärna börja styra med fötterna. Problemet är det att då jag ska gå bak för att sätta i ena foten bromsas alltid farten upp och brädan stegrar sig – det är som att det blir för mycket tyngd på något sätt. Jag har aldrig kunnat gå bak till fotstropparna på grund av det.

    Jag har prövat med att flytta fram mastfoten ganska långt fram på brädan, men det har bara blivit marginellt bättre. Känns ju lite surt att inte få riktig kontroll när man behöver.:confused2:

    Jag väger 70 kg, kör med 120l freeride bräda och hade idag 6,2 segel. Någon som kan ge något tips om vad som kan vara fel?

    dude svarade 15 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • carl-r

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 18:18

    Gissningsvis så står du mer på brädan än sitter i selen. Därför händer det mycket med brädans viktfördelning när du går bakåt. Det blir för mycket vikt baktill på brädan för fort helt enkelt.
    Antingen kan du sitta ner i selen eller hänga ner (om det är en midjesele) för att få vikten mer på mastfoten.
    Det andra alternativet är att du går med myrsteg bakåt på brädan vartefter du accelererar för att inte gräva ner aktern innan du har fart nog.
    Det första alternativet (att hänga ner i selen) eller att kombinera dem är det bästa. 🙂

  • simpa

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 18:35

    Har vart med om samma sak once upon a time. Har för mig att det bara var att våga falla av och verkligen få upp farten innan man går bak i stropparna. Allt handlar om farten.

  • johan86

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 18:43
    simpa;484022 wrote:
    Har vart med om samma sak once upon a time. Har för mig att det bara var att våga falla av och verkligen få upp farten innan man går bak i stropparna. Allt handlar om farten.

    Tack båda för era råd, misstänkte att det kunde ha att göra med det…är väl lite feg av mig än så länge, men jag ska testa att hänga ut av bara he*vete när jag börjar plana nästa gång så ska vi se vad som händer. :cool2:

  • willyskipper

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 18:54

    Så här skulle jag förklara det.

    -segla ikrokad, gärna lite mer åt slör så att du har fart.
    -ställ bakre foten mellan främre och bakre fotstropparna
    -sätt i foten i den främre fotstroppen, vänta tills brädan planar ordentligt
    – så här skall det gå att surfa hur länge som helst om det inte är för vågigt.
    -sätt sedan i den andra foten i bakre fotstroppen.

  • johanc

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 20:03

    @willyskipper 484028 wrote:

    vänta tills brädan planar ordentligt.

    Där är nog huvudtricket tror jag… När du börjar kunna surfa kommer du att nästan kunna ställa dig i stropparna och sen plana men i början måste du ha rejält med fart eftersom man är, typ, klumpig i början. Vänta hellre med bakfoten tills du har rejäl fart eller ställ den på bakstroppen innan du börjar fippla i foten.

    MVH

    Johanc

  • woodleaflay

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 20:27

    @Johan86 484011 wrote:

    Idag lärde jag mig att åka med sele och beachstarta i Fiskebäck, känner mig väldigt nöjd. Men när det börjar gå riktigt snabbt (planing) och jag är ikrokad vill jag gärna börja styra med fötterna. Problemet är det att då jag ska gå bak för att sätta i ena foten bromsas alltid farten upp och brädan stegrar sig – det är som att det blir för mycket tyngd på något sätt. Jag har aldrig kunnat gå bak till fotstropparna på grund av det.

    Jag har prövat med att flytta fram mastfoten ganska långt fram på brädan, men det har bara blivit marginellt bättre. Känns ju lite surt att inte få riktig kontroll när man behöver.:confused2:

    Jag väger 70 kg, kör med 120l freeride bräda och hade idag 6,2 segel. Någon som kan ge något tips om vad som kan vara fel?

    Håller med övriga tips och vill ge ett till.
    Om du kan flytta stropparna så sätt dem så lång fram och så centralt du kan. Gärna bara en där bak i mitten om det går. När du lärt dig få i fötterna snabbt kommer du vilja flytta tillbaka dem men i början är det bra.

  • davo

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 21:53

    @Johan86 484011 wrote:

    Jag väger 70 kg, kör med 120l freeride bräda och hade idag 6,2 segel. Någon som kan ge något tips om vad som kan vara fel?

    Nöt på. Det kommer.
    Just det, se på filmer med o glo på andra.
    Sedan kan du skaffa en mindre bräda o mindre segel och åka till Varberg istället.

  • kurtkomet

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 23:17

    Titta dit du ska/håll kvar blicken framåt.
    I början tittar man gärna ner på foten när man försöker krångla in den i stroppen och då tappar man fokus på att hålla kursen och släpper dessutom gärna efter lite med bakhanden och förlorar kraft. Detta resulterar i att du tappar fart och baken sjunker. Är det vanligaste felet jag gör när jag ska ta mig i stropparna.

    Lycka till!

    /Mats

  • johan86

    Medlem
    23 juli, 2008 vid 09:01

    Tack för era bra tips, tror jag har fått en bild av hur jag ska göra nästa gång det blåser, fast nu lär det ju dröja ett tag verkar det som.

    Var ute en sväng igår och lärde mig gippa i svag vind, är hur stolt som helst! :cool2:

  • svenne

    Medlem
    23 juli, 2008 vid 09:06

    Vänta inte på vind, ut och nöt så fort du hinner oavsett vind!

  • johan86

    Medlem
    23 juli, 2008 vid 09:20
    Svenne;484591 wrote:
    Vänta inte på vind, ut och nöt så fort du hinner oavsett vind!

    Självklart, jag bor praktiskt taget där ute nu 😉
    Men tills det blir planing lär det dröja några dagar

  • surfen

    Medlem
    23 juli, 2008 vid 11:03

    @Johan86 484600 wrote:

    Självklart, jag bor praktiskt taget där ute nu 😉
    Men tills det blir planing lär det dröja några dagar

    Bra! Det är timmarna på vattnet som gör det! Man kommer i stropparna lättare än man tror. Nöt in var stropparna sitter så du inte behöver flytta blicken, för gör man det i början av sin karriär så kan jag garantera att brädan lovar för dig, börja också att flytta stropparna mot mitten av brädan just för att den inte ska bli så lovgirig, men det tipset fick du tidigare. Man kan prova med att flytta dom framåt på brädan så den inte sjunker med aktern så lätt. Är det dåligt med vind, fall gärna av lite innan du kliver i FRÄMRE stoppen först, gärna stå på tårna så inte hälen trycker ner kanten på brädan(lovar) för att ge den lite mera knuff att komma iväg, men med kroppen upprätt ej hängande ut från brädan. Många gör felet att ta ett redigt tag i bommen, för nu jävlar ska det planas, ta det lite lugnare och håll ej så brett på bommen. Tar man i med ett för stort grepp så har du bara tur om du kan fånga vinden, för blåser det lite så vrider sig byarna hela tiden innan den riktiga vinden är där, så ett smallare grepp på bommen så rör sig riggen lättare med byn och du hinner fylla seglet med vinden, sen när den väl är där så åker händerna isär till en axelbred ungefär, lite mer om det brallar i ordentligt. Ta gärna hjälp av vågen om det finns någon och stick i väg på nerförsbacken bara för att få det lilla extra för att hjälpa en igång. ÖVA ÖVA ÖVA.
    surfen

  • dude

    Medlem
    24 juli, 2008 vid 06:18

    Skulle även vilja ge tipset att ha en lite högre bom, säg axelhöjd och uppåt för att kunna hänga i bommen och på så sätt få mastfotstryck och släppa vikten från fötterna vilket är just det du har problem med. Men, en högre bom kan göra det svårare att komma i och ur hängselelinorna, speciellt om de är korta eller om du kör med en sittsele. Så, om du väljer att köra med en lite högre bom (vilket kommer göra att du kan plana upp tidigare i mindre vind) så rekommenderar jag lite längre, typ säg 24-26-28 inches (alltså tum) långa linor och en midjesele för att lätt komma i och ur linorna.

    Så småningom:
    Allt handlar ju om att testa det man själv känner för, och om man vill segla snabbt så brukar en stance där man hänger väldigt mycket utåt och trycker på fotstroppar som sitter ute på kanten av brädan kännas bra när man väl hittar den, och åt andra hållet, om man vill ha känslan av att kunna svänga och hoppa och sedan så småningom snurra på brädan så bruka just en upprätt stance med hög bom, längre hängselelinor och absolut midjesele funka.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Idag lärde jag mig vindsurfa på riktigt!! Men behöver råd om stegrande fotstyrning..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.