Taggad: 

  • swe-16

    Medlem
    2 november, 2001 vid 13:53

    Att döma av resultatlistorna (nationellt och internationellt) så verkar en vikt kring 80-95 oftast fungera bra. Tyngre seglare går fortare, men tappar planingen tidigare. I Sverige bör du nog vara något lättare än på kontinenten. Jag upplever att vi oftast kör med samma segelstorlekar oavsett vad vi väger (rätta mig om jag har fel).Jag som är tung (95+) börjar plana något senare men kan å andra sidan hålla seglet något högre upp i vindregistren…det är dock sällan så att vi kör med mer än 0,5 m2 skillnad under träning och tävling….oavsett vad vi väger.
    /Per

  • royalbeastieboy

    Medlem
    2 november, 2001 vid 14:35

    okej, eftersom jag kommer från jollesegling e jag alldelas för van vid viktsnack, där har man ju jäkligt exakt optimalvikt. Men i jollevärlden har man ju inte segelstorleken som variabel. men om man säger att jag väger 78 kg och e typ 188 lång, kan man då säga att “såklart, du skall ha ett 12,0 med den här masten”? när jag seglar e-jolle så har jag ju en speciell mastkurva (och segel sytt efter masten) framtagen efter min vikt/längd och de teorier jag tror på, gäller motsvarande i formula?

    (jag frågar så mycket eftersom jag e formula sugen)

  • swe-16

    Medlem
    2 november, 2001 vid 14:54

    Woaw!…imponerande Verkar som ni jollekillar verkligen har koll på trimmet.

    Först av allt vill jag bara poängtera att du inte skall känna att du inte hör hemma i formula bara för att du inte väger bly som jag gör. Det finns massor av “lättvindsräkor” som placerar briktigt bra (och vinner ibland förstås). Det jag menade med mitt viktresonemang var bara att påvisa hur killarna som placerat sig i topp väger…och det är ju i alla fall EN måttstock.

    I formula är det snarare så att du kollar vilken mast ditt segel är sytt för och så köper du den. I år var iofs första året som jag personligen laborerade lite med master. Den jag köpte ursprungligen till 10,9:an var för mjuk så jag valde att segla på förra årets modell som var styvare.

    Att specialbeställa master efter vikt är säkert kanon. Jag vet dock ingen som gör så. Låter ruggigt dyrt.Det är nog endast de som utvecklar master som har direktlina in till fabrikerna.

    BTW. Väger du 78kg och är nybörjare inom formula tror jag inte du behöver 12 m2 till nästa säsong för att hänga med i de lätta vindarna. Det räcker definitivt med 9,8-10,9 som största (Neil Pryde eller Gaastra funkar bäst tycker jag)

    Vad är idealvikten för den jolleklass du seglade?
    mvh
    Per

  • royalbeastieboy

    Medlem
    2 november, 2001 vid 15:23

    mm, trimm ja, helt otroligt hur många timmar man lagt på att utveckla material å trim, bara ligga å köra kryssbogar timme efter timme, gör man så i formula oxå??

    I ejolle som jag seglar fram till i vår (avslutande elitserien/kval till VM) sägs den optimala vikten ligga på runt 68 kg, jag har alltid varit lite stor, under tävlingssäsong ligger jag på runt 74-75 kg. Tack vare att man får anpassa sin egna mast efter ens storlek å seglingsteknik kan man ändå hänga på bra i de flesta vindar, mardrömmen e ju lättmind å choppigt vatten…

    Jag tycker att priserna på surfmasterna verkar sjukt dyra, dryga 5 papp för en racemast jämfört med iofs dryga 11 för en ejollemast men dels väger den väldigt mycke mer så då eju materialkostnaden flera gångr högre å dels har SCS (marström) i porincip monopol på ejollemaster å nåt sånt monopol finns ju inte inom vindsurfing.

    Jag kan nog säkert säga att min nästa klass kommer att bli nån typ av vindsurfing (race) och formula varkar jäkligt roligt, har nåra vänner som kör mycke formula i Långedrag (GBG) och de e helt fast… 🙂

    MVH /Emil

  • swe-16

    Medlem
    2 november, 2001 vid 15:44

    Ett varningens ord bara: Börjar du tävla i formula är du fast för all framtid. Det finns ingen återvändo. Det är så sanslöst roligt att du inte vill göra något annat i resten av ditt liv 😉

    OK nu var det sagt.

    Ang trim. Ja vi försöker trimma så mycket vi kan, fast mest med befintligt material. Dvs vi testar olika fenor, olika mastfotspositioner, olika nedhal, olika uthal, olika stance..och ibland även olika master.

    Ett tips- seglar du själv: Träna manövrar (30s slag-30s slag x 10 sedan 20s gipp-20s gipp osv tills du blir helt slut). Det går att tjäna hiskeligt många metrar inom vindsurfing om du slår snabbare och effektivare än dina konkurrenter…slagen är mycket mera utslagsgivande i vindsurfing än i andra segelklasser eftersom farten är så mycket högre mellan slagen.
    -Segla mycket utan hängsele på undanvind och pumpa. Slår gymträning med hästlängder och du blir grym på att peka djupt på undanvind.

    Seglar du med flera. Testa trim enligt ovan . Helst systematiskt dvs en ändrar en sak i taget osv men det där kan du säkert bättre än mig.

    Seglar ni 5 eller fler kan det vara bra att träna starter och köra bana.

    Och så till sist…köp inte nytt. Det finns ruggigt bra prylar på marknaden 1-2 år gamla för 30-60% av nypris. Denna konf är perfekt att hitta prylar på.

    Hör gärna av dig direkt till mig med frågor om material om du känner dig osäker.

    mvh
    Per
    per.svanberg@se.andersen.com

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 november, 2001 vid 19:01

    Som en gammal Laser seglare som surfat ett par år nu
    och precis skaffat mig Formula prylar av värsta sort
    (beg) kan jag bara säga att du kommer att bli grymmt imponerad av formula.
    Som att segla jolle med 50 hkr snurra på aktern, med din
    bakgrund har du bara att lära dig att behärska en bräda.
    En (beg) topp utrustning kostar ca 15 tusen men du kommer
    aldrig att sätta din fot i en E-jolle.
    låg vikt är ingen nackdel det är det fina med vår sport.
    Men kolla att riggen är avsedd för seglet där finns fart
    att hämta.
    Per J

  • royalbeastieboy

    Medlem
    2 november, 2001 vid 21:50

    okej, tack för alla tips Per, grymmt bra med en surfkonf och att man delar med sig av sina erfarenheter, hjälper ju bara sporten framåt. Hade aldrig hänt i jollesegling. vore kul å få tag på ett schysst FW paket å börja raca, det verkar vara ett gött gäng som kör!

    MVH /Emil

  • swe-16

    Medlem
    4 november, 2001 vid 11:47

    Lycka till!
    Hör av dig till Jonas på Surfman i GBG 070-446 06 19. Han känner varenda kotte som seglar i Gbg och kan tipsa dig om var du bör träna och med vem. Hälsa från mig. Han kan säkert tipsa dig om lämpliga prylar också.
    Kom ihåg att bli medlem i Svenska Brädseglarförbundet om du vill tävla i Swedish Windsurfing Tour nästa år. Då får du unikt segelnummer, Brädseglarhandboken på våren (inbjudan till samtliga av SBF anordnade tävlingar samt annat matnyttigt), medlemsinfomail, SBF-nytt på hösten som summerar säsongen mm. Allt detta kostar endast 200:- om du vill tävla i Amatör-klassen. Vill du tävla i Pro kostar det 400:- och då får du även vara med och tävla internationellt samt så erhåller du 10%-iga rabatter hos vissa återförsäljare.

    Du behöver dock inte betala in förrän i vår eftersom denna säsong snart ör till ända.

    Surf on!
    /Per

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 november, 2001 vid 09:29

    Har för närvarande 0707-166690.

    Mvh:
    Jonas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 november, 2001 vid 09:31

    Per! Du vet väl att “The Team” Martin också är gammal jolleseglare, verkar som det kommer bli hårt för er simmare i framtiden………. 🙂

    /Jonas

  • swe-16

    Medlem
    5 november, 2001 vid 10:11

    Hmm…oroväckande. Man borde satsat på jolle istf simning när man var ung. Den enda nyttan av simningen jag har idag är väl att jag snabbare än många andra kan simma ifatt prylarna efter ett kastfall….eller 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.