• Publicerad av jakobcajsa på 30 juli, 2009 vid 16:30

    Efter en lång väntan på att min vindsurfingbräda skulle komma till bussgodsterminalen fick jag ett SMS där de sa att jag kunde hämta den i malmö från 08.00-16.00. KANON! tänkte jag.

    Nästa morgon gick jag upp klockan 05.50 för att kunna vara i malmö klockan 08.00 prick på morgonen. Jag flög upp ur sängen med ett skutt och hoppade in i duschen. Klädde på mig lite snabbt i all iver, plocklade plånbok + nycklar och sprang ut till bilen med ett leende på läpparna. Inte en tanke på att äta frukost eller liknande… Jag körde till sambons pappa för att hämta släp att frakta brädan på och begav mig till malmö.

    Sömninga 1h30min senare var jag i malmö på Skeppsbron 10.
    Bussgodsterminalen hade inte öppnat ännu men de släppte ändå in mig.
    Jag fick hjälp att lasta på sakerna på släpet, sen körde jag.
    På vägen tillbaka till simrishamn märkte jag att lasten inte alls satt fast så bra och att det hoppade upp och ner en massa på släpet. I oro att fördärva sakerna innan jag hunnit prova dem stannade jag och surrade om lasten.

    Tillbaka i Simrishamn…. FY VAD SKÖNT!
    Nu skulle jag ner till havet och luska ut hur man satte ihopa grejerna.
    Jag hade ju bara riggat gamla 80-90-talare innan.
    3st segel fanns med, 2st bommar, en del förlängare, mastfötter osv.
    Först fick jag klura ut vilket som passade ihopa med vilket (vilket jag inte vet om jag gjorde rätt ens), sen var det på med våtdräkten och ner med grejerna till havet.

    Kallt var det :S Jag är i vanliga fall en badkruka, och det var ingen skilnad denna gången. Jag började även känna en lätt hunger då klockan var närmre 12.30 och jag fortfarande inte hade ätit eller druckit något.
    Brädan var ostabilare än mina gamla jag kört för 8 år sedan… Jag trillade inte så mycket, men jag tappade seglet hela tiden då jag inte fick någon direkt balans. Jag märkte att det gick helt ok när jag väl fått seglet som jag ville, jag kunde segla typ dit jag ville. Enda problemet var att jag kom längre och längre ut…..
    Jag förstod direkt att jag kanske borde köra mer mot stranden, men det fungerade inte så bra 😛
    Hur jag än gjorde fungerade det inte att köra in mot land… bara snett in mot land och knappt det ens… Brädan körde typ på tvären. Jag spenderade den kommande timman att försöka komma in mot stranden genom att köra ut lite, sen in, ut lite, sen in… Men mitt desperata försök till att kryssa mig in till stranden gick inte så bra.

    Pga att jag inte ätit eller druckit något på hela dagen och kämpat som en idiot med brädan gjorde att mina muskler helt enkelt inte orkade med.
    Jag la mig på magen med seglet i aktern för att försöka paddla mig in mot stranden med mina armar. Big suprise! Det fungerade inte.
    Strömmen var starkare än vad jag orkade paddla.
    Jag satt ner på brädan och vilade med jämna mellanrum.
    Men allt var för jäves. Jag kunde inte komma in till land.
    Mitt i mitt vilande nuddade min hand något i vattnet. Rädd som jag är för fisk så blev jag ganska rädd när mitt finger fastnade…
    Jag hade drivit in i ett ytstående fiskenät. 🙂
    En gubbe som satt på stranded spanade in mig med sin kikare och måste ha tyckt att jag var en idiot som pajade folks nät.
    Jag var fast i nätet i 10-20 minuter. Helt utmattad kände jag bara för att sitta på brädan tills jag hade förstört nätet så mycket att jag lostnade.
    Drev jag längre skulle jag tillslut hamna antingen precis utanför hamnens pir, eller på den. Ganska pinsamt att stå på piren i småbåtshamnen med en vindsurfingbräda och bilen ståendes långt långt bort… Men det kanske inte var lika pinsamt som att vara kvar i nätet och bli räddad av kustbevakningen eller något onykter fiskare.
    Då kom snilleblixten! Jag provar att segla in till land igen! (som om jag skulle lyckas just denna gången)

    WOHOOO! Jag lyckades ta mig loss det elendiga fiskenätet och ställde mig snabbt upp på brädan och fick upp seglet.
    Vad jag inte märkt var att ytstående idotnät nr2 var placerat 20m ifrån det jag fastnade i. Yay… Efter 5 meters seglande var jag fast igen… Nu i mitt andra nät.
    Det sträckte sig dock ganska långt in mot land, så jag drog mig och brädan längs nätet tills det tog slut.
    Vad skulle nästa smarta plan vara?
    Jag var så utmattad att jag konstant höll på att kräkas, och kände att jag blev tvungen att ha i mig vatten eller ngt om jag inte skulle svimma.
    Där nätet slutade var det mycket grunt. Trillade jag här var risken stor att jag slog mig. Men vad skulle jag annars göra…
    Så jag drog upp seglet med mina sista krafter och seglade på tvären in mot land! Typ… Jag slog i stenar och fastnade i sjögräs med jämna mellanrum tills det tillsist tog stop helt.

    Jag var strandad ca 50meter ut i ett stenrös.
    Eftersom jag hatar fiskar, kräftor ålar och dyligt sjöliv vad jag rädd att gå på bottnen. Jagblev iaf tillsist tvungen att gå på stenarna (och trilla på stenarna) tills jag kom in till land.
    Jag kastade mig på stranden och vilade ganska länge.
    Jag hade absolut inga krafter kvar.
    Brädan seglet och jag själv var ca 300meter ifrån bilen.
    Det verkar kanske inte så långt, men orkar man knappt gå i den tunga sanden är det en anständig sträcka.
    Jag bestämde mig för att plocka loss seglet och ta med brädan till bilen.
    Det var lättare sagt än gjort. Med min utmattade kropp slet jag som en galning för att få loss den eländiga mastfoten från brädan.
    Efter en sjukt jobbig promenad kom jag till bilen och kastade på brädan på släpet. Jag märkte att fenan som innan mitt försök till vindsurfing såg helt ny ut, utan några repor nu hade stora fina hack och ojämnheter i sig.
    Inte för att jag brydde mig det minsta dock. Jag ville bara få upp seglet…
    Jag vacklade mig tillbaka till stranden och plockade seglet. Blåste nästan bort på väg till bilen med seglet i händerna, och när jag kommer till bilen… Va fan tror ni händer där?

    Då träffar jag på folk som jag känner och de insisterar på att börja prata…………… Jag var så grymt osocial man bara kunde vara, och förklarade att jag måste hem för jag mår SKIT!

    När jag kom hem kunde jag bara dricka en klunk innan jag kände illamående smyga sig på… Det tog hela dagen för mig att återställas till normalt.
    Dagen efter var jag inte lika sugen på att vindsurfa…
    Idag är jag dock, men inte en jävel vill köra båten efter :mad:.

    Kom iaf ihåg att ät och drick innan ni sticker ut!
    Var inte lika korkad som jag 🙂

    (reserverar mig för flertalet stavfel)

    bicless svarade 14 år, 9 månader sedan 15 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • Knatte

    Gäst
    30 juli, 2009 vid 17:16

    Oj, vilken mardrömssurf du hade:mad2: Hoppas verkligen det går lite bättre nästan gång och att alla nät låter bli att fastna i din bräda:tongue:

  • roding

    Medlem
    30 juli, 2009 vid 18:04

    Känner igen mig så väl i att inte äta eller dricka.. dumt e det! Dumt!

  • alarenset

    Medlem
    30 juli, 2009 vid 19:27

    vad trevligt med nät som ligger på ytan, jag trodde dom skulle va på botten. det kanske är ett skånskt fenomen..

    jag har oxå provat att surfa i frånlandsvind, mycket obehagligt.
    bättre lycka nästa gång.

  • carl-r

    Medlem
    30 juli, 2009 vid 19:40

    Stort tack för storyn! 😀

  • patriks

    Medlem
    30 juli, 2009 vid 19:41

    Ja surfa i frånlandsvind är ingen direkt höjdare, mitt tips är att vänta till pålandsvind nästa gång du ska köra. Det är mycket mycket tryggare när orken tar slut eller när det börjar blåsa på lite mer.

    Lycka till med surfingen!

  • windmiller

    Medlem
    30 juli, 2009 vid 20:02

    Stackare! Vad va det för bräda du hade beställt? Låter som du hade för lite vind med en bräda utan centerbord? Ja, vad du än gör lägg inte brädan på hyllan för detta bara. :ooo:

  • crash151

    Medlem
    30 juli, 2009 vid 20:58

    Tack för att du delar mad dig av din första upplevelse på nya brädan. Tror dom flesta av oss känner igen sig något…
    Tänk så här.
    Du satte standaren nu. Det kan bara bli bättre o bättre nästa gång. Och det där med fiskar… Hummm… Dom är nog mer rädda för dig en du för dom.

    Kanske du skulle ta en vindsurf lektion på någon klubb eller liknande. Kan säkert fråga om du kan ta med dig din bräda och segel. Någon där kan säkert hjälpa dig med att rigga dina segel rätt och trimma brädan.
    För det gör sån stor skillnad och det är bortkastad inlärnings tid (tow) att försöka segla runt på grejer som inte är rätt eller optimala.

    Ha d e
    crash

  • yomoooo

    Medlem
    30 juli, 2009 vid 21:07

    Jo visst känner man igen sig! Hade fått tag i lite begagnade prylar efter en tid med lånade grejer och var bara tvungen att gå ut och testa dem. Gjorde det i ca 2-3 m/s frånlandsvind på en bräda/segel som man kan säga inte riktigt var gjorda för det :tongue: Men man vill ju bara ut och testa sina nya grejer!

    Dessutom gick seglet sönder den gången, en ganska stor bedrift i lättvind och inga vågor :tongue:

    Kör hårt, snart blir det väl pålandsvind 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    31 juli, 2009 vid 01:58

    Ett tips är att kanta brädan genom att ha lite extra tyngd på hälarna. Det minskar avdriften så det blir lite lättare att kryssa i svag vind.

  • jakobcajsa

    Medlem
    31 juli, 2009 vid 09:56

    Jag var ute igår igen och försökte vindsurfa…. hahahahaa……
    Det gick faktist bättre denna gången!
    Höll mig närmre land hela tiden för säkerhets skull, och när jag riggade märkte jag att jag inte behövde ngn förlängare till masten. Det påverkade en hel del!

    Cajsa satt på stranden och var mycket sugen på att prova, men kunde inte pga en fotskada. (stackars tös)

    Jo, pålandsvind är nog mycket bra om man är nybörjare.
    Problemet med det i Simrishamn är att vågorna blir gigantiska redan vid 5m/s ostlig vind.

  • jakobcajsa

    Medlem
    31 juli, 2009 vid 09:57

    Brädan är förresten en Bic Vivace från -96.

    Tycker vi det är skoj efter denna sässongen blir det med all säkerhet en ny bräda nästa år.

  • bopung

    Medlem
    31 juli, 2009 vid 12:20

    alla är vi nybörjare någon gång. Slit vidare – det lönar sig vill jag lova!

  • svenne

    Medlem
    31 juli, 2009 vid 12:59

    pagens_kanelgifflar_300g_1193263633_2916322.jpg

  • frippe75

    Medlem
    31 juli, 2009 vid 13:19
    Svenne;562927 wrote:
    pagens_kanelgifflar_300g_1193263633_2916322.jpg

    My favorite…. ehh… ibland!

  • fastforward

    Medlem
    31 juli, 2009 vid 15:42

    Som sagt, surfa inte i frånlandsvind då du är nybörjare – din historia kunde ha slutat mycket värre.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.