Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies IKO Kite skola i Varberg

  • weeboy

    Medlem
    12 maj, 2004 vid 22:21

    kan säga att alt det här med IKO å hela köret verkar vara bara ett påhitt för sno oss på pengar… Kom å hör följande: 1Köp kite med säkerhets release. 2Kör inte kite nära folk, fågelområde bla bla bla 3.Ge dig inte ut i extrema väder förhållande bla bla bla bla bla i nåra timmar sen ger mig 5 papp så får du ett IKO papper å hånga på Toa. Tack å hej. Om det ändå vore till nån nytta. Vissa kommer ändå köra så hänsynlöst så det skriker om det. Som Hamish hoppa över polisbåtar osv. Samma sak vissa har körkort som egentligen borde inte ha det ooo.gif Är du förnyftig och respekterar naturen skit du i alla Iko papper köp dig istället en glass i sommar hettan. Mycket bättre investerade pengar tongue.gif

  • pjoter

    Medlem
    12 maj, 2004 vid 23:57

    en IKO nybörjar kurs kostar ju som vilken annan kurs som helst och kan du redan så räcker det å visa upp vad man kan så får man man certet då man köper grejer.. låter inte särskilt krångligt faktiskt om jag fattat rätt. Känns som en rätt bra ide! tänk på alla liv som räddas av dykcerten. massa idioter till som hade dykt ihjäl sig utanför lysekil varje år om man inte behövt visat cert vid fyllning och hyrning av grejer..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 maj, 2004 vid 11:15

    Detta är en evighetsdisk. men cert eller inte cert tar inte livet av folk,finns de som med falskt självförtroende förolyckas “tog ju cert 1983, dykt sen nää”, kurser självklart! men ansvaret måste ligga på den enskilde där är inte mer olyckor i klättring etc. än vad där är i dykning för att dra en parallel, sen kan amn disk. vem som utfärdar cert! som i dykningen cmas eller paddi jmfr. utbildningslängderna! Mvh Bengt

  • pjoter

    Medlem
    13 maj, 2004 vid 11:50

    självklart är det individen det handlar om men en kurs är ett bra sätt att iaf se att personen en gång fått lära sig och förhoppningsvis sitter det kvar. Självklart finns det idioter som kommer å skrota men dom kanske bir färre..
    typ alla turistdykare som inte tror att det är mer med dykning än med snorkling, då kan ett cert vara bra för dom orkar inte lägga ner samma energi.. desamma tror jag det kan va med kite. kommer nån turist å tycker det ser kul ut och ska prova utan nån som helst kunskap. e det certtvång förstår han kanske att det iaf finns en olycksrisk.
    Parallenen med klättring blir väl lite snedvriden då vår självbevarelsedrift fungerar mkt bättre då vi klättrar än då vi dyker.. man känner ingen skillnad på om man e på 5m eller på 30m förutom ljuset och kylan medans e man 5 el 30m upp i luften ser man en jävla skillnad då man kollar ner.

  • nilsson

    Medlem
    13 maj, 2004 vid 13:55

    Ok då! om du säger det

  • michel

    Medlem
    16 maj, 2004 vid 20:11

    Svar till:


    kan säga att alt det här med IKO å hela köret verkar vara bara ett påhitt för sno oss på pengar… Kom å hör följande: 1Köp kite med säkerhets release. 2Kör inte kite nära folk, fågelområde bla bla bla 3.Ge dig inte ut i extrema väder förhållande bla bla bla bla bla i nåra timmar sen ger mig 5 papp så får du ett IKO papper å hånga på Toa. Tack å hej. Om det ändå vore till nån nytta. Vissa kommer ändå köra så hänsynlöst så det skriker om det. Som Hamish hoppa över polisbåtar osv. Samma sak vissa har körkort som egentligen borde inte ha det ooo.gif Är du förnyftig och respekterar naturen skit du i alla Iko papper köp dig istället en glass i sommar hettan. Mycket bättre investerade pengar tongue.gif

    [/ QUOTE ]

    Hur kommer du till att kita, tar du bussen ? För körkort är väl inget som man behöver lägga pengar på ?

    Tycker du att det är en dålig ide att ge någon som köper en kite en lektion på köpet samtidigt som han får bra rabatt ?
    Att det sedan är en lektion efter IKO’s sätt gör det knappast sämre eller ? Självklart kan DU få köpa en kite så ger jag bort lektionen till någon som vill göra på rätt sätt från början.

    Du kanske vill certifiera din nivå …. eller det kanske du inte vill för att du inte kanske skulle klara det ?

    Lycka till och kolla linorna en extra gång, varje gång !

    /Michel
    cool.gif

  • michel

    Medlem
    20 maj, 2004 vid 17:17

    Jag menar : köper man en kite får man en lektion som motsvarar IKO nivå 1 och ett cert i handen. Sedan kan man ta nästa lektion var i världen man vill.

    /Michel
    smile.gif

  • patrikol

    Medlem
    20 maj, 2004 vid 17:54

    Tycker det verkar vara en alldeles utmärkt ide med Iko cert. Synd att jag inte visste det när jag tog min kurs hade nog satsat på det från början, inte fel att kunna knäcka extra som instruktör när man är ute och resor!

  • michel

    Medlem
    20 maj, 2004 vid 19:47

    Obs, man får inte ett instruktörs cert efter kurserna när man
    köpt kite. Man får ett Kiteboarder Cert som bevisar att man behärskar sporten. Att ta ett instrukörs cert kräver att man först har IKO nivå 3 Kiteboarder cert, sedan praktik i en skola + en veckas utbildning och träning.

    /michel

  • patrikol

    Medlem
    20 maj, 2004 vid 20:36

    Ja det är ju helt klart men man måste väl börja nånstans? wink.gif

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies IKO Kite skola i Varberg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.