Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing IMCS 28 eller 29

  • IMCS 28 eller 29

    Publicerad av mx-iggesund på 7 juli, 2010 vid 15:28

    Så här stod det i webbutiken.

    Mast North Red 490cm 35% kol-490/29

    Börkurvan är constant curve och passar segel från North, Simmer, Sailloft, Neil Pryde.

    490, SDM, 35% kol, 2,9 kg, IMCS 28
    Mer information

    Längd/IMCS (hårdhet) 490/29

    Jag trodde det var IMCS 29, men på masten står 28.
    Vad har det för betydelse rent praktiskt.
    Kommer i första hand att använda det till ett gammalt Gaastra 2X, men leta ett passande segel omkr 9+ m2.

    /Magnus

    mx-iggesund svarade 13 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    7 juli, 2010 vid 18:10

    Ingen större betydelse, viktigast är att böjkurvan är rätt snarare än mastens styvhet.

    Provrigga, testa och se.

    Däremot tycker jag att angivelsen på den där webbsidan är lite märklig, exempelvis är North och Neil Pryde kända för att ha lite olika böjkurvor (Neil Pryde mer flex top), t ex.

  • bicless

    Medlem
    7 juli, 2010 vid 22:29

    Det är vår hemsidan och vi har säkert en hel del märkliga saker på hemsidan men det enda märkliga jag kan hitta i denna text är att det står 490/29 efter modellnamnet när det är en 490/28:a. Nån sorts databasgrej som gör att det står /29 efter alla 490, jag skall lista ut hur man fixar det.

    IMCS är ju hårdhet och böjkurva är var masten flexar. IMCS 28 eller 29 har på vanliga freeride segel väldigt lite betydelse. North red funkar normalt i de segel vi skriver, vi har själv testat de flesta kombisar. Race segel är undantag, där funkar väldigt få kombinationer, men då seglar man knappast med en north red med 35% kol.

    Sen finns det ju även våg och freestyle segel som vill ha rdm men det är ju en annan story.

    North och Neil pryde har inte exakt samma börjurva men rätt lik, north är något mer toppstyv men skillnaden är liten, det finns till och med NP master som är toppstyvare än vissa Northmaster.

    Skillnaden mot Gaastra/Maui betydligt större och där råkar ibland ut för att seglet blir svårt att flippa om man kör Northmast på gaastra segel.

    Har du ett äldre Gaastra kan det dock funka fint endå, enda sättet att få reda på det är att prova. Funkar det inte på grund av för mjuk topp blir seglet normalt svårflippat. Du har sjävklart öppet köp på masten.

  • mx-iggesund

    Medlem
    8 juli, 2010 vid 04:17

    Tack, det var ett utförligt svar.
    Min kunskapsbank är uppdaterad.

    Det gamla seglet jag har fungerade Ok med en glasfibermast, så jag tror inte det blir något problem nu heller.

    /Magnus

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing IMCS 28 eller 29

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.