Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Impactväst vs. Flytväst

  • Impactväst vs. Flytväst

    Publicerad av arnfridsson på 6 juni, 2010 vid 07:50

    Hej!

    Ursäkta dubbelposten (originalet finns under övriga forum > övriga vattensporter), men det känns som att den här delen av forumet är mest levande och att det är här man får svar!

    Jag har googlat hela nätet men inte fått exakt den info jag vill ha;

    Är på väg att köpa ny väst och har alltid åkt wakeboard i “vanlig” flytväst (typ Clas Ohlsson). Den här säsongen ska det bli ändring på det! Är riktigt sugen på en impact-väst, ex den här:

    http://www.ontopsports.com/catalog_2/product_info.php?cPath=28&products_id=1052&osCsid=a8abdd56e28d2078ffee37a7d6c744d2

    Hur är det med flytkraften? Tänker då speciellt vid den tillfällen man inte använder våtdräkten, samt de tillfällen man sitter i båten och skulle råka “trilla i”. Klarar man sig med en impact/wake-väst för att hålla sig flytande eller går de inte att jämföra med en traditionell flytväst? Jag har ingen bekant som har någon impact/wake-väst, så har väldigt dålig koll på det här.

    Tack för hjälpen!

    skejtar_henke svarade 13 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • wakenils

    Medlem
    6 juni, 2010 vid 19:11

    en vattensportväst är inte gjord för att vända rätt dig om du trillar i vattnet medvetslös till skillnad från en räddningsväst men de vattensportvästar och impactvästar jag testat har bärt tillräckligt även utan våtdräkt
    en fördel när man är på vattnet är ju att vara simkunnig iofs…
    jag kör nu wake i en sån, http://www.oneill.com/#/men/europe/collection/men/wetsuits/wake_ski/comp_vests/gooru_padded_vest_1/turquoise/
    ger bra padding för revben och tillräcklig flytkraft

  • eklov

    Medlem
    6 juni, 2010 vid 20:28

    Jag har en “neilpryde impact 5000” väst till salu om du skulle vara intresserad! (Nyskick)

    Hör av dig!

    mvh

    //peter

    070 4240628

  • imported_thorbjorn

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 06:01

    Jag använder mig av Mystics flytväst. Den funkar bra till att dämpa smällen om man landar fel.
    Upplerver den inte som klumpig.

    Snacka med kent på ontop sports.

  • skejtar_henke

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 11:14

    Sen beror det väl lite på vad man gör på vatten och hur man kör… En impactväst är ju gjord för att kunna ta hårdare smällar och för att kunna röra sig i..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Impactväst vs. Flytväst

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.