Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Imponerande farter, men vad presterar vi vanliga lekmän?

  • Imponerande farter, men vad presterar vi vanliga lekmän?

    Publicerad av gustav1980 på 2 december, 2006 vid 12:30

    Jag imponeras av att läsa om de farter ni pressar ur era brädor 30, 35 och ibland uppemot 40 knop. Helt sjukt.

    Har själv ingen gps men funderar ständigt på hur snabbt det verkligen går när det känns som att det går svinfort.
    Vad tror ni att en lekman som jag kan få ut av en 5 år gammal 160 liters bräda med bra drag i 7.5 och skaplig teknik. 20 knop?

    ola-h svarade 17 år, 5 månader sedan 10 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • getwet

    Medlem
    2 december, 2006 vid 12:51

    Jag har pressat ur min Falcon 120 och 8.4RS4 i ungefär 31-32knop, mer tycks jag inte kunna plocka ur den. Självklart skulle det möjligen kunna gå fortare med mindre segel runt 7.5.
    Med en 160l och inte fullrace segel i 7.5 size förmodar jag att det blir rent ut sagt skitsvårt att passera 30knop. Jag förmodar, ren gissning nu, eftersom ingen av oss vet din kapacitet, men troligen ligger du runt 26-28 på topp. Har några “kollegor” som kör slalombrädor runt 140-150l som största slalombrädor och det är mycket ovanligt att dom passerar 30knop.
    Låna en GPS och kolla, du lär torska direkt!

  • jakethewake

    Medlem
    2 december, 2006 vid 14:50

    Jag upplever det som skitsvårt att passera 30. Har försökt hela säsongen eftersom jag så gärna vill ha en T-shirt. Kör med Fanatic E-Ray 160 liter, ocambrat 7,6 alternativt 5,9 samt 20% kol i masten, dvs per definition typiskt lekmanna-kit. Har maxat 29,4 på 2s (och det har man ju förstått på Getwet vad 2s är värt ;-).

    Kul som f-n är det i vilket fall.

  • Knatte

    Gäst
    2 december, 2006 vid 14:52

    Jag tror att du kan passera 25 knop lätt, men över 26-27 knop så tror jag att du kommer få väldigt svårt att passera, utan bra förutsättningar och teknik:tongue:

  • getwet

    Medlem
    2 december, 2006 vid 15:53

    Jake the wake, Norrköping-Fituna gjort på 1 1/2 timme. Du är välkommen till våren och prova riktiga slalom/speedgrejor så ska du nog få till det med en tröja.

  • jester

    Medlem
    2 december, 2006 vid 16:54

    Jake the Wake: över 29 knop med den utrustningen är riktigt, riktigt bra! Skaffar du dig bara lite mindre prylar som komplement till din stora bräda, så lär du toppa 30+ ganska snabbt. Tänk på att du inte behöver köpa det allra värsta för det heller, utan SuperX eller FreeRace prylar duger gott!

    Fortsätt jaga! Men glöm inte att ha kul samtidigt!

  • gustav1980

    Medlem
    2 december, 2006 vid 17:32

    Tack för bra och inspirerande svar, en GPS borde placeras högt på årets önskelista 🙂

    Jag kompletterar tråden med en närliggande fråga. Når man generellt sett högre hastighet med ett stort segel och lite vind än med ett något mindre segel och mer vind, eller är det tvärtom?

    Min egen känsla säger att det går fortare när jag kör 7.5 vid ca 7 ms än vad gör med 6.4 vid ca 10 ms . Eller har det att göra med att 6.4 är i minsta laget för en 160 liters bräda och att motsattsen skulle gälla på en bräda på säg 110 liter?

    Vad säger expertisen?

  • jester

    Medlem
    2 december, 2006 vid 17:53

    Under optimala förhållanden så vill du ha så liten utrustning som möjligt. Folk i typ Sandy Point kör ju nästan löjligt små prylar.

    Du är på rätt tanke. Din 160 litare är helt enkelt för stor för 6.4… Eftersom brädan är såpass bred så blir den orolig så fort det blir lite krabb sjö, och dessutom innebär bredden att du måste ha en förhållandevis stor fena. I rent slalom-sammanhang så är tom 7.5 för liten för såpass stor bräda…

    Ser på din signatur att du söker efter ett utmärkt komplement till din stora bräda… Tänk på att du oftast får rabatt på helt nya brädor om du förhandsbeställer bräda inför nästa säsong… (om inte beställningarna hunnit gå ännu, vill säga…)

  • marden

    Medlem
    2 december, 2006 vid 19:36

    min egen utveckling har konstigt nog fölgt uppkittningen på utrustningen.
    hypersonic105 o 6,6 freeride ca 27kn
    hs o 7,0 racesegel 29,9kn
    sonic85 o 7,0 33kn
    får se om det blir någon speed bräda nästa år fast det känns som man har mer att plocka ut ur sonicen än bara det drar in nån fet kuling
    min egen lilla måttståck hur fort det går
    planar ca 15kn, går ganska fort me full planing 20kn, riktigt bra drag 25kn, sen börjar det bli läskigt om inte vattnet är det bästa 28-29kn varje kn ökning är svårt, +30 seglat får sällan o korta sträckor för att ha någon uppfattning förutom skräck.

    lika bra att skippa freeride, superx steget o gå på riktiga slalombrädor o racesegel direkt lägg på 1m2 bara på segeln o ut gasa

  • ola-h

    Medlem
    3 december, 2006 vid 20:44

    Mården analys verkar stämma för mig med. Jag är total nybörjare på slalom, men har rätt lång erfarenhet för övrigt (på huvudsakligen vågprylar) vilket jag tror hjälper när det gäller trimkänsla mm.

    Med de prylar jag har (iSonic 101, 6.6 Hot Superspeed, 7.5 Speed Demon) verkar det baserat på de tre-fyra tillfällen jag kört med GPS i princip gå i 25 knop när man bara har bra med drag i seglet. Trycker det i lite mer utan att ändå bli det minsta “skakigt” har jag kommit upp i 26-28. Sedan behövs antingen en mycket fin sträcka vatten och en lång repa där jag kan ligga och fintrimma brädan med fötterna alternativt en jätteby där jag glömmer allt vad trim heter och mer eller bara håller i prylarna för allt vad jag är värd. Då har det hittils tickat upp siffror på 29-30 knop på mätaren (eller snarare i programmet).

    Detta är dock som sagt bara baserat på ett fåtal test och jag hoppas kunna få lite bättre koll på prylarna i fulldrag och gärna även hitta bättre vindförhållanden (stabilare vind så man kan få tid att tänka på trimmet även när man ligger på gränsen). Det känns också just nu som min bräda är för stor när det brallar (101 liter/64 bred på strax under 70 kilo). Kanske kan en mindre fena hjälpa (har 34 nu).

    Men hursomhelt, med moderna slalomprylar i någorlunda hanterbar storlek så tror jag de flesta snabbt når 25 knop och efter en säsongs träning kan toucha 30. De som har lite mer stake i kombination med känsla för trim kan säkert köra fortare än så med betydligt mindre träning.

  • jakethewake

    Medlem
    4 december, 2006 vid 13:32

    En liten detalj undanhöll jag när jag beskrev mit lekmanna-kit. Med 48 cm freeridefena får man vara glad om man kommer upp i 25 knop, så jag köpte en beggad race/speedfena (Curtis SRB6) på 42 cm. Det har snackats mycket på forumet om fenans betydelse och visst – upp 3 knop direkt med den fenan….

    @getwet 352141 wrote:

    Jake the wake, Norrköping-Fituna gjort på 1 1/2 timme. Du är välkommen till våren och prova riktiga slalom/speedgrejor så ska du nog få till det med en tröja.

    Tack för erbjudandet,
    Fortsätter det här vädret kanske vi kan ses redan i mellandagarna 😉

  • jester

    Medlem
    4 december, 2006 vid 14:27

    Tack för erbjudandet,
    Fortsätter det här vädret kanske vi kan ses redan i mellandagarna 😉

    Japp. Det gäller o passa på innan han får sina nya prylar om du vill köra med riktiga grejer… :D:D:D:D

  • oaxen

    Medlem
    4 december, 2006 vid 17:31

    Hej!

    Välkommen till Roxens speedspot vid svartåmynningen till våren. Hyfsat platt – funkar bäst på SV.
    Norrköping ligger ju inte så långt bort!

    / Patrik

  • jakethewake

    Medlem
    4 december, 2006 vid 21:08

    @Oåxen 352551 wrote:

    Hej!

    Välkommen till Roxens speedspot vid svartåmynningen till våren. Hyfsat platt – funkar bäst på SV.
    Norrköping ligger ju inte så långt bort!

    / Patrik

    Japp
    Det står definitivt på listan. Faktum är att mitt PB gjorde jag på tvärskogsudde på rak västlig. Strax efter peaken tappade jag vattenkontakt med brädan och våldskraschade. Jag var på vippen att fastna i de där fiskenäten till höger om surfstranden. Sedan dess är det hjälm på som gäller.

  • tropic

    Medlem
    11 december, 2006 vid 21:07

    Jag funderar banne mig också ibland hur fort det går. Här kommer en liten historia från norge nu i höstas som fick mig att överväga ett gps-inköp.

    Jag har vindsurfat mer eller mindre i ca 5 år och har rätt mycket sjövana och vet att 30 knop är mycket. På vindsurfingbrädan tycker jag dock att det är svårare att avgöra hur fort det går. Jag kör nästan alltid på öppet vatten där det är lite vågigt. Har kört en hel del på gamla slalomgrejer och är ganska säker att jag varit över 30 ett par ggr. Numera kör jag nästan bara min mistral score och tycker att det funkar bra…går väl inte lika fort men jag har kul.

    Den 25:e november åkte jag ut med min 5.8 på ett ställe jag aldrig varit ute på. På stället (utanför Stavanger) ligger en lite holme och det var väldigt byigt. Jag blev mer och mer överriggad och jag var ett tag orolig att jag inte skulle klara ta mig in överhuvud taget, men jag klarade till sist ta mig innanför holmen jag snackade om…och då kom den. En längre vindby, någorlunda stabil, höll på att dra ner mig, men jag lyckades hålla balansen. Jag bara accelererade och vattnet var i det närmaste totalt platt. Jag bestämde mig för att slöra järnet och jag lyckades hålla grejerna och det gick fort så innåt h****te. Jag har aldrig kommit upp i den hastigheten, och det med en freestylebräda. Om jag inte var över 30 knop då, i mina adrenalinminnen 35…minst, så vet inte jag.

    Hur jag klarade hålla grejerna vet jag inte för jag surfade överriggad 4.2 en timme senare. Jag väger 85 panner och är ingen nybörjare. Är det möjligt att köra 35 med en freestylebräda på 99 liter? I stunden kände jag mig som en mästare och att ingen nånsin skulle kunna köra om mig, iaf inte på en sån bräda =)

    Har inte Dunken eller Finian maxat några freestylebrädor?

  • jester

    Medlem
    11 december, 2006 vid 21:48

    Finns bara ett enkelt svar: Häng på dig en GPS så slipper du undra nästa gång!! 🙂

    Vet inte hur fort freestyle-prylar kan gå, men dom är ju inte optimerade för toppfart, utan acceleration osv. Fotstroppar för långt fram på tokbred häck är det väl oxå?

    Men 35 med en freestyle är nog inte omöjligt, finns dom som gjort över 40 med vågprylar…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Imponerande farter, men vad presterar vi vanliga lekmän?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.