Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Imponerande farter, men vad presterar vi vanliga lekmän?

  • tropic

    Medlem
    13 december, 2006 vid 15:50

    @Jester 354085 wrote:

    Finns bara ett enkelt svar: Häng på dig en GPS så slipper du undra nästa gång!! 🙂

    Vet inte hur fort freestyle-prylar kan gå, men dom är ju inte optimerade för toppfart, utan acceleration osv. Fotstroppar för långt fram på tokbred häck är det väl oxå?

    Men 35 med en freestyle är nog inte omöjligt, finns dom som gjort över 40 med vågprylar…

    När du snackar om 40 knop med vågprylar…är det i down the line segling eller på renodlade speedspots?

  • storner

    Medlem
    13 december, 2006 vid 16:32

    När du snackar om 40 knop med vågprylar…är det i down the line segling eller på renodlade speedspots?

    Det är renodlat speedspot, Sandy Point. Killen som gjort det heter Craig Spottiswood och seglade en Starboard Acid 94 och maxade 40,7 knop.
    Samme Craig har också postat en session där han maxat 43 knop med en Starboard Aero 117 (över 70 cm bred)!

    Inom gps-speedsurfing finns det en del personer som är lite tveksamma till riktigheten i dessa sessioner.

  • johanc

    Medlem
    13 december, 2006 vid 19:21

    @Ola H. 352339 wrote:

    Men hursomhelt, med moderna slalomprylar i någorlunda hanterbar storlek så tror jag de flesta snabbt når 25 knop och efter en säsongs träning kan toucha 30. De som har lite mer stake i kombination med känsla för trim kan säkert köra fortare än så med betydligt mindre träning.

    Eeehh, första gången jag körde med GPS gjorde jag 26,8 med en carve123 och ett expression 5,7. Jag är rätt talanglös ifall ni undrar.och inte någon klippa på trim heller. När jag låg och körde halvvind låg farten kring 22-23 knop utan att det kändes hysteriskt på något sätt. Efter en timmes övning på slörar låg det kring 25-26 varje gång. Hade varit kul att köra en slalom då och se hur fort det hade gått….

    😉

    JOhanC

  • ola-h

    Medlem
    13 december, 2006 vid 19:40

    @JohanC 354386 wrote:

    Eeehh, första gången jag körde med GPS gjorde jag 26,8 med en carve123 och ett expression 5,7. Jag är rätt talanglös ifall ni undrar.och inte någon klippa på trim heller. När jag låg och körde halvvind låg farten kring 22-23 knop utan att det kändes hysteriskt på något sätt. Efter en timmes övning på slörar låg det kring 25-26 varje gång. Hade varit kul att köra en slalom då och se hur fort det hade gått….

    😉

    JOhanC

    Precis. Jag har som sagt ingen slalomerfarenhet själv och har aldrig varit direkt snabb. Slalombrädan kändes grymt konstig när jag först klev på den, fast ändå var toppnoteringen i den GPS jag lånad 29,6 utan att det kändes den minsta snabbt. Det var med 7.5 i rätt fint vatten. Nästa gång var det toköverriggad 6.6 och ren överlevnad och det kändes som det gick oerhört snabbt, men GPS:en gav bara 29.7 igen. Sedan dess har jag kört brädan två korta sessioner utan GPS innan jag femte gången på brädan (kanske totalt 5 timmar) knäckte 30 knop i topphastighet 2s mätt i programmet. Jag tillmäter bra prylar huvuddelen av den eventualla prestationen i detta.

    Så, men bra anpasad utrustning och lite mer talang för snabbkörning tror jag man bryter 30 knop med långt mindre än en säsongs träning. Min uppskattning ovan var menad lite konservativ och gäller nog för något mer oerfarna seglare. Man _har_ ju trots allt nytta av ganska omfattande allmäns windsurfingerfarenhet, tror jag.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Imponerande farter, men vad presterar vi vanliga lekmän?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.