Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Impulsköparen har problem

  • Impulsköparen har problem

    Publicerad av stenevinge på 25 april, 2013 vid 14:18

    Som rubriken berättar är jag en av surfshoparnas bästa kunder! Jag går in i affären tomhänt och kommer ut med ALLT jag inte behöver! Men nu har jag stött på ett problem !
    Jag skall byta ut min lättvindsplanka mot något vassare och roligare ( fanatik shark 150 liter) och har hittat rrd firemove ltd som jag vill ha, MEN VAD FÖR STRL 120 l eller 110 ??
    Vill ju kunna köra stort segel ( 7,7 kvm) och inte behöva sjunka för mycket!
    Väger 85 kg, vattenstartar , …… Någon som har erfarenhet av skillnaden mellan 120 och 110 :an???
    Christian

    cosmosurfer svarade 11 år sedan 10 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    25 april, 2013 vid 15:03

    Du kommer att flyta som en kork på 110 liter.

    Välj utifrån vad som är viktigast för dig. Fokus på lättvindsprestanda och större segel? 120.

    Fint om den funkar även i lite mer vind och kanske liter roligare sväng å lek? 110.

    Personligen tror jag att skillnaden i lättvind lär vara ganska liten mellan brädorna, men du får såklart en plattform som något lättare tar större segel med 120. Oavsett så tar 110 firemove 7.7 hur lätt som helst, med den bredden.

    Och nej, jag har inte seglat brädorna… teori… men vågar skriva ovanstående utifrån erfarenhet och diskussioner med ett par som äger/har seglat just firemove. Lite test som du säkert redan har sett:

    http://www.windsurf.co.uk/test/rrd-firemove-110-ltd/

  • vigla

    Medlem
    25 april, 2013 vid 16:03

    Jag har kört Firemoves rätt länge och växlar mellan 100 och 110 beroende på vatten- och vindförhållandena. Det är både mycket sväng och speed i alla storlekar när det drar igång samtidigt som man slipper ploga fram när vindhålen kommer och går. dessutom kan man förändra egenskaperna en hel del genom val av fenor och fotstropparnas placering i en större utsträckning än mer traditionella freerides.

    Viktigt att känna till är att du kan lägga på 10-15 liter som upplevd volym på alla storlekar med hänsyn till modellernas mått och volymfördelning. Detta innebär att en 110 motsvarar en 120-125 planka när man inte planar, vilket borde innebära att du nog kan nöja dig med en 110 alla gånger. Inga problem med att köra segel upp till 8 med 110:an samtidigt som du kan köra betydligt mindre när förhållandena tillåter. Just det stora vindregistret med möjligheter att köra allt från 5-8 trasor med samma planka och få ut olika egenskaper gör Firemove till den snabbaste och mångsidigaste freeriden på markanden enligt min uppfattning.

  • stenevinge

    Medlem
    25 april, 2013 vid 16:13

    tack för svaren ,,, det lutar åt 110 an ,,tack

  • luwa1111

    Medlem
    25 april, 2013 vid 16:51

    Hej! Jag har seglat 100, 110 & 120 ganska mycket och skulle jag välja mellan 110 & 120 skulle jag tagit 110:an, upplever den som en bättre bräda helt enkelt OM man inte måste ha den extra volymen som 120:an har! //Johan

  • tonyz1000

    Medlem
    25 april, 2013 vid 22:46

    Lånar tråden då det nästan handlar om samma sak.

    Hur är 110:an när det blåser lite mer, typ 12 o uppåt?

  • gustavl

    Medlem
    26 april, 2013 vid 06:48

    Den blir självklart lite studsig när det brallar i, den är ju bred. Men funkar faktiskt förvånansvärt bra då med. Körde 110an med 5.4 i 10-12 ms.

    /GURRA

  • irieman

    Medlem
    26 april, 2013 vid 08:33

    Kan bara hålla med jag har kört min Firemove 110 med allt från 5.4 till 8.2 och den fungerar riktigt bra i hela det registret. Med 5.4:an så var det dessutom en del vågor.

  • vigla

    Medlem
    26 april, 2013 vid 17:40

    Inga problem, har kört i 12 – 16 m/s med 110:an utrustad med en 31 cm AR MFC, helgjutet med BlackTip 5.0 !!!!!!!

  • oscarlj

    Medlem
    26 april, 2013 vid 18:35

    Köp den så får jag prova sen, ska vara grym! 🙂

  • tea-bag

    Medlem
    26 april, 2013 vid 23:53

    Jag testade Firemove förra sommaren och gillade den inget vidare. Med tanke på hur mycket den hajpas här kunde man ju tro det bara var jag som inte gillade den eller hade en dålig dag. Men så läste jag tyska SURFs test Mars 2013 och brädan har fått väldigt måttliga betyg, Medelmåttig på fart, duck jibe. Bra på planande jipp och planing (men inte bäst), och dålig på snabb jipp, hopp. Så har jag läst en del andra recentioner ochså och det är både ris och ros och sticker inte ut som nån testvinnare någon stans. Känns som det kan behövas lite nyanser kring denna bräda då den hajpas nått helt enormt här i sverige men ingen annan stans vad jag kan se. Andra brädor som är snabba och planar tidigt typ Tabou rocket, Starboard futura, Exocet cross, Ahd freerace är brädor som jag klart hellre skulle köpa om jag skulle byta bräda idag.

  • dr-masse

    Medlem
    27 april, 2013 vid 09:58

    Har inte seglat brädan själv, men känner flera som har (och ett par som äger den). Och såklart skall man alltid, om möjligt, bilda sig en egen uppfattning om prylar. Den enes mirakel, den andres stolpskott.

    Fast jag håller nog inte riktigt med dig i din tolkning av testet i tyska Surf? Har läst det och här finns det även online – http://www.robertoriccidesigns.com/blog/rrd-fire-move-100-ltd-score-great-test-in-surf-mag-3-2013/

    Det kan vara bra att tänka på att den i det testet jämförs med brädor som är 5-7 cm smalare, och ändå får ett väldigt högt betyg på ‘kontrollerbarhet’. Själv tycker jag väl att den kanske inte riktigt mäts mot rätt brädor, de har till och med en Fanatic FreeWave i testet. Surf skriver ju till och med ‘redan efter några meter i fullplaning så förstår du varför FireMove är så omtyckt’ och lägger sedan till att ‘trots hela 69 centimeters bredd låter sig ingen bräda i testet kontrolleras bättre även i mycket vind’. När jag läser testet tycker jag att den fått riktigt fina betyg med tanke på förutsättningarna och resten av brädorna som genomgående är såpass mycket smalare.

    Men absolut, all hajp bör tas med förnuft och något bräda som är bästpåprecisallt kommer vi aldrig se, och inte heter den FireMove heller. Men att det är ett koncept som kommer (och redan har) påverka freeride-marknaden står väl redan rätt klart. Och vad man gillar beror ju så mycket på vad man vill ha för egenskaper från sin bräda och sitt segel, det är ju i slutändan personligt. Och sist men inte minst så måste man ju ta surftidningstest för vad de är – sällan (aldrig) neutrala och med en hel del brister. Men tyska Surf brukar vara helt okej.

  • cosmosurfer

    Medlem
    27 april, 2013 vid 10:08

    Det är nog en bräda man skall pröva innan inköp. Vad jag kan se skriver de i tyska Surfs att de tyckte att Firemove var ett mycket lyckat koncept. Klarar trots bredden choppigt vatten och kontrolleras lätt i hård vind, planar tidigt, är ytterst mångsidig och enkel att komma ur gippen planande. Även tyngre seglare kan få till bra svängar. De menar dock att lättare surfare kommer att ha svårighet att göra riktigt tajta svängar och att riktigt framstående surfare kanske önskar mer flexibel känsla i svängarna. Andra testers recensenter pratar att den går förvånansvärt fort och om hur kul de tyckte brädan var. Och det är ju en smaksak. Själv var jag tveksam de första turerna men nu tycker jag den är himla skön. Den har liksom sin speciella karaktär som man nog kan gilla eller ogilla. Lycka till med inköpet!

  • tea-bag

    Medlem
    27 april, 2013 vid 11:35

    Intressant att RRD i sin engelska översättning inte tar med att brädan inte är särskilt snabb och svår att hoppa. Man kanske håller tummarna att läsaren inte kan tyska 🙂

  • cosmosurfer

    Medlem
    27 april, 2013 vid 12:45

    I Surfs recension av RRD FSW 116 så menar de att den är ett bättre alternativ för lättare seglare än Firemoven. Lättare seglare, kan det vara under 70 kanske?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Impulsköparen har problem

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.