Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Imron 700 istället för epoxyfärg?

  • Imron 700 istället för epoxyfärg?

    Publicerad av Oregistrerad på 25 april, 2006 vid 10:46

    Tjena,

    har någon erfarenhet eller åsikter om hur lämpligt det är att använda Imron 700 istället för “traditionell” epoxyfärg för att måla över reparationer på en vindsrufingbräda? Orsak: med beaktande av tid till planerad premiär, samt geografisk placering och tillgänglighet av “riktig” epoxy i små mängder, så kunde en lackerare erbjuda detta alternativ med 1dl som minsta kvantitet, eller målning på plats, och kostnad för färgåtgång… känns lite onödigt lyxigt att betala 50Euro/500SEK för 0,75liter epoxyfärg när man bara ska måla nosen….

    Thanx!

    dr-masse svarade 18 år sedan 1 Medlem · 6 Svar
  • 6 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    25 april, 2006 vid 12:00

    Eh? Det går ju bra att måla med vanlig sprayfärg (billack)? Varför sådan speciell färg, är det en stor skada eller nybyggd bräda?

  • Oregistrerad

    Gäst
    25 april, 2006 vid 12:30
    dr Masse wrote:
    Eh? Det går ju bra att måla med vanlig sprayfärg (billack)? Varför sådan speciell färg, är det en stor skada eller nybyggd bräda?
    Eh, njaee… har dragit väv+epoxy över en spricka+uppfyllt hål i nosen, handlar väl om ett par kvadratdecimeter att måla totalt… hade fått för mig att man måste måla med epoxy-färg, för att utöka “vattenogenomträngligheten”….? eller räcker det med all epoxy som man lagt under? kan tänka mig att nån del av “orginalglasfibern” har blivit snerslipad och ännu inte blivit “epoxad” ännu, men jag skall dra över ett sista varav innan det blir målning….

    Iaf, det låter ju som om Imron funkar hur bra som helst… fast jag blev rekommenderad epoxifärg av ngn annan…?

  • dr-masse

    Medlem
    25 april, 2006 vid 12:35

    Så länge inte väven är framme och du jobbat med epoxi för lagningen så lär det vara helt vattentätt. Kolla gärna på lite länkar kring lagning här på konfen, ingenstans har jag läst (eller sett när folk som kan har lagat) att man måste använda epoxifärg eller annan specialfärg? Men kanske, som så många gånger förr, skall jag förbereda mig på att lära mig något nytt…

    http://www.surfzone.se/forum/local_links.php?catid=11

  • Oregistrerad

    Gäst
    25 april, 2006 vid 13:00
    dr Masse wrote:
    Så länge inte väven är framme och du jobbat med epoxi för lagningen så lär det vara helt vattentätt. Kolla gärna på lite länkar kring lagning här på konfen, ingenstans har jag läst (eller sett när folk som kan har lagat) att man måste använda epoxifärg eller annan specialfärg? Men kanske, som så många gånger förr, skall jag förbereda mig på att lära mig något nytt…

    Visst har jag sett omålade lagningar också, så kanske jag är ute på överkurs… iaf, det kan ju aldrig skada att dra på lite kvalitetsfärg kan jag tänka… om kostnaden är några tiotals SEK så är det ju ganska försumbart i sammanhanget… tror jag kastar upp brädan på biltaket o far dit med den sen när det blir dags…

  • Oregistrerad

    Gäst
    25 april, 2006 vid 13:37
    dr Masse wrote:
    Så länge inte väven är framme…
    …och med detta menar då då den väv jag lagt på? eller orginal glasfiberlagret…? eller bådadera…? Kan ju tänka mig att ett delvis nerslipat orginallager kan släppa igenom lite vatten…?
  • dr-masse

    Medlem
    25 april, 2006 vid 14:04

    Bådadera. Men om kostnaden är så låg så är det ju bara att åka dit, som sagt. Undrade mest varför du var ute efter såpass speciella färger, skall nämligen själv laga lite i helgen… ding, ding.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Imron 700 istället för epoxyfärg?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.