Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Incidentrapportering

  • debkausf

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 17:41

    Ok, efter som jag så tydligt blivit uthängd(“det finns folk i styrelsen som vet exakt vad som häde”) i denna tråd försöker jag en sista gång.
    Till att börja med så var jag i läjet o kiteade o hade en underbar fm-session. Precis när jag skulle åka hem kom anton o upplyste mig att det hängde en ids i tågledningen. Min första tanke var neeej, så jag åkte dit.
    Väl där konstaterades snabbt att allt var under kontroll och jag höll mig därför lite i bakgrunden(mycke för att jag aldrig sett åkaren innan). När arbetet inleddes för att plocka ner draken plockade banverket fram en pinne för att plocka ner kiten, då insåg jag faran med det hela och varnade för att kiten var farlig om den hanterades fel. Jag erbjöd mig att hjälpa till att flyga ner draken säkert och hel istället för att banverket skulle pilla sönder den.
    Åkaren o banverket accepterade min hjälp. Tog bommen, redde ut bommen som legat i en skithög, konstaterade att all såg ok ut och flög sedan ner draken. Fick därefter ett uppriktigt och lättat tack.
    Kommer hem för att kolla prognosen för en kvällsession o ser då att folk utryckt sin oro för kitearen villket jag har full förståelse för, det var ju en kitekompis! Därför skrev jag ju att allt gick bra. Killen hade inte ett märke o kiten var hel. Nu kanske allt är frid o fröjd,,,MEN!
    Sen visar steffo sitt rätta ansikte och gamarna samlas: Materialfel, oansvarigt o kitea i a-bay, Han hade ingen leash, de e cabrinhas fel, de e kiteskolans instruktörers fel…spekulationer!!!!…Allt sånt här gör att de känns som att detta är mitt sista inlägg här på steffo.
    Beträffande varbergs surfklubb som jag var en av initsiativtagarna till hoppas jag att alla ansträngningar vi gjort för att hålla klubben utanför “brandeningen” ej skall vara bortkastade. Att vi igenom klubben kan förtsätta arbeta för sporten! Kitesurfing! oavsett märke!!!!
    Sådär….. Nu är det fritt fram o anmärka på stavfel o allt det vanliga ni vet!!! Ha de!

  • hengo

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 18:00

    @jenselias 513217 wrote:

    Jo faan jag har visst tappat kiten en gång! Till följd av att ett antal anslutningspunkter i bridlen gick av samtidigt.

    Se där.. det finns ungefär 100 grejor som kan hända.

    HP leashar borde typ certifieras, att de SKA hålla 1 år minnst och att man ej ska kunna fippla upp QRn när man passar bomen i luften. Det är så jag tappat min kite ett antar gånger. Karbinhakar har rätats ut, leashar gått av, hylsor sprängts, QRs blivit uppfipplade och selar har gått sönder. nuvarande leashen verkar dock funka

    självklart ska man inte eftersträva att det är OK att tappa kiten. Menar bara att det har hänt nästan alla på ett eller annat sätt (iaf dom som köttar) och att killen/tjejen ej behöver skämmas.

  • sourra

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 18:10

    Håller med dig Magnus. Alla kites har potential att hamna bland tågledningarna så det är handhavandet och säkerhetstänkadet som gör skillnaden.

  • yann

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 18:11

    Jag trodde verkligen att ni visste precis vad som hänt så det får jag ta på mig och be om ursäkt för. Jag skiter fullständigt i vem det var nu. Jag kan ju bara hoppas att den som råkade ut för det här läser detta och sen förklarar (gärna anonymt) vad som gick fel. Det låter ju som en taskig launch men det kan ju lika gärna ha varit linslack egentligen.

    Kan ju vara bra lärdom för VSK att även berätta vad man inte vet så fort som möjligt för att undvika spekulationer.

  • skotten

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 18:35

    I think for whatever reason this guy lost his kite, he either did the right thing or his leash broke, either way, its nice that he wasnt still attached to it by the time it got to the railway lines.

    There is definately a nice point raised regarding what would have happened had the kite struck some people on the beach..

    Are we on the way to requiring insurance to ride to protect ourselfs from being sued?

  • samhansson

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 18:45

    En gång i somras råkade jag snubblade jag på en kitebräda som låg på marken vid parkeringen i lagan.

    Brädan var av märket Xelerator, modell KICK, jag tror det var PappaMårtens bräda, men kan inte va säker eftersom ägaren inte var på plats vid tillfället.

    Om jag var klumpig eller att brädan hade strategiskt placerats där för ett så kallat practicålJoke är fortfarande osagt.

    Jag snubblade till lixom men kunde som tur va styra upp fallet genom att ta användning av mitt balanssinne. Det högg till i hjärtat och jag blev genast kallsvettig.

    Problematiken var den avtagande prognosen enligt dmi, vilket gjorde mig otroligt stressad och nervös.

    Väl på vattnet kunde jag inte släppa incidenten vilket resulterade i minskad leverans, som tur va var det inte många på vattnet den dagen som kunde lägga märke till min något svikande prestation.

    Det är först nu som jag har vågat öppna mig och talat ut om det, -det känns jättebra!

    Vet att det är många mer än jag där ute som varit med om liknande senarium.

    Ps. Bra initiativ, verkligen jättebra!

    /Sam

  • skotten

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 18:51

    watch out Sam.. its only a matter of time before someone tells you that your attitude sucks and you are not allowed to joke around on steffo…

  • chohoo

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 19:15

    @debkåusf 513246 wrote:

    … MEN!
    Sen visar steffo sitt rätta ansikte och gamarna samlas: Materialfel, oansvarigt o kitea i a-bay, Han hade ingen leash, de e cabrinhas fel, de e kiteskolans instruktörers fel…spekulationer!!!!…Allt sånt här gör att de känns som att detta är mitt sista inlägg här på steffo.
    Beträffande varbergs surfklubb som jag var en av initsiativtagarna till hoppas jag att alla ansträngningar vi gjort för att hålla klubben utanför “brandeningen” ej skall vara bortkastade. Att vi igenom klubben kan förtsätta arbeta för sporten! Kitesurfing! oavsett märke!!!!
    Sådär….. Nu är det fritt fram o anmärka på stavfel o allt det vanliga ni vet!!! Ha de!

    Jag är övertygad om att du gjorde en insats. Det är ju för att undvika att gamarna samlas som jag hoppas vi kan få fram någon gemensam norm för incidentrapportering.

    Sen att alla spekulationer går lite väl vilda ibland beror ju till stor del på att Steffo saknar en aktiv moderering i trådarna. Och det är ju en helt annan debatt.

  • hildingdude

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 19:32

    Jag och pappa kollade vinden i Apelviken och påvägen ner till viken så såg vi kiten så vi vände jag tog två kort på draken och pratade lite med killen som ägde kiten han verkade rätt skakis efter vad som hade hänt men det var inga tidningar eller något som fått nys om det och det var inga poliser där heller då!
    Så vi pratade lite han sa att han ringt banverket som skulle stänga av kraften i ledningarna. Så han hade redan börjat reda ut det hela.
    Jag har aldrig sett honom kita förut men jag har inte dunderkoll på hela Varberg, men jag skulle villja säga att jag känner igen dom flesta som har kitat några gånger.
    hursomhelst så sa han till mig och pappa att han hade launchat vid platsen och en lina hade lagt sig runt bomen så att kiten började loopa okontrollerat så det blev nödvändigt att lösa-ut kiten helt.
    Efter det så åkte vi till Läjet där jag visade bilden och efter det. Sedan kan ni läsa citatet.
    @debkåusf 513246 wrote:

    Ok, efter som jag så tydligt blivit uthängd(“det finns folk i styrelsen som vet exakt vad som häde”) i denna tråd försöker jag en sista gång.
    Till att börja med så var jag i läjet o kiteade o hade en underbar fm-session. Precis när jag skulle åka hem kom anton o upplyste mig att det hängde en ids i tågledningen. Min första tanke var neeej, så jag åkte dit.
    Väl där konstaterades snabbt att allt var under kontroll och jag höll mig därför lite i bakgrunden(mycke för att jag aldrig sett åkaren innan). När arbetet inleddes för att plocka ner draken plockade banverket fram en pinne för att plocka ner kiten, då insåg jag faran med det hela och varnade för att kiten var farlig om den hanterades fel. Jag erbjöd mig att hjälpa till att flyga ner draken säkert och hel istället för att banverket skulle pilla sönder den.
    Åkaren o banverket accepterade min hjälp. Tog bommen, redde ut bommen som legat i en skithög, konstaterade att all såg ok ut och flög sedan ner draken. Fick därefter ett uppriktigt och lättat tack.

    Detta har inget att göra med att det var cabrinha om jag har förstått olycksförloppet rätt. Det har hänt mig några gånger att linor lagt sig runt bomen efter vissa missade passar och jag måste säga att jag tycker det går som överkurs att ta sig fram till bommen och ta kiten i 5:te linan istället!

  • sourra

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 20:22

    Jag har också lyckats få linan runt bommen. Det slutade i ett jävligt taggigt nyponsnår.

  • jkd

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 20:26

    Yup!! det är jävligt när linorna trasslar sig i bommen, hjälper det då oavsett vad man ha för depowersystem????

  • sourra

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 22:17

    Har man ett system som flaggar kiten så löser man det genom att dra i sin quick release.

  • skotten

    Medlem
    1 november, 2008 vid 00:11

    everyones had a shit launch. Fair enough.. I have had a few close calls from people just throwing up the kite not waiting for any signal or checking the bridles at the kite end.. awesome ride… Kudos for bailing on the kite though, he did well, natural instinct makes you want to try and control it.

  • patrikol

    Medlem
    1 november, 2008 vid 02:27

    Glöm inte att posta även på den Internationella siten Kiteforum.com där har man i många år postat incidenter inom kite.
    Jag har tyckt att det räcker bra med denna tråd men visst kan vi ha en egen på Svenska också.

    Glöm inte att kolla i denna då och då bara. Där är mycket att lära sig för att undvika olyckor.

    http://www.kiteforum.com/viewforum.php?f=131

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Incidentrapportering

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.