Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Info om Barbados

  • Info om Barbados

    Publicerad av steffo_t på 3 januari, 2000 vid 08:55

    Är det någon som har varit på Barbados och kan berätta lite. Vilka segel storlekar behöver man, var kan man bo billigt. Jag har tänkt att hålla till vid Silver Sands. I Senaste nummret av Boards så finns ett resereportage om Bardbados, någon som har den?

    /Steffo

    calle svarade 24 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 januari, 2000 vid 10:16

    Steffo, vad du än gör – åk inte till Barbados för att köra riktig hard core vågsegling. Jag har massor av polare som varit där men jag tror inte någon har fått segla ordentligt om man med segla ordentligt menar 5,3 och neråt.
    Det brukar däremot vara fina vågor och verkar vara bra vågsurf på många ställen, men vinden verkar vara rätt opålitlig och inte speciellt stark. Då det blåser normalt verkar det vara 6,2-5,7 som gäller och inte speciellt stora vågor vid Silver Sands.
    Det är klart, gillar man lite lättare vind och 6,5-7,0 segling, varmt vatten och vackert väder så är nog barbados supernice.
    men men, allt detta är bara rykten, jag har själv aldrig varit där men målfoto på om jag inte skulle ta GC i stället. enklare, billigare och blåser det så brukar det hårdrocksblåsa, 5,3-4,7-4,2. Alltid svårt med resor mitt vintern om man inte skall åka långt.

  • calle

    Medlem
    3 januari, 2000 vid 11:03

    Har aldrig varit på Barbados, men jag har Boards nummret om Barbados.
    Maila vet ja.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 januari, 2000 vid 12:19

    Stack på vinst o förlust 2 veckor till Barbados förra vintern och det gav följande utdelning: 2 dagar med den bästa segling jag upplevt, 4,5m2 – 255m perfekt sideshore(alltid!!!) vid Silver Sands som bjöd på sagolika vågor. 4 dagar med bra segling, 5,5 – 270 och öde(max10 pers) vågor som verkligen visade att naturen ibland blottlägger sin kärlek för vindsurfare.
    2 dagar med medioker vågsegling, dock hela tiden med vågor som inbjöd till vågsurfing(Silver Sands, Batsheba)
    På östkusten vid Batsheba bor en inflyttad surfkvinna som kan erbjuda boende och kvalitativa hamburgare till ok pris, dock något off för vindsurfing.
    Du behöver 255-280 + 4,5-6.5 Wave/freeride prylar och kom ihåg att ta med allting!!!(utom våtdräkt) då det inte finns någonting av vindsurfingvärde att köpa på öajävlen, inte ens hängsele mm.
    Dessutom, med tanke på prisnivån på Barbados är det fanimej värt övervikt på flyget för att få med sig ett par flak vita bönor…
    Må förbannat gott i de 28 gradiga perfekta vågorna vid Silver Sands – de är värda lite väntan o mycke slantar.

  • paddy

    Medlem
    5 januari, 2000 vid 15:49

    Tjena Steffo

    Jag var på B-dos för två vintrar sen under perioden januari till mars, och fick mycket bra vågsegling. Som de andra sagt är det ganska stora segel som gäller, hade själv en RRD 260 och 5,6 som störst. Det var inte alltid jag planade ut till revet på Silver Sands men väl där ute var det bara till att rock loss på vägen in.
    Kolla med Zafer Taylor, en svensk kille bosatt i Christ Church på ön, han som vann SM i vågsurfing `98. Han hyr ut rum och kan ön som sin egen ficka.
    Beträffande mat är det lika dyrt som i Sverige på de billigaste ställena. Handla aldrig bland turisthotellen. Bodde själv i ett område som heter Atlantic Shores, precis vid Freights och South Point ( två bra surfställen) ca 3 km från Silver Sands. Boende här är inga problem, det finns många som hyr ut rum till hyfsade priser. Det är mycket dyrare vid Silver Sands. Bil kostar ca 2000:- i veckan ( en sliten Minimoke). Ska du vara där länge är det lönt att köpa en bil, kolla runt bland surfarna. Bästa spot vid S S ligger 100 meter till höger sett från Club Mistral, där seglar man ofta ensam. Vad det gäller vågsurfing så funkar det i stort sett över allt på ön. Se upp för haj på nordspetsen!!! Bathsheba på ostkusten är riktigt bra med tunga vågor!!! Parla ligger precis intill och är lite snällare. På västra sidan finns ett flertal kanonbra ställen. Bra uteliv finns i St. Laurents Gap på sydkusten. Missa inte “gatumaten” i Oistins, där står kvinnor och lagar mat över öppen eld på kvällarna…

    email adress till Zafer Taylor är: zafer_taylor@hotmail.com , hälsa från Paddy

    Vill du ha mer info hör av dig till mig på surfersworkshop@hotmail.com

    Trevlig resa

    Surfers Workshop Malmö

  • garda

    Medlem
    12 januari, 2000 vid 22:15

    Tänkte åka dit den 24/1 med charter 2 v, kostar 6.500/dubbelrum eller 4000:- för en flygstol. Hör av dig om du fortfarande ska åka, det finns flygstorlar kvar, kollade senast ikväll.
    Ha de’

    thomas
    ton@telia.com

  • steffo_t

    Medlem
    13 januari, 2000 vid 07:56

    Det blev Cabo Verde för min del, åker den 23 Jan och stannar i 8 veckor. Jag skulle vara tvungen att köpa ny bräda för att kunna segla Silver Sands, desutom verkar Cabo Verde jäkligt grymt.

    /Steffo

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 januari, 2000 vid 11:20

    hur bor man där? vad ska man ha för grejor med sej? osv…
    jävlit sugen på att sticka nånstans en vecka eller så, och cap verde har alltid lockat!

  • dr-masse

    Medlem
    13 januari, 2000 vid 12:14

    Steffo, vi förväntar oss en rapport vid hemkomst. Är RYSLIGT nyfiken på det stället (kan ha och göra med att det verkar cooolt, det blåser som f-n, sjyssta vågor och så pratar de portugiska vilket jag råkar kunna…).

    Ha det ruggigt skönt!

    Hur åker du dit, förresten? Reguljärt med TAP, eller?

  • calle

    Medlem
    13 januari, 2000 vid 13:14

    Japp, en rejäl rapport. Låter skittufft!!!
    / Calle

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Info om Barbados

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.