Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Info om icecup sweden 2011

  • marden

    Medlem
    1 februari, 2012 vid 21:26

    till arrangören…
    jag siktar på att vara med på lördag men har inte tid på söndag..

  • herr-pelegrin

    Medlem
    2 februari, 2012 vid 09:26

    Mården – Jag drar från landet om en kvart och det får bli Måsnaren i dag eftersom jag inte hittat rapporter om säker is utan snö söder om stan. Horsan har inte frusit än men däremot havsvikarna. Du får mitt nr per mail. Så här skrev en person om Stora Värtan 120201:

    STORA VÄRTAN
    2012-02-01
    Karta 1 februari
    Sällan sågs slätare is!!
    Men tjockleken är inte tillräcklig överallt. Detta är is för iskunniga och välutbildade.
    I den centrala delen har upptäckts is under 4 cm. Undersök inte tack!

    Åkningen har ägt rum runt kanten där tjocklekenär angiven. Följ spår och ta det lugnt OCH HA SÄLLSKAP OCH REDSKAP MED. Nya isar knakar hela tiden.

    Varning för råkarna, som ännu inte är omfrusna och ofta svåra att passera utom över land.

    Gunnar Drakenberg, Lars Björkman
    Israpportörer.

    Snälla
    Kasta inte stenar, käppar och annat skräp för att prova istjockleken. Det blir farligt för skridskoåkarna, och ger inget besked om tjockleken.

    Kom ihåg att vit snö på isen inte visar att den bär utan att den växer långsammare.

    Gunnar Drakenberg
    Israpportör Värtan
    2012-01-10

  • marden

    Medlem
    2 februari, 2012 vid 09:44

    ok ,verkar ju faktisk blåsa lite ute i skärgården ,stavfnäs har 1m/S i medel o 14 m/s i byvind :shocked:
    jag åker o kollar ersta viken efter lunch

  • marden

    Medlem
    2 februari, 2012 vid 09:50

    men har du tid o lust att åka på säkra isar längre in måste väl mälaren vara ett mycket bättre allternativ än måsaren
    som har lagt sig i veckan efter snön kom o hunnit växa till sig…

  • marden

    Medlem
    2 februari, 2012 vid 15:47

    var ute lite på ertstaviken och det var ca 4-5cm snö,4-5 cm is o 4-5m/s vind….
    när jag var själv vände jag ca 200m ut där piken gick på ett slag o isen började knaka lite..
    holländarna har tagit täten nu på gpsis.com så lite vind snart så ordningen återställs skullle sitta fint..
    gick på här http://kartor.eniro.se/m/9q8bq

  • bicless

    Medlem
    2 februari, 2012 vid 16:40

    Info från arrangören
    Ice Cup Sweden, Stockholm kommer att bli sönd 5 feb. Vi håller till på norra delen av Stora Värtan, Näsaängsbadet. Länk till spotguiden finns under “Läs mer”, nedan. Samling kl 10 och isseglarmöte kl 11. Kom förbi och kolla läget, ta en varm korv och prova prylar. Välkomna till det första eventet i Ice Cup Sweden!

    Länk till karta som visar platsen
    http://maps.google.se/maps/ms?hl=sv&ie=UTF8&t=m&msa=0&msid=208120818321589513396.0004773c5a1411de9d91f&ll=59.414343,18.133965&spn=0.109881,0.250626&z=12&vpsrc=6&iwloc=0004971454966efea026a

  • herr-pelegrin

    Medlem
    2 februari, 2012 vid 19:08

    Det var kul att det blir av! Söndag var nog ett vettigt val med tanke på den usla vindprognosen för lördag. Har Ni koll på hur tjock isen är vid Näsaäng?

  • kinabalu

    Medlem
    2 februari, 2012 vid 20:39

    Mården har lovat att låna ut ett av sina vrålåk (joda, han har två nu…), så till arrangören: jag blir med på söndag.

    Måste bara lära mig gippa ordentligt på den där jäkla saken först… 😉

    Ska vi ut och övningsköra lite på Lördag, Mården?

    /Anders

  • bicless

    Medlem
    2 februari, 2012 vid 21:30

    Tråkigt att du inte kunde Söndag Mården. Jag fick alla fall se din ena skapelse för nån helg sen och den såg riktigt fin ut. Snabb i lättvind var den också.

    Kinabalu, kul att du kommer, vi är alla amatörer för utom några av kitewingkillarna så det lär bli många fall i jippar.

    Vi har kollat israpporter från flera källor och det ser bra ut. Och isen växter tydligen även en del fortfarande så det känns inte som ett stort orosmoment. Den ytan som det läggs bana på kommer rekas innan såklart.

    Bicless

  • bicless

    Medlem
    2 februari, 2012 vid 21:33

    Känner någon nån som kan köra ut och skotta lite på söndag så är ju det en klar bonus.

  • radius

    Medlem
    3 februari, 2012 vid 20:45

    Hej, siktar på att vara med på söndag, har anmält mig via mejl till Mattias. Har inga kontakter när det gäller skottning men kan komma ner tidigare och hjälpa till om det behöver skottas manuellt. Mvh Claes

  • boman

    Medlem
    4 februari, 2012 vid 10:08

    Ang skottning så finns det väl säkert någon i området som kan/vill köra sin fyrhjulig med plogblad ?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    4 februari, 2012 vid 10:11

    Den enda som skottade i fredags var em pesionerad militär som med nit och redlighet ombesörde att de små barnen hade en nyplogad isbana. Den trevllige mannen handjagade tyvärr.

  • bicless

    Medlem
    4 februari, 2012 vid 21:59

    Enligt senaste info är snön Fint puder ca 6 cm med kärnis i botten. Hindrar ingen skridskoåkning!

    Både därför funka både för medbrädor och kitewing och pirate

  • bicless

    Medlem
    4 februari, 2012 vid 22:03

    Proggen just nu ökande vind på eftermiddagen

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Info om icecup sweden 2011

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.