Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Info om kombinationerna luff,mastlängder, förlängare

  • tim-eriksson

    Medlem
    31 juli, 2009 vid 23:37

    Kort och gott… Kör med den rekommenderade längde på masten, anpassa förlängaren så att det blir angivet luff (luff=totalt längd, bom+förlängare). Maststyvheten kan du nog skippa, kör på en mast som passar seglet! (vilket är en vetskap i sig).

  • makrus

    Medlem
    1 augusti, 2009 vid 18:05
    Tim.Eriksson;563069 wrote:
    (luff=totalt längd, bom+förlängare).

    Tror det ska vara “mast+förlängare”?

  • zamla6

    Medlem
    5 augusti, 2009 vid 12:47

    Ok, men då kommer de här spännande sakerna in, varifrån mäter jag olika “längder”?
    Ex mitt segel har ju justerbar topp, vilket läge är “utgångsläget”?
    När jag mäter bom, mäter jag till centrum mast eller “hela öppningsmåttet”?
    En mastförlängare som går in i masten 30 cm jämfört t ex med en på 45 cm, påverkar det något jag som amatör märker?
    Ställer alla dessa frågor för att jag ibland tycker det är bra drag i seglen, nästa gång kan samma segel och vindförhållanden kännas helt kraftlösa!!??

  • roding

    Medlem
    5 augusti, 2009 vid 12:55

    Det kan också bero på hur du riggar dina segel, variationer på så lite som 1cm kan göra jättestor skillnad på seglets prestanda!
    Oftast så finns det en rigg guide på respektive tillverkares hemsida som visar hur dom tycker att man skall rigga seglet, utgå från det och experimentera dig sen fram till hur du vill ha seglet riggat.
    Så som jag har gjort nu i början och det har funkat hur bra som helst!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Info om kombinationerna luff,mastlängder, förlängare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.