-
Inför vinterresan
Hallå!
Jag har kontaktat ett gäng försäkringsbolag för att få deras officiella ståndpunkt i ett antal kiterelaterade frågor. Detta för att folk ska slippa se sin hemförsäkrings omfattning variera beroende på vilken handläggare man talar med. Det var nästan en månad sedan jag skickade frågorna till bolagen men bara ett företag har varit så vänliga att ta min fråga på största allvar. Detta är Folksams officiella ståndpunkt, grattis alla Folksamkunder.
(Min text står i kursivt, bolagets i vanligt typsnitt)1. Täcker ni skador på utrustning som går sönder genom olycka under utövande? Om ja, i vilken utsträckning?
Kite utrustning räknas som personligt lösöre och ingår i hemförsäkringen. Om den går sönder genom plötslig oförusedd händelse gäller våran tilläggsförsäkring som vi kallar allrisk upp till 40.000kr. (Har svårt att tänka mig att det räknas som oförutsedd händelse om kiten går åt helvete för att den blir tokspolad i vågor etc)2. Täcker ni utrustning som försvinner under utövande, t.ex. en kitebräda som hamnar på drift och ej återfinns. Om ja, i vilken utsträckning?
Allrisken täcker även denna typ av skada. Max belopp som ersättes är 40.000kr.
Föremålets skickvärde före skadan ersättes.3. Täcker ni stöld av utrustning ur parkerad bil? Om ja, i vilken utsträckning?
Stöld ur parkerad bil ersättes. För att få full täckning kommer allrisken även in här och täcker upp det som grundskyddet inte ersätter. (Antar att det som vanligt inte gäller om bilen står parkerad vid bostaden)4. Täcker ni stöld av utrustning från vinds- eller källarförråd? Om ja, i vilken utsträckning?
Ingår – max belopp 40.000kr – skickvärde ersättes5. Täcker ni stöld av utrustning som stjäls under utlandsresa? Om ja, i vilken utsträckning?
Ingår vid utlandsresa i max 45 dagar på samma sätt som hemma.6. Anser ni kiteutrustning vara lösöre som täcks av hemförsäkring?
Se svar på fråga 17. Täcker ni kroppsskador som uppstår genom olycka vid utövande?
Kroppsskada ingår inte i hemförsäkringen. Vid utlandsresa kan man ersätta personskada vid olyckfall.
Logga in för att svara.