Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Inför vinterresan

• Inför vinterresan

Publicerad av sourra på 22 november, 2008 vid 13:00

Hallå!
    Jag har kontaktat ett gäng försäkringsbolag för att få deras officiella ståndpunkt i ett antal kiterelaterade frågor. Detta för att folk ska slippa se sin hemförsäkrings omfattning variera beroende på vilken handläggare man talar med. Det var nästan en månad sedan jag skickade frågorna till bolagen men bara ett företag har varit så vänliga att ta min fråga på största allvar. Detta är Folksams officiella ståndpunkt, grattis alla Folksamkunder.

(Min text står i kursivt, bolagets i vanligt typsnitt)

1. Täcker ni skador på utrustning som går sönder genom olycka under utövande? Om ja, i vilken utsträckning?

Kite utrustning räknas som personligt lösöre och ingår i hemförsäkringen. Om den går sönder genom plötslig oförusedd händelse gäller våran tilläggsförsäkring som vi kallar allrisk upp till 40.000kr. (Har svårt att tänka mig att det räknas som oförutsedd händelse om kiten går åt helvete för att den blir tokspolad i vågor etc)

2. Täcker ni utrustning som försvinner under utövande, t.ex. en kitebräda som hamnar på drift och ej återfinns. Om ja, i vilken utsträckning?

Allrisken täcker även denna typ av skada. Max belopp som ersättes är 40.000kr.
    Föremålets skickvärde före skadan ersättes.

3. Täcker ni stöld av utrustning ur parkerad bil? Om ja, i vilken utsträckning?

Stöld ur parkerad bil ersättes. För att få full täckning kommer allrisken även in här och täcker upp det som grundskyddet inte ersätter. (Antar att det som vanligt inte gäller om bilen står parkerad vid bostaden)

4. Täcker ni stöld av utrustning från vinds- eller källarförråd? Om ja, i vilken utsträckning?

Ingår – max belopp 40.000kr – skickvärde ersättes

5. Täcker ni stöld av utrustning som stjäls under utlandsresa? Om ja, i vilken utsträckning?

Ingår vid utlandsresa i max 45 dagar på samma sätt som hemma.

6. Anser ni kiteutrustning vara lösöre som täcks av hemförsäkring?

Se svar på fråga 1

7. Täcker ni kroppsskador som uppstår genom olycka vid utövande?

Kroppsskada ingår inte i hemförsäkringen. Vid utlandsresa kan man ersätta personskada vid olyckfall.

sourra svarade 16 år, 5 månader sedan 12 Medlemmar · 33 Svar
  • 33 Svar
  • simoneburgess

Medlem
    22 november, 2008 vid 13:04

Cred för förösken att få ur dem lite officiell information. Kanske ska ta och skaffa en genom folksam då.

(Aloha, men får inte ge dig en nu)

• vogon-jeltz

Medlem
    22 november, 2008 vid 13:22

Skit bra .
    Har Folksam faderulle försäkring via facket :).
    Aloha!

• johanw

Medlem
    22 november, 2008 vid 14:21

har oxå folksam 🙂 fan va najs

• sourra

Medlem
    22 november, 2008 vid 17:09

Tänk bara på att det alltid finns tilläggsvillkor för respektive situation (aktsamhet,godkända förrådslås och såna saker)

• mjersen

Medlem
    22 november, 2008 vid 17:49

fan va bra sourra!

• lelleee

Medlem
    22 november, 2008 vid 18:20

Bullshit, jag har folksam (med allrisk) och jag har haft ett par telefonsamtal med dom och det slutade med att jag skickade ett brev där jag ville ha specat vad som gäller och inte gäller, men jag har tyvärr inte fått nått svar än.

Det sista dom sa va iallafall att försäkringen inte täcker ett skit när det gäller kite. (möjligtvis täcker det om du får inbrott och nån snor skiten)

Jag citerar från deras sida:

Allrisk gäller inte
    för skador på djur för kontanter för bilar, båtar, segelbrädor eller kanoter

http://www.folksam.se/forsakringar/boende/bostadsratt/1.5842

och i deras ögon är inte bara kitebrädan en segelbräda utan också kiten och ja typ allt du använder på vattnet.

ni kan ju läsa i tråden:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=61926&page=2&highlight=n%E5tt+snille

Just nu försöker jag få ut pengar på båtförsäkringen istället men den täcker bara upp till 3000:-

Så egentligen borde man ju kunna stämma skiten ur dom pga. det svar du har fått Johan, för när det väl kommer till kritan så tror jag inte att deras ”officiella ståndpunkt” gäller

Det roliga är att jag ringde in och låtsades vilja teckna en försäkring som gäller kitegrejor och då sa hon att hemförsäkring med allrisk gäller för kitegrejor… hmm skadehandläggarna verkar inte dela den uppfattningen.

så Johan vill du skicka en kopia på deras ”officiella ståndpunkt” så ska jag ringa och prata med dom igen 🙂

• lelleee

Medlem
    22 november, 2008 vid 18:29

@Vogon Jeltz 517499 wrote:

Skit bra .
    Har Folksam faderulle försäkring via facket :).
    Aloha!

Nej, jag fick teckna den sepparat

• sourra

Medlem
    22 november, 2008 vid 18:53

Det är alltså Folksams officiella utlåtande jag har fått efter att de skickat runt frågan internt några vändor. Jag mailar över svaret till dig.

• lelleee

Medlem
    22 november, 2008 vid 19:06

Jo det är kanon Johan. Det står svart på vitt att försäkringen gäller för kiteboarding, men på folksams site står det även svart på vitt att försäkringen inte gäller segelbrädor. Det kommer fortfarande att bli en tolkningsfråga om det klassas som en segelbräda eller inte.

• sourra

Medlem
    22 november, 2008 vid 19:12

Jag har frågat uttryckligt och fått svaren lika uttryckligt och dessutom alldeles nyligt. Jag har svårt att se hur de skulle kunna hävda att det här inte stämmer. Svaren jag har fått är verkligen stötta och blötta innan Folksam har släppt dom till mig med kopior till ansvariga som borde dragit i bromsen om det inte stämde.

• lelleee

Medlem
    22 november, 2008 vid 20:13

jippiii, då måste jag ju få ut en ny bräda

• krillan82

Medlem
    23 november, 2008 vid 15:52

Vilket jävla skitsnack… Dom sa till mig att när jag hade inbrott i bilen att dom INTE ersätter saker som förvarats i bilen.

• lelleee

Medlem
    23 november, 2008 vid 16:12

Till mej sa en att dom ersätter stöld och en annan sa nått helt annat medans dom som hjälper dej att teckna försäkringar säger att det täcker allt. kanske tillochmed om du väljer att slå sönder skiten bara för att du vill ha nya grejor.
    Jag tror det funkar så här att när chefer, VD och storfräsarna har plockat ut sin oerhörda lön + bonus + fallskärm + bonus på bonus så kanske vi får dela på resten och det är ju klart att det blir inte så mycket…

• atte

Medlem
    23 november, 2008 vid 16:31

Kanske läge att det kommande Kiteförbundet fixare en egen försäkring, där vi själva bestämmer vad som gäller.
    Det är ju inte alla som får prylarna snodda eller brädor bort spolade. Skulle det vara så att för mycket brädor försvinner så får vi väll sänka ersättningen till 60% av brädans värde eller nått sådan. bättre än inget som typ gäller nu (enligt min egen erfarenhet).

skulle det funka tror ni?

• haze

Medlem
    23 november, 2008 vid 16:41

Kommande kiteförbundet? Vad är detta nu då??

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Inför vinterresan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.