Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Införskaffa en ny kite för hårdare vind

  • Införskaffa en ny kite för hårdare vind

    Publicerad av berge på 20 maj, 2012 vid 12:05

    Hej
    Har precis börjat med kite och köpte först en gammal cabrinha crossbow 12 m2. Crossbowen var otroligt trögstyrd och nästinntill omöjlig för mig att styra med en hand för mig. Köpte sedan en Best Bularoo 13 m2 och lärde mig ganska snabbt att komma upp och köra.
    Tänkte nu utöka min kite-samling och köpa en för lite mer vind.
    Funderar på en 8 eller 9 m2. Vad är det som talar för en 8, respektive 9? Kommer jag känna någon större skillnad mellan två liknande kites fast olika storlekar?
    Jag väger 80 kg och åker mest i vättern (någon gång per månad när det blåser :mad2:) men även en och en annan tur till västkusten.
    Kanske formulerade min fråga lite diffust. Undrar alltså om jag bör välja en 8:a eller 9:a och om ni har några konkreta förslag till en sådan. Kan tillägga att jag kört två stycken best-kites, min bullaroo och en waroo och jag har gillat båda!
    /Berge

    viktor77 svarade 11 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • ninoh

    Medlem
    20 maj, 2012 vid 13:38

    beror lite på vilken kite/märke du fnderar på. om du har en 13 nu skulle jag kört på en nia, känns som en 8a blir för stort glapp och med 80kg borde du kunna hålla 9an ganska länge.

  • regfellow

    Medlem
    20 maj, 2012 vid 15:44

    Vänta till hösten innan du köper för det blåser inte 8-9a på sommaren 😉

  • lima-ko

    Medlem
    20 maj, 2012 vid 20:54

    13-9 blir ett bra spann, 8 känns som lite för stort glapp, och när du sen behöver en stormkite skaffar du en 6a eller 7a.
    Visst blåser det inte 9a så ofta på sommaren men nu under våren och tidiga sommaren kommer du nog få lufta en 9 en del, framförallt om du drar dig till västkusten då och då.

  • klidberg

    Medlem
    21 maj, 2012 vid 20:56

    Ursäkta OT, men vart runt Vättern åker du? 🙂

  • tobbelindholm

    Medlem
    21 maj, 2012 vid 23:39

    håller med om att du ska välja 9 före 8 eftersom du kör på vättern precis som jag, du bör även välja en kite som är väldigt stabil eftersom byvindarna över vättern ofta blir väldigt starka och svåra att förutse. jag tycker inte du ska skaffa en kite som är äldre än 09 eftersom de är många äldre kites som har rätt högt bomtryck och som du var inne på själv är svårare att styra. jag föredrar lättare boomtryck här hemma eftersom de blir lite mjukare ryck i bommen när de byar i:)

  • walle

    Medlem
    23 maj, 2012 vid 12:15

    Det spelar in vilken typ av kite du väljer också!!!

    Olika modeller(inte märken alltså) har ju olika bottendrag, depower och toppregister!

    Skulle satsat på en 8:a med bra bottendrag eftersom du ändå kan hålla Bularoon länge!
    Har själv kört Bularoo och höll den upp till 14m/s -15m/s på mina 73kg(är iofs hyffsat van då jag startade 2001)

    Tycker du ska ta och kolla in http://www.switchkites.com
    Där får du ex en ny 8m2 switch Nitro för 570€ inkl frakt!
    inga avgifter tillkommer!

    Deras “Nitro” är en något vassare kite att utvecklas på, switch “Element” en något snällare kite…

    Switch “Method” är våg kiten och “Combat” en ren “C”kite för de extrema 🙂

    Annars svänger du in till Björn på Surfstore east i Linköping, där får du hjälp direkt och han har flera olika kites på lager!

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    24 maj, 2012 vid 06:52

    Vad du än köper så håll dig till samma märke på kiten, då blir bytet mellan olika storlekar inte någon överraskning.
    Annars blir det lätt att man kör mest på favoriten även när det blåser vindar som passar den andra kiten bättre.

  • walle

    Medlem
    24 maj, 2012 vid 10:54
    Thomas Stenqvist;689435 wrote:
    Vad du än köper så håll dig till samma märke på kiten, då blir bytet mellan olika storlekar inte någon överraskning.
    Annars blir det lätt att man kör mest på favoriten även när det blåser vindar som passar den andra kiten bättre.

    var INTE rädd för att köra på olika märken!!!

    Varför hålla sig till ett märke när det kanske finns bättre/billigare drakar???

    Det enda du bör kolla är att linlängden på samtliga linor är lika långa, vissa märken försöker “tvinga” dig att köra deras prylar genom att ha olika längd på linor…

    Oftast är det så att du kan ha din favoritbom till alla kites oavsett märke!
    Om inte så BYT märke

  • jaca

    Medlem
    25 maj, 2012 vid 14:46

    Visst kan man köra med flera olika märken och modeller blandat och blanda bomma och kajtar med varandra. Jag kör en Naishkajt med en Slingshotbom och det fungerar helt OK. Jag rekommenderar dock att köra en “set-up” av samma märke och modell om man har möjligheten att välja.
    Fördelen att köra på samma märke/modell är att de kompletterar varandas vindspann bättre än en blandning av olika märken och modeller. Även om man kan blanda olika märkens bommar så länge linorna är lika långa så kan de olika märkenas depower skillja sig markant. det kan bli så att man “stallar” en kite för att man kan släpper för mycket depower på en bom som tillhör ett annat märke. En kajt som är en 12 av ett märke och modell kan skilja sig helt i egenskaper jämfört med en annan 12:a med samma trim. Samtidigt kan olika storlekar av olika märken ha lika mycket drag vilket kan resulterar i att man har två kajtar med olika storlekar som täcker ungefär samma vindspann. Fördelen med att ha en massa olika märken är att man lär sig en massa om olika kajtar….

    Detta är mina egna erfarenheter utan att göra anspråk på att vara expert!

  • hagakitesurf-se

    Medlem
    25 maj, 2012 vid 22:32

    Köp något begagnat när det gäller en stormkite för du kommer troligen inte använda den särskilt mycket.

    Detta upplägg har tex min polare Slingshot RPM 2011, 14m och 10m.
    Sedan har han en gammal Slingshot rev från 2008 som stormkite för att hoppa och åka vågor med.

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    28 maj, 2012 vid 09:05

    Alltså det jag menade var att ha samma märke på alla dina drakar om det är möjligt då blir valet av drake endast basserat på vind styrka. Har du en 11.a som är konstruerad för wakestyl och köper sedan en mindre 7.a som är mer åt våghållet ja då blir skillnaden enorm.

    Men visst om man köper ett “stort” märkes allround kit och kompleterar med konkurrentens allround kite så blir skillnaden mindre men fortfarande kan vindregister skilja sig åt.

  • berge

    Medlem
    29 maj, 2012 vid 13:07
    klidberg;689211 wrote:
    Ursäkta OT, men vart runt Vättern åker du? 🙂

    Mest Varamoviken. Men dock inte blivit så mycket än då jag är nybörjare. Åker du i krokarna också?

  • berge

    Medlem
    29 maj, 2012 vid 13:24

    Tack för svaren!
    Visste inte att skillnaden mellan kvadratmetern är mindre kännbar snarare än modell och märke. Det blir troligtvis en till best. Mest för att de jag prövat (de få :smile:), har jag tyckt varit riktigt sköna.
    Tack igen!

  • viktor77

    Gäst
    29 maj, 2012 vid 13:53

    Storleken gör helt klart störst skillnad. Skillnaden mellan en 12:a och en 6:a är enorm. Allt fler tillverkare anpassar också kiten efter aktuell storlek och inte bara förstorar/förminskar utifrån en ursprungsstorlek. Jag körde tidigare på flera olika märken och de tog lite tid att lära sig hantera de olika kiterna. Speciellt vid hopp där timing är viktigt.

    Men var inte rädd för att prova. Mycket handlar om hur, var du surfar och vad du tycker om (bomtryck, lyft, low end drag etc).

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Införskaffa en ny kite för hårdare vind

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.