Senaste nytt Forums Ingen surf -men behöver hjälp…nån?

  • Ingen surf -men behöver hjälp…nån?

    Publicerad av zehlertz på 12 september, 2003 vid 23:56

    confused.gif…sitter på en Xp-maskin o lyckas inte öppna länkar på nätet.

    OM jag klickar på tex DMI länken här till höger händer nada, likaså om jag högerklickar o vill öppna i nytt fönster.
    Det går ju inte heller att försöka kopera länken för att klistra in den i ett nytt fönster…
    antar att det bara e nån inställning men var??? nån som vet?

    Föresten…lärde mig en grej idag (kanske d flesta vet om?)
    om ni fått masken i eran dator som hela tiden vill stänga av den… så skriv bara “shutdown -a” under kör på startmenyn när messet om att den skall stänga ner kommer upp… så försvinner problemet…

    var inte så mkt surf i d här inlägget…men e jävligt irriterande med att inte få öppnat länkarna…

    karnan svarade 20 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • karnan

    Medlem
    13 september, 2003 vid 09:42

    Varför du inte kan öppna nya fönster vet jag inte. Känner inte alls igen det.

    Blaster-masken — för det är väl den du menar — är jävligt jobbig, speciellt för folk med modemanslutning eftersom man inte hinner ladda ner verktygen innan Windows stängs av. Men snabb lina däremot brukar det lösa sig. Verktyget kan hämtas på:

    “http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.blaster.worm.removal.tool.html”

    Om viruset stänger av datorn innan man är klar så gäller följande (för XP-maskiner och enligt Microsoft):

    Restoring Internet connectivity and preventing the computer from shutting down: In many cases, on both Windows 2000 and XP, changing the settings for the Remote Call Procedure (RPC) service may allow you to connect to the Internet to obtain downloads, and will stop the computer from shutting down.

    Click Start > Run. (The Run dialog box appears.)

    Type:

    SERVICES.MSC /S

    in the open line, and then click OK. (The Services window opens.)

    In the right pane, locate the Remote Procedure Call (RPC) service.


    CAUTION: A service named Remote Procedure Call (RPC) Locator exists. Do not confuse the two.



    Right-click the Remote Procedure Call (RPC) service, and then click Properties.

    Click the Recovery tab.

    Using the drop-down lists, change First failure, Second failure, and Subsequent failures to “Restart the Service.”
    Click Apply, and then click OK.


    CAUTION: Make sure that you change these settings back once you have removed the worm.



    När detta är gjort kan man hämta verktyget och köra det på datorn.

    För att vara helt på det säkra sidan måste man också ladda ned alla säkerhetsuppdateringar från Microsoft Update.

    /Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 september, 2003 vid 18:31

    FAAAN….

    blir galen snart!

    Klockan e nu halv 8 och jag har bara suttit vid datorn sen 4 för att försöka bli av med den där äckliga masken…’

    det roliga är att vad man än gör så nog fan ska man gå in på ytterligare url:er för att fixa fler saker för att burken ska bli frisk!

    ….sitter vid en underbart snabb modemuppkoppling med en dator som vägrar “copy/paste”, vägrar öppna sidor o e allmänt fuckad!!!!

    Till er andra…ja vet, en meningslöst inlägg…men jag måste få ösa skit nånstans (o tjejen e inte hemma än)

  • joo

    Medlem
    24 september, 2003 vid 18:42

    Men för att hinna tanka masken ska ni förs gå i på kontrollpanelen o sen admin verktyg –> Tjänster (då kommer en lista) –> Remote Procedur Call (RPC) höger klicka o egenskaper —> Fliken återställning o där fins tre st. rullaner grajjor som det står “starta om” eller nåt liknande i sett alla dom till “ingen åtgärd” eller linande så startar den inte om och då e de bara att låta tankningen ta sin tid

    OCH PROBLEMET ÄR LÖST laugh.gif

  • karnan

    Medlem
    25 september, 2003 vid 06:59

    Efter det att jag svarade på ditt första inlägg blev jag själv drabbat av masken. När SysAdm ringde och berättade att han stängt ned mitt IP lyckades han dessvärre ge fel skäl — han hävdade att det var Sobig och inte Blaster. Först efter en hel kvälls arbete och en omformaterad hårddisk insåg jag misstaget. Är du säker på att det är Blaster? För om det inte är Blaster och du jobbar med Blaster-patcharna så kommer du förstås ingenstans.

    Har jag fattad det rätt kan du se i /SYSTEM32 om du har Blaster. I så fall ligger där en fil som heter någonting med Blaster, MSBlast tror jag. Filen är registrerad som en systemfil och därtill dold så du måste ställa in så att datorn visar dolda systemfiler. När du hittat filen måste du byta namn på den för att kunna ta bort den. Tryck delete samtidigt som du håller nere SHIFT så hamnar den inte i papperkorgen. Sedan måste du köra Symantecs Blasterverktyg minst två gånger (med boot emellan). Om datorn inte låter dig hämta denna utan att stänga av sig, så gäller informationen i mitt föregående mail.

    Lycka till

    /Johan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Ingen surf -men behöver hjälp…nån?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.