Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Inget tryck på framfoten?

  • Inget tryck på framfoten?

    Publicerad av kremsl på 16 maj, 2007 vid 05:51

    Hej speedare!

    Har inför säsongen inhandlat lite nya speedgrejer, ger upp mitt gamla hemmabygge! Har nu fått två bra sessions med NP RS6 6.7 o 5.8 samt Sonic 85. Har dock haft problem att få in trimmet, största problemmet är att jag inte får något tryck på framfoten! Har 100% av belastningen på bakfoten vilket gör att “stancen” inte känns helt bra. Har provat att höja/sänka bommen, flyttat mastfoten mm men inte hittat rätt. Någon som har något förslag? Eller är det ett vanligt fenomen med racesegel o relativt liten bräda?

    Tack på förhand!

    /Peter

    supasonic svarade 16 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • carrera

    Medlem
    16 maj, 2007 vid 07:07

    Har du provat flytta bak stropparna eller iallafall den bakre det brukar greja det för mig!

  • marden

    Medlem
    16 maj, 2007 vid 12:26

    det problemet lider jag också av o skulle vilja ha svar på känns som jag provat allt

  • oscar

    Medlem
    16 maj, 2007 vid 13:47

    Mitt förslag är att flytta bak hängseletamparna lite grann. Mindre drag i bakre handen borde ge mindre tryck på bakre foten.

  • supasonic

    Medlem
    18 maj, 2007 vid 08:56

    Hej Peter! Long time no see. Håller med Oscar, linornas placering gör stor skillnad. Du skall kunna släppa bakhanden när du seglar men inte framhanden. Guycribb har nåt gummiband som han brukar använda för att visa att hängselelinorna skall placeras precis mellan första och andra tredjedelen av bommen. Har ni inte en sån grej där på Linsurf?

    .s

  • fredrik-ygge

    Medlem
    30 maj, 2007 vid 07:19

    Jag hade problem med för lite tryck på framfoten igår och provade allt som nämnts här och annat jag kunde komma på. Oscars (och Supasonics) råd var tveklöst det som löste allt. Bak med tamparna lite, våga släppa fram seglet och lita på att det inte blir kastfall så var all stance helt förändrad. Seglet drog framåt istället för åt sidan och jag fick fint tryck på framfoten. Kunde höja bommen igen en aning utan att trycket släppte. Upplevde att jag fick helt nytt vattenläge och mycket högre fart. Brädan gick så himla fint på fenan. Lugnt gick den också. Det är väl så med slalomprylar, litar man på dem och satsar så är de snälla tillbaka. Blir man nervös och försiktig så blir de nervösa de också. Tack Oscar, det var den största förändringen på länge!

  • oscar

    Medlem
    30 maj, 2007 vid 10:40

    Fint! Kul att det hjälpte, bevisar ju att man inte är helt lost haha…

  • klint

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 11:01

    Tycker Cribb’s metod funkar ypperligt på nocam segel typ 4,5 till 7,5. Givetvis krävs lite finjustering på vattnet men som indikator är gummibandstekniken riktigt bra.

    Dock funkar gumisnodden i mitt tycke mindre bra på stora cambrade segel. Provade mäta på mina Gaastra GTX 7,5 och 8,5 men var tvungen att flytta fram bakre linan ca 5-8 cm från föreslagen punkt då detta kändes obalanserat och tungt för främre handen.

  • supasonic

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 14:59

    Jag håller med om att linorna hamnar lite längre fram på stora segel. Buken ligger väl lite längre fram där rent relativt sett jämfört med mindre segel. Det är så att säga större del av akterliket som är helt platt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Inget tryck på framfoten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.