Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Inköp nu eller senare – 145 eller 160l?

  • Inköp nu eller senare – 145 eller 160l?

    Publicerad av inge_vind på 3 juli, 2008 vid 17:13

    Hej alla kunniga!

    Tvådelad fundering:

    1) Har fluktat in JP Funster (fallit för reklamen kanske). Är helt nybörjare (testat några gånger för länge sedan) och väger 95-100 kg, beroende på dagsform (eller brist på).

    Om jag skulle slå till på JP Funster – vad är med tanke på framtida mindre nybörjaraktiga seglatser att rekommendera i storlek – 145 eller 160 l?

    2) Om jag skall till att köps ett nytt JP Funsterpaket – vad tror Ni om 2008-års modell och vad det kommer att säljas för 2009? Just nu går ett paket löst på ca 13 900 kr.

    Vilken segelstorlek är bra att börja med?

    2008 är ett testår – 2009 kanske ett köpår (med Era råd i ryggen)

    :confused2:

    cosmosurfer svarade 15 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • bicless

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 21:58

    Hej

    Om du är väldigt färsk och seglar mest insjö så välj 160. KAn du grunderna och sele, stroppar och börjar öva vattenstart eller seglar mest hav så välj 145

    Tror funster är perfekt som nybörjarbräda men sen när du kan grunderna finns det bättre alternativ. Funster väger ju ca 12 kilo, det finns ju en hel del lättare alternativ. Kika på Tabou rocket, Exocet Scross, JP X-cite ride, Mistral Explosion, Drops NAked, Fanatic Shark, RRD z-ride mfl, alla dessa är mycket lättseglade men väger lite mindre än Funster och klarar troligen hårdvind bättre.

    Mvh

    Bicless

  • inge_vind

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 19:13

    Tack för svaret!

    Verkar som att jag bör satsa på 145 l trots min digra vikt!

    Hoppas nu att ett komplett set sjunker i pris till 2009 års säsong!

  • rosen

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 21:40

    inköp senare är alltid att råda till, dels har man inte lika bra koll och sen pajjar man mkt grejer i början.

    hyr och gå kurs, inte så skoj att behöva uppfinna hjulet själv.

    strlksmässigt funkar båda för din vikt (samma själv), dock lättare första gångerna på en stor centerbordsbräda (180-210l) och sedan roligare på 145 för det passar mkt mer vind och chop.

  • jahsoldier

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 22:33

    Gick från att köra formula till freeride på 135 l(insjö) hyffsad koll på sele och stroppar(väger 100 pannor) och tycker det vart för litet för att det skulle vara kul, är fortfarande nybörjare och fick lägga allt krut på att lyckas komma iväg och sen lyckas slå utan att brädan typ sjönk, bytte till mig en 160l fanatic x-ray idag och tror att det kommer bli bättre, kanske inte lika kul när det brallar apa men tror att ja får mer kvalitetstid på vattnet. Jag tror det är rätt lätt att förivra sig(kan man säga så?) när man är nybörjare, i vart fall gjode jag det.

  • pgvirtual

    Medlem
    6 juli, 2008 vid 09:31

    Med 100 kilo på vågen och nybörjarnivå så skall du nog glömma allt vad 145 liter heter. 160 liter kanske låter mycket för en 75 kg lättviktare, men för en större gosse så är det också ganska marginellt.

    Och det är inte alls dumt att köpa ett bräde som passar bra i början, det första året eller två (beroende på tid på vattnet) och sedan byta till ett sportigare bräde när kunskaperna tillåter det. Satsa på att ha kul från början i stället för att bara kämpa med blodsmak i munnen!

    I själva verket så tycker jag att det idealiska brädet i din situation är ett modernt och snabbt “longboard”. Det finns flera att välja på (i alfabetisk ordning): KONA One, RRD Longrider, Tabou Windstyler. De har tillräcklig volym för att bära dig ordentiligt, de funkar perfekt i lätt vind (viktigt för nybörjare, ger många dagar på vattnet), och de är lika snabba som 145 liter brädor i planingsfart.

  • frassefransson

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 14:56

    Jag funderar också på att köpa en JP Funster.

    Funderar om ett 7.0 segel är det som gäller?

  • surferhecke

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 12:38

    hejsan jag skulle nog satsat på en rrd 08 easyrider det är en bra nybörjarbräda och om du klickar dig vidare här så får du se själv http://www.surfers.se/search.aspx?CategoryID=45

  • frassefransson

    Medlem
    8 augusti, 2008 vid 11:25
    surferhecke;488075 wrote:
    hejsan jag skulle nog satsat på en rrd 08 easyrider det är en bra nybörjarbräda och om du klickar dig vidare här så får du se själv http://www.surfers.se/search.aspx?CategoryID=45

    Det jag, som nybörjare, inte tycker om när det gäller den är att man inte kan behålla den och ha kul på den när man väl har lärt sig grunderna ordentligt. Då blir det väldigt dyrt att behöva köpa ytterligare en bräda.

    Jag har beställt en JP Funster och den kommer att komma nästa vecka, sen så kommer jag skriva vad jag tycker om den här.

  • cosmosurfer

    Medlem
    8 augusti, 2008 vid 14:06

    Sambon börjat surfa på en Funster, själv blev jag mycket förvånad över hur bra den fungerar som en riktig bräda. Har den som lättvindsbräda nu.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Inköp nu eller senare – 145 eller 160l?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.