Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Inreda buss

  • Inreda buss

    Publicerad av ola-h på 23 juli, 2008 vid 08:23

    Vi sålde vår inredda T4 i våras och har införskaffat en T5 diesel istället. Nu skall den inredas för familjens resor. Det är, kan man säga, mitt fjärde bussinredningsprojekt.

    Första var en T2:a från 78 som tillhörde min kompis Johan. Jag Johan och Fredrik skulle till Portugal 1992 och bussen inreddes för detta ändamål. Om sanningen skall fram var det Fredrik som gjorde jobbet. Johan och jag hejade på.

    1997 skulle vi återuppleva Portugaläventyret och då var det jag som stod för bussen, en orange T3:a. Även denna gång var det Fredrik som byggde, jag stod bredvid och försökte lära mig något.

    Tredje projektet byggde jag själv, det var en T4:a från 1992. Den har rllat på sedan dess och tagit familjen både runt Sverige och till Portugal och andra länder. Men nu är det alltså dags för en efterträdare.

    Jag är inte särskilt praktiskt lagd, så det är lite av en utmaning att få till ett bygga som detta. Jag har dock snappat upp en del från min kompis Fredrik. Det svåraste i byggandet är egentligen att bestämma själva designen, så att ala delar får den multifunktionalitet som ett rullande miniboende som detta kräver.

    Föremålet för detta bygge är alltså en T5 Tdi från 2005 som gått som Taxi i Åre. Den har gått ca 20000 mil nu.

    IMG_6180.jpg

    Materialet är diverse furulister och plywood av olika slag. Skivor som kommer synas är belagda med ett laminat som man kan se på den undre av dessa skivor:

    IMG_6182.jpg

    Jag har samlat på mig en del användbara verktyg. Sticksåg, skruvdragare/borrar, tvingar och inte minst diverse mätdon. Jag har också lånat en sågklinga som går på en skena som är extremt användbar i sammanhanget. Det går åt en hel del skruv, träplugg och lim också.

    IMG_6202.jpg

    Slutligen är denna kapsåg bra att ha.

    IMG_6203.jpg

    Bussen har i original 9 platser, men de sätena togs ut. Första steget i den nya inredningan var att passa till och lägga in lite överbliven parkett från huset. Parketten liger på en 4mm furuplywood som stabiliserar upp det hela. Det är tank att inredningen skall vara urtagbar så att man eventuell kan köra originalinredningen på vintern. Hela golvsjoket går altså att lyfta ur. Undersidan på golven har urfräsningar för diverse uppstickande attiraljer i originalgolvet. På bilden nedan kan man också se början till inredningens “skelett”. Det mesta av bärkraften ger dock själva skivorna.

    IMG_6181.jpg

    Liksom i tidigare bussar har vi valt en layout med ligg- och sittdel fram i fullbredd och en köksdel bak. Vi är fyra i familjen så det är bra att ha tillgång till hela bredden. Här ser man sitt- och liggdelen ta form.

    IMG_6184.jpg

    Jag använder som sagt en laminerad 6mm björkplywoodskiva til denna del av konstruktionen. “Skensågen” som jag nämnde ovan var extremt händig för att få till snygga snitt i materialet. Listen på utsidan är i ask – samma som golvet. Det är detaljerna som gör det…

    IMG_6185.jpg

    För att få lite lagom styvhet i konstruktionen så sätter jag ihop skivorna med en rostfri vinkel i hörnen. Det ger både ett snyggt hörn och en bra skarv i ett. På baksidan sitter 4mm islagsmuttrar.

    IMG_6186.jpg

    Nu är framdelen nästan klar. Man ser en av de två iläggskivorna på plats. Dessa skivor kommer sedan att dubblera som ryggstöd. Det gälde att tänka efter för att få ihop “golvets” storlek med ryggstödens höjd.

    6mm björkplywood är lock till lådorna.

    IMG_6201.jpg

    Nu börjar även köksdelen bak ta form. Man skymtar ryggstödens överdelar fram. Dessa kommer sedan lamineras. På ovansidan kommer det ligga en 12mm grylaminerad skiva, likadan som de två man kan se. Den under av de man ser här är en utdragbar skiva som sitter i lagom arbetshöjd. Ett gasolkök kommer fräsas in i den andra skivan man ser.

    IMG_6206.jpg

    Kvar att göra är alltså diverse finishdetaljer, luckor, lådor och lite annat. Jag återkommer med detta så småningom.

    eliasp svarade 15 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • ola_p

    Medlem
    23 juli, 2008 vid 08:38

    Snyggt med parkett. Hur mycket prylar kan du packa inne i bussen med den varianten på inredning?

  • ola-h

    Medlem
    23 juli, 2008 vid 10:27

    Jag har ett långt fack för master i botten, men tanken är att allt skall vara på taket. Fast om inte familjen skall men kan jag få in riggar + en sisådär 5-6 brädor. Om jag skall sova i bilen så går den att möblera så att jag ändå kan ha i ala fall tre brädor inne. De får då ligga ovanpå inredningen på förarsidan.

    I en tidigare buss hade jag en speciell insättbar brädställning som jag körde när inte familjen var med, men det känns lite överkurs.

  • gurra1978

    Medlem
    23 juli, 2008 vid 10:43

    Snyggt bygge. Du verkar ju visst vara en händig man.

    Är inte bussen från 2005 och inte 1995?

    Du skrev också att ni är 4 i familjen, hur går det ihop med den inredningen? Det går väl bara att åka tre i den nu?

  • ola-h

    Medlem
    23 juli, 2008 vid 11:09

    @gurra1978 484615 wrote:

    Snyggt bygge. Du verkar ju visst vara en händig man.

    Egentligen inte. Däremot är jag så att säga “teoretisk händig”, dvs rätt bra på att planera och fundera ut hur man skall kunna göra det hela praktiskt på ett sätt som passar min begränsade praktiska erfarenhet.

    Är inte bussen från 2005 och inte 1995?

    10 år hit eller dit… (men jag ändrade nu till 2005).

    Du skrev också att ni är 4 i familjen, hur går det ihop med den inredningen? Det går väl bara att åka tre i den nu?

    Det kommer monteras bälten i soffan bak så att man kan sitta tre där också. Det är en av de lite kluriga grejjorna som är kvar att lösa. Jag har dock vissa planer för hur det skall gå till. Jag kommer fräsa hål i golvet och utnyttja två fästpunkter för ordinarie baksäte och fästa midjebälte + de två honorna till de andra bältena (hanarna sitter ju redan på väggen). Jag har fixat diverser bältesdelar från en skrot. Nu återstår bara “interfacet” mellan dessa delar och fästpunkterna i golvet.

  • gurra1978

    Medlem
    23 juli, 2008 vid 11:25
    Ola H.;484626 wrote:
    Det kommer monteras bälten i soffan bak så att man kan sitta tre där också. Det är en av de lite kluriga grejjorna som är kvar att lösa. Jag har dock vissa planer för hur det skall gå till. Jag kommer fräsa hål i golvet och utnyttja två fästpunkter för ordinarie baksäte och fästa midjebälte + de två honorna till de andra bältena (hanarna sitter ju redan på väggen). Jag har fixat diverser bältesdelar från en skrot. Nu återstår bara “interfacet” mellan dessa delar och fästpunkterna i golvet.

    Ok, men är det lagligt? Måste inte det godkännas av någon för att klara en besiktning? Jag tänker på bilbälten och infästningar. Anledningen till att jag frågar är att jag också funderar lite på buss med inredning och plats för 4 personer. Så det är bra att du visar vägen så att säga :laugh:

  • svenne

    Medlem
    23 juli, 2008 vid 11:43

    Snyggt Ola! Släng på lite lack på sågytorna så att inte plyfaskivorna drar åt sig vatten om det blir blött. Dessutom kommer det se ut som att du har köpt hela bygget. 🙂
    Du vet att lim fäster dåligt på plyfa? Tänkte på om du ska laminera på den röda ytan.

  • ola-h

    Medlem
    23 juli, 2008 vid 11:49

    @Svenne 484637 wrote:

    Snyggt Ola! Släng på lite lack på sågytorna så att inte plyfaskivorna drar åt sig vatten om det blir blött. Dessutom kommer det se ut som att du har köpt hela bygget. 🙂
    Du vet att lim fäster dåligt på plyfa? Tänkte på om du ska laminera på den röda ytan.

    OK. Bra att veta. Eventuellt byter jag de skivorna mot något lättare så småningom. Apropå lättare så komemr bordet bli ett laminat av 6mm björkplywood med silverfärgadet kolfiber på bägge sidor.

  • mag

    Medlem
    23 juli, 2008 vid 23:02

    Snoooobigt värrre med kolfiber! 😉
    Klart impad av ditt finfina bygge. Jag ser fram emot att kolla in den live inom kort (hoppas jag?!)

    Jobba på Ola!
    /Magnus

  • ola-h

    Medlem
    24 juli, 2008 vid 07:23

    @gurra1978 484630 wrote:

    Ok, men är det lagligt? Måste inte det godkännas av någon för att klara en besiktning? Jag tänker på bilbälten och infästningar. Anledningen till att jag frågar är att jag också funderar lite på buss med inredning och plats för 4 personer. Så det är bra att du visar vägen så att säga :laugh:

    Nej, det är inte lagligt innan man besiktat det. Vi har i alla år kört urtagbara inredningar och då finns egentligen ingen laglig väg att göra det. Antingen kör man olagligt med originalinredningen på vintern eller så kör man olagligt med campinginredningen på sommaren. I princip tror jag det är “mer lagligt” att behålla den registrarad som vanlig bil. Campinginredningen kan ju ses som en slags last.

    Men när det gäller bältena så är det ju framför allt av säkerhetsskäl som man vill att det skall vara bra gjort och då är det ju inte fel att någon besiktningsman tittar på det. Jag tror min konstruktion skulle gå igenom eftersom bältena fäster direkt i en stabil punkt i golvet och det inte behöver bli några avlänkningar på vägen upp.

  • ohlen

    Medlem
    11 augusti, 2008 vid 06:48
    Mag;484768 wrote:
    Snoooobigt värrre med kolfiber! 😉
    Klart impad av ditt finfina bygge.

    håller med:)

  • fastlandsguten

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 10:41

    super snyggt! mer bilder, gillar brädracket i garaget också….:)

  • eliasp

    Medlem
    23 augusti, 2008 vid 15:34

    Riktigt kul att se ditt bygge! Här kommer två goa bilder från nordkap juli -85. Du får ju helt enkelt köpa en passat och svetsa på ovanpå =D

    e6e992d8-a2ee-4510-8ac6-669dca5042ec_medium.jpg

    222a5446-064a-49d8-9a8f-6df637fc077a_medium.jpg

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Inreda buss

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.