Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Inscannat 80-tal

  • swingout

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 17:30

    Ufon har jag fortfarande kvar, och tar ut den på soliga sommar dagar då det inte blåser mycket. Då blir det lite old school freestyle som i din första bild.
    Knoppen på centerbordet är väldigt praktiskt att stå på när man vill testa och köra på kanten. Har tyvär aldrig lykats åka nån längre streck så, då mastfoten gärna ploppar ut.
    Men kul är det 🙂

  • trasurfarn

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 19:21

    Här kommer en ännu tidigare bild som är från från Dalarö. Jag surfar på min första bräda Windglider mirage och har min första hängsele. Det var en sorglig sladdrig trekantshistoria. Masten var alldeles för mjuk vilket kunde få till följd att allt tryck försvann på läsidan när det brallade. Polarn surfar på en Alpha Competition.
    Träsurfarn

  • carl-r

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 21:01

    Jag kan inte hjälpa det men jag tycker trekantsseglen ser så j-a sköna ut. Ascoola färger och minimal design. Jag blir mer och mer sugen på att skaffa ett och segla med bara för att.
    Finns det nån typ av relativt modern bräda som skulle funka med ett sånt?

  • andreas-f

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 21:33

    @Carl R 529350 wrote:

    Jag kan inte hjälpa det men jag tycker trekantsseglen ser så j-a sköna ut. Ascoola färger och minimal design. Jag blir mer och mer sugen på att skaffa ett och segla med bara för att.
    Finns det nån typ av relativt modern bräda som skulle funka med ett sånt?

    Hm, jag gissar att många nu kommer svara k—… Men jag säger kolla om du kan få eller hitta en gammal 80 talsbräda istället. Så blir det 80 tal hela vägen, givetvis ska du ha en gul och rosa vådräkt och gymnastikskor.

    Jag fick en gammal 3,8 meter lång mistralbräda förra året som jag hade över sommaren som badleksak, satte dock en modern rigg på. Skitskoj att öva segelsnurr och oldschool freestyle eller åk på tur med tjejen sittande bak på brädan, eller om nån polare vill testa vindsurf och inte vill lägga x tusen pix på en lite nyare nybörjarbräda.

  • carl-r

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 21:54

    Nej, _seglet_ är coolt sa jag.

  • trasurfarn

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 22:37

    Moderna brädor har jag ingen erfarenhet av hur det går att använda trekantsriggar med, men det går alldeles utmärkt att ha en modern rigg på en gammal bräda.
    En och annan här på konfen har inte rekomenderat detta och jag kan inte förstå varför. Tänk att det har fungerat att köra med ett 2,?m2 och även en modern 3,5 barnrigg på en gammal Ufo-bräda! Jag tror att man normalt kör med ett segel som är 5 – 6,5m på den. Fördelen med gamla dacronsegel är att de är mer levande material och lättare att få en bra känsla för skotningen i lätta vindar. Givetvis är då nackdelen att buken på en hel del a dessa segel, kan börja vandra när det brallar i. En annan fördel är att dacronregel går snabbare att rigga. Det har skrivits mycket obefogat skit om dacron/trekant-seglen här på konfen som jag tycker inte alltid har stämt.
    Visst fanns det riggar med lite väl mjuka master/bommar och påsiga segel, men det fanns även fina regattasegel i dacron och kanske ett och annat bra mylarsegel. Nu lever jag faktiskt inte som jag lär utan har en modernt fullattesegel Ruchwind reach 6.0 på min rundbottnade mahognybräda.
    Det skulle bli betydligt tyngre och otympligare att använda ett gammalt regattasegel. Jag förlorar finkänsligheten i lättvind, men vinner i smidighet och lätthanterlighet. Småkillarna har haft lite svårt i början att få in den rätta skotkänslan med den moderna 3.5:an. Ofta skotade de för hårt i lättvind vilket fick till följd att brädan tappade fart och avdriften ökade. Styr först och skota sedan, blev ett mantra som jag fick trumma in i killarna.
    Nu tycker säkert en och annan här på konfen att jag introducerar grabbarna på skitbrädor som snart gör att de tröttnar i stället för att de får surfa på moderna lättsurfade brädor. Pröjsar ni i så fall så att killarna får en bättre surfstart?! Det här är vad jag/vi har och som jag skrev tidigare har jag ingen bil och kan inte köra till några blåsiga spots.
    Vi har båten som bas i grabbarnas närområde och det är den vind det är. De lär sig grunderna i alla fall och än har de inte tröttnat. De får väl skaffa modernare, häftigare utrustning den dagen de har körkort och bil eller kan ta sig till en surfklubb där det finns brädförvaring. Bifogar en gammal bild med Toys are us -seglet.
    Det här var några år sedan. Den här killen är en duktig surfande 16-åring nu. Det är samma kille som jag har visat Youtube-filmer på här när man Skimbattar. En riktig tallang!
    Träsurfarn

  • rasmus_w

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 23:43

    @Carl R 529364 wrote:

    Nej, _seglet_ är coolt sa jag.

    Problemet med gammalt segel – ny bräda är stabiliteten. Gamla trekantssegel har en buk som rör sig så gott som helt fritt och gör seglet väldigt bångstyrigt i lite hårdare vindar. Dessutom är bommen lång så om buken hamnar en bit bak så ligger segeltrycket bakom fenan på en modern bräda = spinout direkt.

    Gamla brädor ser ut som de gör för at de måste göra det för att kunna hantera all den oberäkneliga sidkraften från ett trekantssegel. Stort centerbord, mastfoten låångt fram, låga raka sidor som stoppar avdriften effektivt, bra fenor fanns inte alls, det var centerbordet och kanterna som tog upp sidkraften. Mastfoten sitter så segeltryckpunkten hamnar ungefär över centerbordet.

    På en modern bräda gör fenan hela jobbet. Sidkraften är liten och buken är fixerad långt fram, man kan göra kanterna manövervänliga i stället för att för att använda dem som extra centerbord. Masten sitter långt bak för att optimera prestandan ihop med ett modernt segel.

  • carl-r

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 08:08

    @Rasmus_W 529389 wrote:

    Problemet med gammalt segel – ny bräda är stabiliteten. Gamla trekantssegel har en buk som rör sig så gott som helt fritt och gör seglet väldigt bångstyrigt i lite hårdare vindar. Dessutom är bommen lång så om buken hamnar en bit bak så ligger segeltrycket bakom fenan på en modern bräda = spinout direkt.

    Gamla brädor ser ut som de gör för at de måste göra det för att kunna hantera all den oberäkneliga sidkraften från ett trekantssegel. Stort centerbord, mastfoten låångt fram, låga raka sidor som stoppar avdriften effektivt, bra fenor fanns inte alls, det var centerbordet och kanterna som tog upp sidkraften. Mastfoten sitter så segeltryckpunkten hamnar ungefär över centerbordet.

    På en modern bräda gör fenan hela jobbet. Sidkraften är liten och buken är fixerad långt fram, man kan göra kanterna manövervänliga i stället för att för att använda dem som extra centerbord. Masten sitter långt bak för att optimera prestandan ihop med ett modernt segel.

    Givetvis är det inte för hårda vindar man skulle använda nåt dylikt. Det är ju för såndär soft segling som på bilderna ovan. Ord som optimal blir liksom överflödiga. Jag tycker seglet har soul.
    Kossa alltså?

  • ludde_l

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 08:31

    Köp ett SuperFreak istället! De har ju massor av “trekantsfeeling”, i utseendet iaf!

  • carl-r

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 09:06

    Öööh, det är ju ett vågsegel.
    Det här är ju ett lättvind de-luxe.

  • rasmus_w

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 17:21

    Gamla trekantssegel är inte mycket större än 5-6 kvadrat. Största superfreak är 9.0. Mycket mer lättvind än så kan det knappast bli.

  • carl-r

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 17:23

    Okej, jag googlar på superfreak då. 😉

  • rasmus_w

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 17:26

    Jag kan göra det åt dig. http://www.hotsailsmaui.se

  • trasurfarn

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 17:45
    Carl R;529412 wrote:
    Givetvis är det inte för hårda vindar man skulle använda nåt dylikt. Det är ju för såndär soft segling som på bilderna ovan. Ord som optimal blir liksom överflödiga. Jag tycker seglet har soul.
    Kossa alltså?

    Jag blir varm i hjärtat av din kärleksförklaring till gamla grejer o lättvindsurf Carl R! Äntligen en själsfrände på Konfen som kan ta in andra surfupplevelser än planing!:smile:
    Träsurfarn

  • trasurfarn

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 19:16
    Rasmus_W;529389 wrote:
    Problemet med gammalt segel – ny bräda är stabiliteten. Gamla trekantssegel har en buk som rör sig så gott som helt fritt och gör seglet väldigt bångstyrigt i lite hårdare vindar. Dessutom är bommen lång så om buken hamnar en bit bak så ligger segeltrycket bakom fenan på en modern bräda = spinout direkt.

    Gamla brädor ser ut som de gör för at de måste göra det för att kunna hantera all den oberäkneliga sidkraften från ett trekantssegel. Stort centerbord, mastfoten låångt fram, låga raka sidor som stoppar avdriften effektivt, bra fenor fanns inte alls, det var centerbordet och kanterna som tog upp sidkraften. Mastfoten sitter så segeltryckpunkten hamnar ungefär över centerbordet.

    På en modern bräda gör fenan hela jobbet. Sidkraften är liten och buken är fixerad långt fram, man kan göra kanterna manövervänliga i stället för att för att använda dem som extra centerbord. Masten sitter långt bak för att optimera prestandan ihop med ett modernt segel.

    Jag är övertygad om att du har helt rätt i detta Rasmus!
    Eftersom ytterst få moderna brädor (förutom den där ….:smile:) har centerbord
    Har de inte samma toleransnivå av segeltryckpunkten som gamla pråmar,racebords, …., mm. Det kan förklara varför det går så bra för mig att köra med ett modernt segel på min gamla rundbottnade mahognybräda.
    Träsurfarn

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Inscannat 80-tal

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.