Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing instinct fråga

  • instinct fråga

    Publicerad av ollefax på 6 juni, 2006 vid 09:13

    vad är den lösa linan som går från Y korsningen till bakkant (?) till för? motverka invertering? fungerar den?

    andi_j svarade 18 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • ric

    Medlem
    6 juni, 2006 vid 09:25

    låter heltklart som en 5:e lina, i bakkant eller framkant. tanken är att bla, underlätta vattenstart och öka säkerheten.

    sitter den i framkant slipper man springa för att få kiten på rygg då den trillat ner, sen e det som vanligt att dra i en styrlina, kiten vandrar ut i fönstret launchar sedan i utkanten, tryggt o säkert. ännu mindre tryck om man under launchen håller 5:e spänd. kör själv med detta och tycker det fungerar toppen!!

    sitter den i bakkant kan man om draken ligger LE nedåt “backa” kiten. poppis då man kör på snö vad jag förstått. har själv aldrig testat.

  • nic

    Medlem
    6 juni, 2006 vid 09:37
    Ric wrote:
    låter heltklart som en 5:e lina, i bakkant eller framkant. tanken är att bla, underlätta vattenstart och öka säkerheten.

    sitter den i framkant slipper man springa för att få kiten på rygg då den trillat ner, sen e det som vanligt att dra i en styrlina, kiten vandrar ut i fönstret launchar sedan i utkanten, tryggt o säkert. ännu mindre tryck om man under launchen håller 5:e spänd. kör själv med detta och tycker det fungerar toppen!!

    sitter den i bakkant kan man om draken ligger LE nedåt “backa” kiten. poppis då man kör på snö vad jag förstått. har själv aldrig testat.

    Nej, inte på instincten.

    Linan (som egentligen är en bridle från 5e-linan) är för att förhindra invertering. Den tillsammans med de horisontella dito hindrar kiten från att invertera när man kraschar den. Funkar perfekt.

    5e linan på instincten är inte för säkerhet/relaunch som tidigare 5-linor. Tror inga SLE-kitar har några problem att relauncha (bortsett från inverteringsrisken), snarare kommer de upp nästan av sig själva ibland.

    nic

    PS: Är det väldigt lite vind (upptäckte jag igår) att man kan använda hela framlinepaketet som traditionel 5-e lina tillsammans med en styrlina för att vända/få upp kiten igen. Då pratar vi LITE vind typ 3-4 m/s och naturligtvis bara för att gå tillbaka iland å ge upp för dagen.

  • mat

    Medlem
    6 juni, 2006 vid 09:47
    nic wrote:
    Ric wrote:
    låter heltklart som en 5:e lina, i bakkant eller framkant. tanken är att bla, underlätta vattenstart och öka säkerheten.

    sitter den i framkant slipper man springa för att få kiten på rygg då den trillat ner, sen e det som vanligt att dra i en styrlina, kiten vandrar ut i fönstret launchar sedan i utkanten, tryggt o säkert. ännu mindre tryck om man under launchen håller 5:e spänd. kör själv med detta och tycker det fungerar toppen!!

    sitter den i bakkant kan man om draken ligger LE nedåt “backa” kiten. poppis då man kör på snö vad jag förstått. har själv aldrig testat.

    Nej, inte på instincten.

    Linan (som egentligen är en bridle från 5e-linan) är för att förhindra invertering. Den tillsammans med de horisontella dito hindrar kiten från att invertera när man kraschar den. Funkar perfekt.

    5e linan på instincten är inte för säkerhet/relaunch som tidigare 5-linor. Tror inga SLE-kitar har några problem att relauncha (bortsett från inverteringsrisken), snarare kommer de upp nästan av sig själva ibland.

    nic

    PS: Är det väldigt lite vind (upptäckte jag igår) att man kan använda hela framlinepaketet som traditionel 5-e lina tillsammans med en styrlina för att vända/få upp kiten igen. Då pratar vi LITE vind typ 3-4 m/s och naturligtvis bara för att gå tillbaka iland å ge upp för dagen.

    3-4 ms!!! hehe…. Var var du Nic igår? Vi hade 10 ms sjöbris i nästan tre timmar i Varberg 🙂

    /Mat

  • nic

    Medlem
    6 juni, 2006 vid 14:16
    Mat wrote:
    3-4 ms!!! hehe…. Var var du Nic igår? Vi hade 10 ms sjöbris i nästan tre timmar i Varberg 🙂

    /Mat

    Hehe, när jag gick i, i Björlanda Kile blåste det fint. Hann testa å landa hög kiteloop med Instinct 13 🙂 Det gick fint men sedan försvann vinden snabbt å man fick gå tillbaka i dypölen.

    Sketställe under 10m/s, jag vet.

    nic

  • andi_j

    Medlem
    7 juni, 2006 vid 10:54

    Björlanda regerar!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing instinct fråga

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.