Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Instruktörskurser?

  • Instruktörskurser?

    Publicerad av jaca på 25 oktober, 2012 vid 08:17

    Jag funderar lite på att utbilda mig till instruktör och undrar lite över vilka vägar det finns att gå. De stora internationella organisationerna är IKO och KSA. Vilka av dessa rekommenderar ni som redan är certifierade? Går det några kurser i Sverige? Vilka förkunskaper krävs? Vad kostar det? Jag har varit inne på båda organisationernas websidor och det ser ut som om KSA är en enklare väg? Fungerar båda lika bra internationellt om man söker jobb som instruktör? Jag har läst genom websidorna men vill höra från er som har erfarenhet.

    /Anders

    farbrorfraz svarade 11 år, 6 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • farbrorfraz

    Medlem
    25 oktober, 2012 vid 10:21

    Jag är IKO-certifierad och sitter just nu och lyssnar på en instruktörskurs som vi håller här i Portugal. Så ja, lite vinklad är jag nog, men här kommer min åsikt.

    Gällande själva kursinnehållet kan jag inte säga så mycket om KSA, mer än att jag är övertygad om att det håller lika hög standard som en bra IKO-instruktörs-kurs. Märk väl att oavsett system, hänger det lika mycket på själva instruktören som på vilken organisation det är. Jag har bevittnat några riktigt kassa IKO kurser, det beror helt på.

    Gällande internationella möjligheter till jobb, rent generellt, är jag helt övertygad utan tvivel att IKO är ett bättre val än KSA. I vissa specifika fall finns det säkert undantag, men IKO har helt enkelt ett mycket större nätverk av skolor och är den klart mest använda standarden worldwide. Jag sökte nyligen lite till de jobberbjudanden som finns på IKOs hemsida, och fick intresse och jobbförslag i bland annat belize, mexico, union island, aruba, thailand, egypten, sydafrika, vietnam, grekland mm. Tittade snabbt på KSAs hemsida och där fanns inga skolor från dessa länder.

    Är man däremot intresserad av att jobba i Europa, verkar KSA kunna vara ett bra alternativ.

    Krångelmässigt vinner nog IKO med hästlängder, många delprov blir det… Dessutom gillar de att ta betalt. Lite väl ibland. Men det tycker jag kan vägas upp av möjligheterna det kan ge. En IKO-instruktörskurs går nog loss på mellan 8 000-10 000 kr innan allt är betalt och alla kurser avklarade.

    Kurs i sverige är inga problem, så länge det finns nog med intresserade instruktörs-elever. Jag gick min i Varberg, och det har gått flera kurser där.

    Hör gärna av dig om du vill veta när vi kör nästa kurs, jag jobbar med en IKO examinator här nere varje dag.

    /Anders Modin

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Instruktörskurser?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.