Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard Intressant shape!

  • Intressant shape!

    Publicerad av challgren på 18 november, 2014 vid 21:41

    Även om shapen inte är ny så blir man ändå lite intresserad av en sån här SUP.

    [video=vimeo;112000409]https://vimeo.com/112000409[/video]

    dude svarade 9 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • mangew

    Medlem
    1 december, 2014 vid 08:47

    Gillar helt klart de här Mini Simmons inspirerande SUP brädorna. Själv har jag kört på en NahSkwell MaxiG (7’3”) den här säsongen. Såå himla kul, snabb som katten på vågen, fångar nästan, lätt att positionera sig innan take of. Till skillnad mot min longboard SUP (11′ Nahskwell longboard) är den lilla MaxiG (7’3” = 221 cm) alltid roligare, nästan i alla fall, blåser det mycket är den helt klar vingligare på väg ut och i positioneringen på vågen. Men tack vare att dessa små SUPar är så pass små och lätta, blir positioneringen snabbare och klarar man bara av balansen, är dessa SUPar i 9 fall av 10 ett roligare val 🙂 Nu till våren kommer jag köra en 7’6” MaxiG, lite större på alla håll och jag hoppas att vingligheten blir något mindre 🙂 för Svenska förhållanden. När det är glassy, kommer jag alltid att köra 7’3”an 🙂

  • dude

    Medlem
    5 december, 2014 vid 07:21

    Kom igen nu paddelsurfmarknaden, ge oss tunnare kanter och s-rails! Det är inte volymen som gör den minsta 7’2×26″@91l instabil, utan det är bredden! Alltså tänk efter, så länge den flyter dig är inte volymen någon begränsning. Det är bredden som är begränsningen för att du ska kunna stå på den utan att ramla av. Och så klart längden om du gör den tillräckligt kort.

    Just det, tjockleken är också en begränsning, men inte som du kanske skulle tro. Ju tjockare, desto mer instabil. Ju tunnare, desto mer stabil. Tänk dig att försöka balansera på en stor badboll. Tänk dig sen att balansera på en stor dörr.

    Niklas

  • maglu

    Medlem
    5 december, 2014 vid 08:09

    Du måste ju jämföra samma yta med mer eller mindre volym. En badboll/dörr har ju inte riktigt samma bottenform. En bräda med mindre volym med samma storlek är ju lika stabil som en med större volym, men bara så länge hela brädan är över vattenytan, alltså när du står perfekt och håller balansen. Men vid obalans och någon del hamnar under vattnet, det är då volymen spelar roll för stabiliteten. Ju mer volym i kanten desto mer hjälp får du att få den kanten över vattenytan igen.
    (Tror dessutom man lätt sänker en dörr genom att stå på den…men prova sänka badbollen =)

  • mangew

    Medlem
    5 december, 2014 vid 08:25

    Det här med form är inte enkelt, Nått som är intressant är hur olika form på railsen påverkar stabiliteten, Förra brädan hade skarpa rails som en vindsurfbräda och visst var den något stabilare på platt vatten, men när det väl börjat guppa lite så kändes den mer oförutsägbar en min MaxiG. MaxiG:n har rails som är betydligt rundare och som är formad för att göra den planande ytan smalare. Brädan gungar initialt mycket lättare, men på ett kontrollerat sätt!?! Känslan det ger är mer stabilitet, eller kanske mer kontroll, och detta är ju en egenskap som gör sig bra väl på vågen….

  • mag

    Medlem
    5 december, 2014 vid 20:01

    Det är faktiskt din teknik som avgör om du kommer kunna stå på den, inte brädans form. Generellt!
    Med tillräckligt bra teknik står du även på en badboll.

    Men vad som surfar bra är en annan sak och det är väl det som är ert intressanta, eller hur?
    Och vad som surfar bra i Sverige, särskilt i vind och chop är något annat än vad som funkar i glassy ground swell. Det är inte jämförbart alls, och kräver olika brädor med olika shape. I länder med bättre vågor är SUP en annan sport, tyvärr. Inte bättre eller sämre, men annat.

    Men liknelsen med kork är bra. Att den flyter på gör den också instabil, om ytan eller tekniken är kass. Med teknik kan du som jag menar kompensera allt. Men när vattnet sköljer över en mindre bräda så stabiliseras den, så är det. Ytan är viktigare än volymen för den som kan supa hyfsat. Problemet som då kan uppstå är hur jag får fart att överhuvudtaget komma med våra slöa vågor, och behålla fart i platta sektioner. Då är Simmons en snabb shape, vilket hjälper oss. Däremot ganska bred, vilket inte vår choppiga sjö älskar. Jag som är lätt har svårt att kontrollera en alltför bred bräda, att gå ner i storlek och eller volym är en lösning. Men så var det det där med mina vågors förmåga att ge fart. Därför har jag helt olika brädor för olika vågor, jag har inte hittat en som klarar allt, ännu.

    Här finns mer inspirerande nytänk. 8’6″ Slider
    http://www.gongsup.com

  • dude

    Medlem
    23 december, 2014 vid 13:29

    @Mag 729518 wrote:

    Det är faktiskt din teknik som avgör om du kommer kunna stå på den, inte brädans form. Generellt!
    Med tillräckligt bra teknik står du även på en badboll.

    Men vad som surfar bra är en annan sak och det är väl det som är ert intressanta, eller hur?
    Och vad som surfar bra i Sverige, särskilt i vind och chop är något annat än vad som funkar i glassy ground swell. Det är inte jämförbart alls, och kräver olika brädor med olika shape. I länder med bättre vågor är SUP en annan sport, tyvärr. Inte bättre eller sämre, men annat.

    Men liknelsen med kork är bra. Att den flyter på gör den också instabil, om ytan eller tekniken är kass. Med teknik kan du som jag menar kompensera allt. Men när vattnet sköljer över en mindre bräda så stabiliseras den, så är det. Ytan är viktigare än volymen för den som kan supa hyfsat. Problemet som då kan uppstå är hur jag får fart att överhuvudtaget komma med våra slöa vågor, och behålla fart i platta sektioner. Då är Simmons en snabb shape, vilket hjälper oss. Däremot ganska bred, vilket inte vår choppiga sjö älskar. Jag som är lätt har svårt att kontrollera en alltför bred bräda, att gå ner i storlek och eller volym är en lösning. Men så var det det där med mina vågors förmåga att ge fart. Därför har jag helt olika brädor för olika vågor, jag har inte hittat en som klarar allt, ännu.

    Här finns mer inspirerande nytänk. 8’6″ Slider
    http://www.gongsup.com

    Mag, superinspirerande att se shapen 8’6 Slider från Gong, som jag alltid annars tyckt bara ha tjocka shaper! Den här är ju supertunn och helt åt andra hållet. En 8’6 är å andra sidan lång för mig som vill undvika promenera runt på brädan och vill ha en bräda som passar in i “the pocket” utan att pearla (spetta nosen). Den skulle va kul att prova men utan fenor är det också svårt att förutse hur den skulle fungera.

    Allt kommer annars tillbaka till den ringa erfarenhet vi har själva och den jag har är väldigt influerad av torövågor och den bräda jag kör på för tillfället, Starboard Airborn 7’10 om 30″ och 3,4″ på 97 liter.

    Jag förstår att du kan vilja ha en smalare shape med tjockare kanter för att hålla fart på de slöa och choppiga vågor du säger att du har. Men samtidigt kan jag inte undvika att undra om en bredare bräda med tunnare kanter skulle ge dig precis det du vill ha, men på ett annat sätt.

    Så som jag tänker, kommer kontrollproblem bara över en viss hastighet och har du den så ligger du redan på kant. Där är inte bredden ett problem utan det är volymen i kanten.

    Här är en våg jag fick ta backside bort från den finare skuldran som Teo fick.

  • mag

    Medlem
    23 december, 2014 vid 19:51

    Du får kolla lite mer på Gong, tjocka är de ju inte. Inte majoriteten i varje fall, dessutom vissa rejält smala. Denna perfekta Sverigebrädan ex:
    http://gongsupshop.com/epages/box1707.sf/fr_FR/?ObjectPath=/Shops/box1707/Products/GON5SUPCLOUDPRO81

    I dina fina Torövågor hade jag också kört liten bräda. Ingen vind heller ser det ut som, lyxigt!
    Men mina vågor är som dina i takeoff och 50 m, sen en plattare reformsektion som det gäller att man klarar, sen rejält in i en brant sektion igen. Och en våg kan vara ungefär så fast 3 ggr. Dvs 3-4 sådana som på bilden, på rad, men självklart mindre efter hand.

    Det är inte kontrollproblem jag har, i första hand, utan förmåga att bibehålla fart/drivet som saknas. Att komma genom och ifatt nästa sektion, på samma våg. Jag gillar långa vågor helt enkelt! Annars kunde jag ju nöjt mig med en av sektionerna, ett par svängar och sen paddlat ut igen

  • dude

    Medlem
    24 december, 2014 vid 11:42

    Mag, du bor ju i Halmstad. Där finns det väl en himla massa vågor av bra kvalité liknande Torö?

    Vi borde ge oss fler chanser att köra varandras spots, precis som jag som vindsurfare åker halva Sverige runt för lite bra vågsegling. Börjar sakta få ihop en skara paddelsurfare här i Stockholm att åka iväg med så vi får se hur lång tid det tar före jag är nere runt Halmstad för vågor. Kanske första gången blir den här sommaren?

  • dude

    Medlem
    24 december, 2014 vid 11:53

    Jag tänker bara dela med mig lite av erfarenheten av brädor jag testat.

    Än kan jag inte tänka mig det finns en bättre bräda än den jag har just nu, för min vikt på 75 kg, i de förhållanden jag kör. Har testat en massa brädor som, jämfört med nuvarande 7’10×30″x3,4″@97L, ligger plus 10-20-30 i volym och sen både minus 2″ till plus 1,5″ i bredd och den här är verkligen sweetspot för mig. Går jag upp i volym respektive vikt så märker jag stor skillnad med sämre kontroll respektive respons. Sen har jag också testat Airborn 7’10×31,5″x3,3@98L och den kändes onödigt bred för min vikt, men jag skulle nog fortfarande inte vara besviken med den som Toröbräda, men det vet jag ju faktiskt inte. Jag funderar på en ännu mindre bräda och lite beroende på vad jag får prova på så får jag se om det kan bli en Airborn 7’4×28,5″@85L. Får se!

    Sen var ju bilderna ovan på en skitvåg, men man får ta vad man har och den visar ganska bra hur brädan passar bra in i den branta, ofta lite mindre vågen på Torö. Hoppas snart på lite större vågor och kanske lite bilder från dem!:)

  • mag

    Medlem
    24 december, 2014 vid 13:24

    Vi har förstås bra vågor här på Västkusten-Halmstad, men många är som bäst när det blåser eller just avtagit. Visst har vi unika dagar men generellt. Torö har betydligt större fetch och dagar med rejäla vågor men utan stark vind. Vågorna ligger kvar längre hos er, efter vindvrid t ex. I mindre vind kan man gå ner i brädstorlek.

  • mag

    Medlem
    24 december, 2014 vid 13:25

    Det låter som ganska bra storlek för din vikt dude, men lite smalare i finvågor kan du ha.

  • dude

    Medlem
    27 december, 2014 vid 15:04

    @Maglu 729512 wrote:

    Du måste ju jämföra samma yta med mer eller mindre volym. En badboll/dörr har ju inte riktigt samma bottenform. En bräda med mindre volym med samma storlek är ju lika stabil som en med större volym, men bara så länge hela brädan är över vattenytan, alltså när du står perfekt och håller balansen. Men vid obalans och någon del hamnar under vattnet, det är då volymen spelar roll för stabiliteten. Ju mer volym i kanten desto mer hjälp får du att få den kanten över vattenytan igen.
    (Tror dessutom man lätt sänker en dörr genom att stå på den…men prova sänka badbollen =)

    Hej Maglu!

    Jag tror att vi pratar om olika scenarion, jag om när brädans volym är precis nog att hålla dess ovankant i vattenytan medan du om när en större del av brädan ligger ovanför vattenytan.

    Således har jag förut hållit med om din teori: “Ju mer volym i kanten desto mer hjälp får du att få den kanten över vattenytan igen.” Men när brädans volym närmar sig ner till att precis hålla allt i vattenytan så är även motsatta kanten delvis under vattenytan. Då tycker jag inte volym i kanten hjälper, och då är snarare en annan aspekt av den större volymen ett stort minus! Och det är att så fort brädan kommer lite på kant så befinner sig en större andel av volymen vid sidan av och inte under dina fötter, vilket puttar dig av brädan!

    Det var det här jag använde badboll gentemot dörr för att försöka förklara. Även om badbollen och dörren har samma volym, försök stå kvar på badbollen utan att den ploppar upp bredvid, men dörren däremot, den är nog rätt mycket lättare att stå kvar på.

  • dude

    Medlem
    27 december, 2014 vid 15:06

    @Mag 729817 wrote:

    Det låter som ganska bra storlek för din vikt dude, men lite smalare i finvågor kan du ha.

    Ja, det kan jag säkert, för lite snabbare kant till kant, speciellt i lite högre farter. Får jag tag i en mindre nu till våren så får jag se! :santa:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard Intressant shape!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.