Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Intressanta testresultat i BOARDS Mag Juli!

  • Intressanta testresultat i BOARDS Mag Juli!

    Publicerad av goose på 19 juni, 2008 vid 17:31

    Fick min BOARDS-tidning för juli idag och de hade ett intressant test. De testade samma bräda i olika material för att identifiera vilka skillnader i egenskaper som kan uppstå på vattnet. Följande resultat fick man:

    JP RWW74 Pro och FWS: Ingen skillnad
    RRD FW85 Ltd och Wood/glass: Ingen skillnad
    JP FSW 101 Pro och FWS: Ingen skillnad
    Mistral Screamer 116 Red Dot och Ordinary: Ingen skillnad

    De lättare varianten, och ibland mycket dyrare, är alltså inte ett dugg bättre. Den tyngre varianten planar lika snabbt, accelererar lika snabbt, hoppar lika bra, har samma känsla på vattnet osv. Det visar sig oftast att den lättare varianten är däremot känsligare mot slag, dvs dingar enklare.

    Så nästa gång ni ska köpa bräda, låt er inte luras av reklamen. Tänk på att de extra pengarna kan istället användas till en bättre mast, här är skillnaden oändligt större!

    surfmeister svarade 15 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • doffe

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 18:07

    Juli utgåvan redan!?
    Köpte precis Boards mag juni på Pressbyrån (95 kr !!!) Bra reportage skrivet av Ola H i detta nummer om twin-fin wave boards. Kanske skulle prenumerera istället det verkar ju funka bra.

    Man undrar ju vilka som köper limited brädorna när inte ens sponsrade väljer dem utan föredrar standard brädorna som håller. Kolla bara på de svenska teamseglarna som kör standard vågisar istället för LTE.

    /Doffe

  • rrd

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 18:28

    Den ska bli kul att läsa! Får den väl på måndag som pren.

    Men vaddå inget bättre med en lättare variant? Hur mäter man känsla, att den inte går att hantera bättre eller hoppa högre med den lättare varianten? Svårt att mäta.

    Nej, så enkelt är det inte. Självklart är det fördelar med en så lätt bräda som möjligt. Rent teoretiskt fysikaliskt när det gäller manöverbarhet o hopp, potentiellt och kinetiskt var det väl. Acceleration och retardation blir snabbare med lägre vikt.

    Men visst, den är kanske känsligare då tex minimalt med färg skyddar tex. Men jag vet inte om man kan säga att den lättare varianten har lägre brotthållfasthet. Dings är ju en annan fråga.

    Men om man bara gillar den lättare varianten lite mer så blir den ju bättre.

    För övrigt har jag tre stycken RRD Limited Edition=lätt variant så jag är såklart helt neutral…(vågbrädorna byggs bara i Limited Edition)

    Att priset skiljer så mycket beror till stor del på att det är en mycket mer arbetskrävande tillverkning som finns redovisad i ngn surftid, Surf tror jag det var)

    För övrigt så blir det bra surf imorgon på fm!!!

  • goose

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 18:49

    Om de olika varianterna var målade med samma mönster skulle man aldrig veta vilken variant man använde, enligt BOARDS.

    Viktskillnaden och eventuella styvhetsskillnader mellan varianterna är för liten för att ge kännbara skillnader i egenskaper. Det intressanta är att detta gäller även stora brädor. Ett typexempel för vågbrädor är Starboard EVO Wood. EVO är vanligtvis 0.5-1kg tyngre än motsvarande vågbrädor, men de är kända för att ha bra hållbarhet och de är enligt info fantastiska vågbrädor. Tyvärr har även Starboard inför 2009 fallit för denna “vikthype” och kommer i år ge ultralätta varianter.

    Jag tycker verkligen man ska tänka på detta när man byter bräda, man kan ta RRD FW som exempel: 12500:- för Ltd och 10500:- för wood/glass. 2000 spänn för ingenting! Det man eventuellt får med den dyrare varianten är lite materialsporthybris…för 2000 spänn får man mycket annat, speciellt om man köper flera brädor.

    RRD: För din info ang manöverbarhet, BOARDS uppmanar speciellt att man inte ska luras av att lägre vikt ger mer manöverbarhet…

  • rrd

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 19:00

    Om det är låga priser man är ute efter ska man i första hand kolla begagnatmarknaden och kanske gå över till varumärken med riktigt låg efterfrågan.

    Men det var ju skönt att Boards slagit fast att låg vikt som alla brädtillverkare strävat efter sedan surfingens barndom inte alls är så väsentligt som de trott!

    Självklart är det marginella skillnader, och som vanligt får man som konsument betala ganska mycket för att få en liten förbättring av prestanda. Detta gäller inom många områden.

  • doffe

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 19:06

    @RRD 476273 wrote:

    Om det är låga priser man är ute efter ska man i första hand kolla begagnatmarknaden och kanske gå över till varumärken med riktigt låg efterfrågan.

    Men det var ju skönt att Boards slagit fast att låg vikt som alla brädtillverkare strävat efter sedan surfingens barndom inte alls är så väsentligt som de trott!

    Fan, detta är ju ironi på hög nivå!
    Robert Gustafsson och Glenn Killing SLÄNG ER I VÄGGEN!!:laugh:

  • billie

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 19:21

    Det spelar ju inte så stor roll vad brädan väger och kostar så länge Pappa betalar.

    Gillar oxå Robert Gustafsson och Peter Apelgren

  • billie

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 19:23

    Å andra sidan så var det populärt ett tag att fotstropprna skulle vara av typ styvt spännband för att inte suga vatten och därmed spara vikt . Det ser man inte nu för tiden. Där skulle man ju kunna spara något kilo

  • rrd

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 19:44

    DaKine o Pat Love har stroppar som inte suger vatten alls. Hängselarna har ändrats ganska avsevärt när det gäller att inte suga vatten de sista fem åren.

    Och nu är vi snart inne på något Off topic men seglarens egen vikt kan man inte bortse ifrån…

    Och senaste uppdateringen av DMI-bilden ser riktigt bra ut!!!

  • goose

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 19:48

    Låg vikt är nice, det går inte komma ifrån, men jag önskar att de istället fokuserar på att använda dyra material för att göra prylarna mer hållbara. Tänk om man kunde göra brädorna lika lätta som Pro-varianterna men lika hållbara som Tiga Wave, som var gjord i polyeten. Det skulle jag lätt ge 2000 extra för!

  • surfmeister

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 19:58

    0.5-1kg diff i vikt är ungefär vad man trycker i sig på McDonalds innan surf….har seglat SB Evo i flera år (både de “lätta” och “tunga” varianterna) och har som amatörseglare inte märkt ngn nämnvärd skillnad. Jag tror skillnaden i vikt kan t o m kan vara lika stor mellan olika brädor med samma konstruktion då brädtillverkare har rätt stor spridning i vikt i sin produktion. Det kan med tillverkarnas spridning (+/- 4-6%) skilja 0.5-1kg mellan likadana brädor! Detta är lika stor skillnad som mellan lättviktsvarianten och tungsvikts diton. Men visst, är man prylbög (som de flesta som surfar är….) och har råd, why not?

    Dock, för de som inte har pappa som pröjsar för sina prylar skulle jag definitivt satsa de pengarna på en bättre rigg (t ex mast, bom etc) då det ger mkt, mkt större diff i prestanda.

  • doffe

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 20:09

    @Goose 476288 wrote:

    Låg vikt är nice, det går inte komma ifrån, men jag önskar att de istället fokuserar på att använda dyra material för att göra prylarna mer hållbara. Tänk om man kunde göra brädorna lika lätta som Pro-varianterna men lika hållbara som Tiga Wave, som var gjord i polyeten. Det skulle jag lätt ge 2000 extra för!

    Håller med. Dagens limited brädor är ju egentligen bara design fejk. Man lackar ytterst lite så att det tunna kolfiberväven ska synas och eftersom alla vet att kolfiber är lätt och dyrt så räcker det för att motivera prisökning med flera tusen jämfört med standard. Brädorna skulle byggas i dubbelsandwich-PVC och med laminat av dynema/technora/kolfiber/kevlar/ – epoxi istället och lackas ordentligt så att den ljuskänsliga kolfiberväven skyddas från det nedbrytande skadliga soljuset. Självklart går detta men det är ju klart dyrare men inte för dyrt med tanke på vad övrigt material till en bräda kostar. EPS-kärnan av frigolit kostar ju t.ex. bara någon hundring.

    /doffe

  • rrd

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 20:18
  • surfmeister

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 20:26

    @RRD 476258 wrote:

    För övrigt så blir det bra surf imorgon på fm!!!

    Lite mer viktiga frågor; tror du på Läjet imorgon fm?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Intressanta testresultat i BOARDS Mag Juli!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.