Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Inverterad kite?!

  • Inverterad kite?!

    Publicerad av tobbe247 på 23 augusti, 2010 vid 05:41

    Hej,

    Jag har precis skaffat en Naish Cult 13.5 och har provat den under ett par dagar nu. Jag har upptäkt att när man råkar krascha den hände det flera gånger att kiten så att säga inverterar sig, typ gör en kullerbytta framåt så att styrlinorna sedan går innanför bridle-linorna.

    Hände en gång under kurs med en mindre cult som då gick att kränga tillbaka om man var två personer. Men min stora 13.5 var man typ tvungen att avbryta och koppla rätt linorna igen.

    Så mina frågor är:
    Är detta ett vanligt problem för Naish sigma kites? Är det vanligare för stora kites? Finns det någon bra teknik för att lösa problemet eller är det bara att avbryta och gå upp på stranden och fixa linorna?

    /Tobbe

    sourra svarade 13 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • jakobb

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 07:44

    det låter som om du har för lite luft in das leading edge. pumpa tills du inte orkar mer och sen pumpar du en gång till och träna upp tekniken med att stänga ventilen utan att släppa ut nån luft

  • viktor77

    Gäst
    23 augusti, 2010 vid 16:57

    Jag har också en Cult och har råkat ut för ditt problem två gånger eller nått. Att pumpa upp kiten rejält är viktigt, men att pumpa tills man inte orkar mer funkar inte så bra. Själv pumpade jag sönder en kite, efter att jag fått instruktionen att man just skulle pumpa i rejält. Kör nu med en trycktmätare så jag inte pumpar i för mycket.

    Ditt problem löser du nog enklast med mer träning att styra kiten. Jag är också nybörjare och jag har tränat en hel del på att styra kiten. Bodydragga efter en vilt körd kite och försök håll den uppe hela tiden. Ifall du ändå kraschar kiten, försök håll linorna sträckta. Då ger du inte kiten svängrum att tumla runt eller göra något annat dumt.

  • zilversurfarn

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 19:58

    Som jag förstår det har inte kiten inverterat utan “snurrat runt ett varv”. En inverterad kite är betydligt allvarligare då den då “vrängs” så att det som normalt är ovansidan på kiten då blir undersida, böjen på leading edge är då tvärtom mot vad draken är sydd för och risken är stor att sömmarna går sönder.

    Det du beskriver har hänt mig ett par ggr. Tror inte det är nåt som händer Cult oftare än ngn annan drake. Det kan hända om du klantar till ett hopp och landar med slacka linor. Då kan vinden om du har otur flippa runt draken innan linorna hunnit spännas. Det är oftast inget dramatiskt men det är bara att köra in till stranden och fixa till linorna. Det går att köra med linorna tvinnade men det är inte att rekommendera då de slits fortare när de nöter mot varandra.

  • sourra

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 22:23

    Jag har lyckats med det ett par gånger med mina Cult men då har vågor varit med i bilden och rullat kiten och då är det inte alltid så mycket att göra åt. Men nu antar jag att det inte varit vågor som ställt till det för dig utan vanliga förhållanden. Här är ett par tips:
    * Om du märker att du är på väg att överflyga kiten, eller dingla in under kiten – styr ned kiten så snart du kan. Det är bättre att bli draggad några meter i vattnet än att behöva tampas med en kite med slacka linor som driver fritt i vinden. (Vilket är det som Silversurfarn och Viktor skriver ovan)
    * Använd medföljande sliding stopper och ta ned den en decimeter från toppen
    * Använd linförlängningarna, speciellt när du har lite dåligt tryck

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Inverterad kite?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.