Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ion vs neilpryde våtdräkter

  • Ion vs neilpryde våtdräkter

    Publicerad av surfted på 13 april, 2009 vid 19:08

    Skall skaffa mig en ny våtdräkt tänkte jag eftersom min gamla både ser ut och luktar som en ost.

    Har haft en np 5000 i kanske 4-5 år och den har vart varm och skön. Problemet har vart att sömmar gick upp ganska tidigt inte helt men limmet släppte i mellan panelerna på mänga ställen. Så lite sisådär kvalisort men sitter bra på och ett plus för kragsystemet.

    Så nu undrar jag om man kanske skall testa något annat eller om man bara helt enkelt skall ha med sig neoprenlim vart man än ska.

    Har kikat lite på ion dräkterna och tycker de verkar bra. Har spanat lite på strike eller quantum. Någ som har erfarenhet av ion får gärna kasta in en rad här.

    /Ted

    jesper_b svarade 15 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • swe-31

    Medlem
    13 april, 2009 vid 19:15

    ION är kanon dräkter med superfina detaljer, har haft både NP och Pro-limit men tycker att de Ion jag har nu är de bästa dräkterna jag haft, bra kvalite och är varma, har de lite mer exklusiva modellerna.

  • tea-bag

    Medlem
    13 april, 2009 vid 22:35
    Surfted;540336 wrote:
    Skall skaffa mig en ny våtdräkt tänkte jag eftersom min gamla både ser ut och luktar som en ost.

    Har haft en np 5000 i kanske 4-5 år och den har vart varm och skön. Problemet har vart att sömmar gick upp ganska tidigt inte helt men limmet släppte i mellan panelerna på mänga ställen. Så lite sisådär kvalisort men sitter bra på och ett plus för kragsystemet.

    Så nu undrar jag om man kanske skall testa något annat eller om man bara helt enkelt skall ha med sig neoprenlim vart man än ska.

    Har kikat lite på ion dräkterna och tycker de verkar bra. Har spanat lite på strike eller quantum. Någ som har erfarenhet av ion får gärna kasta in en rad här.

    /Ted

    Jag har också haft NP5000 och har samma erfarenhet som dig. Min läckte som ett såll efter 2 säsonger, inget man förväntar sig av en dräkt i den prisklassen. Nu har jag sen en tid tillbaka en Ascan polar som jag köpte på surfspot. Den är lika varm, mjuk och flexig som NP5000 men har hittills hållt kalas, inte en spricka eller hål i sikte so far. Har kanske använt den 40 gånger hittills. Den kan jag rekommendera.

  • goose

    Medlem
    14 april, 2009 vid 06:53

    Har haft ION Strike sedan 2 år tillbaka. Betydligt bättre kvalite än NP. Hade tidigare NP3000, han knappt gå en halv säsong innan sömmar och material började spricka. Uselt!

    Min ION visar inga tecken på slitage än så länge så jag kan starkt rekommendera märket. Dräkten är varm, snygg och hållbar!

  • fastlandsguten

    Medlem
    14 april, 2009 vid 07:03

    Vart köper man ION?

  • surfted

    Medlem
    14 april, 2009 vid 07:26

    Det låter ju lovande. Är det någon skillnad på strike och quantum mer än design? Strike verkar vara mer inriktad på kite.

    ION säljs av wallén sport i gbg. http://www.north-sails.com

  • tim-eriksson

    Medlem
    14 april, 2009 vid 07:51

    Och på ostkusten säljs det bl.a av TB sjösport i Uppsala. I alla fall förra året.. Testade en och den var riktigt gosig (!)

  • jesper_b

    Medlem
    14 april, 2009 vid 08:23

    Har liknande NP erfarenheter. Brukade köpa två värsting-NP vart annat år och de släppte rätt omgående i limningarna. Satt grymt fint och var både varma och smidiga.

    Sedan 4 år kör jag GUL (Delta är deras värsting) som sitter som ett smäck på min kropp och inga sömmar eller limningar går upp.

    Ion (det är väl Norths våtdräktsmärke) har jag inte prövat men enbart hört gott om. Av någon outgrundlig anledning kör jag dock hellre brittiskt än tyskt, men det låter ju nästan rasistiskt. Har en konstig sponsordeal med GUL som väl är en bättre förklaring..

    /JB

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ion vs neilpryde våtdräkter

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.