Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Irriterande ljud

  • Irriterande ljud

    Publicerad av simpa på 23 juni, 2009 vid 20:30

    Hej,
    Har en VW Passat 1.8t sedan 1998. Det är något ljud som kommer, vad jag tror, från högerdäcket. Någonstans i det partiet.
    Det gnisslar inte utan det är mörkare ljud (det slår nästan), kan spela in och lägga upp så fort jag kan.

    Det låter konstant. Bortsett från när jag bromsar, motorbromsar eller svänger kraftigt höger, då låter det ingenting. Svänger jag kraftigt vänster, låter det nästan mer än vanligt.

    Någon som har en aning om vad det kan vara? Har kört som vanligt och sedan har bilen stått ett par dagar tills nu när jag skulle använda den, uppstod detta ljud.

    simpa svarade 14 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • swe22

    Medlem
    24 juni, 2009 vid 08:46

    Kolla så att bultarna sitter åt (på fälgen)

  • kinetic

    Medlem
    24 juni, 2009 vid 10:57

    Kan vara: Hjullager på g (om det låter mer när du svänger till vänster o mindre när du svänger till höger så är det högst troligt hjullagret). Anliggande bromsok (kan låta dovt “pulserande”, kontrolleras enkelt genom att hissa upp bilen o känna om däcket rullar lätt. Framdäcken rullar trögare än backdäcken pga framhjulsdriven bil). Givetvis bör du kontrollera att hjulbultarna är åtdragna lagom.
    Jag hade precis samma ljud i min Passat (-95) nyligen, lät som ett dovt ljud från höger fram, lite “pulserande” typ. Trodde det var nåt med lagret…Efter lite kontroller hittade jag felet: vänster bromsok bak låg an rätt bra (så bra att de nya beläggen blev helt nerslitna på 1000mil…). Satte dit ett fungerande bromsok o ljudet är borta…Så bara för att ljudet verkar komma från höger fram så behöver inte problemet sitta just där….

  • simpa

    Medlem
    24 juni, 2009 vid 15:12

    Okej tack för tipsen, ska kolla upp detta. Iväg på Peace and love nu, återkommer med svar tidigast på söndag.

  • simpa

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 09:52

    Skruvade åt bultarna på hjulet och det verkar ha försvunnit. Dock gnisslar det i vänster fram och dem skruvarna sitter alldeles för hårt, vilket jag tror är anledningen. Ska försöka lätta på dem men är fan inte lätt.
    Conclusion: Ska aldrig mer använda mutterdragare.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Irriterande ljud

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.