Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Is Kite

  • jaca

    Medlem
    7 februari, 2011 vid 11:54
    vindman;646228 wrote:
    Medar funkar jättebra med kite. Jag var på Stora Värtan idag.

    Det är kul att köra ikapp isjakter med buggyn 🙂

    Grym farkost! Är det en landbuggy med medar? Var hittar man en sån? Bygger köper? Och medarna, var får man tag i dom?

  • vindman

    Medlem
    7 februari, 2011 vid 16:04

    Ja, det är en landbuggy med medar. Man köper eller bygger själv. Det gäller både buggy och medar. Buggy är näst intill okänt i Sverige, så ska man köpa får man vända sig till framförallt Holland, Tyskland eller England. Det finns ett par holländare som kör buggy på is:

    [ame=”http://vimeo.com/17496413″]Xxtreme Ice Buggying, 4 Dec.2010 on Vimeo[/ame]

    Buggy är kul. Det skulle vara kul om det var fler som provade på.

  • vindman

    Medlem
    7 februari, 2011 vid 19:29

    För att ingen ska bli avskräckt tänkte jag bara säga att man inte behöver köra så våghalsigt som på filmen. Det går bra att köra lugnt också.

  • bicless

    Medlem
    7 februari, 2011 vid 21:04
    Nissar;645857 wrote:
    Hur mycket måste man kanta grillorna när man åker? Går man i med pjäxan om man åker på långfärdsskridskor?
    ska man införskaffa följande:
    http://www.sail365.se/concept110.php

    De concept 110 skridskorna är ruskigt stabila. Fördelen med dem förutom stabiliteten är ävan att den kommer upp mycket mer så inte pjäxan tar i snön på snöbelagda isar. Misstänker att det är en hel del som kommer använda just dessa grillor på WM i finland i slutet på feb.

  • kinetic

    Medlem
    8 februari, 2011 vid 10:46

    Vindman: Var går man på Stora Värtan? Kollade vi Näsby Park o det var “öppet vatten” ca 4-5m från strandkanten ut till isen, som för övrigt ser lovande ut:)

  • vindman

    Medlem
    8 februari, 2011 vid 13:43
    kinetic;646415 wrote:
    Vindman: Var går man på Stora Värtan? Kollade vi Näsby Park o det var “öppet vatten” ca 4-5m från strandkanten ut till isen, som för övrigt ser lovande ut:)

    Jag gick på vid badstranden vid Näsby Park. Jag såg inget öppet vatten, men det var en del vatten på isen vid strandkanten.

  • kinetic

    Medlem
    8 februari, 2011 vid 18:58

    Vindman: Ok det kan ha varit is under vattnet, ville inte “vada” så jag gick ut vid båtbryggan…Vet du om det finns några svaga partier eller är Värtan relativt säker?

  • platslagarn

    Medlem
    8 februari, 2011 vid 20:14

    jag kan svara på denna. värtan är jätte säker. du kan utan problem ta bilen ut på isen.mellan djursholm och lidingö är det tunt,men det är det alltigt pga strömmen. men där är man ändå alldrig för vinden suger där. jag körde idag. lika bra som vanligt. körde mellan lidingö och hägernas….

    jätte bra ställe att starta på.8 meter till vattnet.du kan segla med fri vind direkt på västliga riktningar.

    http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=2&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20x%3D%221631400%22%20y%3D%226587932%22%20i%3D%22http%3A//www.hitta.se/images/point.png%22%3E%3Ct%3E%28ny%20punkt%29St%E4ng%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E

  • vaxholm

    Medlem
    26 mars, 2011 vid 23:00

    IsKita:
    Finns en del att tänka på om man skall trycka på ordentligt. Här är lite tips:
    – om man inte har specialskridskorna som skridskoseglarna har så använd ett par bra hockeyskridskor. Mkt stabilare och rörligare jmf med långfärd. Dessutom kommer du upp mer och får mkt bättre grepp med riktiga grillor. Kör gärna på hel hockeyutrustning och minst benskydd, armbågsskydd.

    Är det blankis, som det finns i Sth skärgård just nu, så se till att ha en bra sträcka downwind att stanna på om du ramlar. Det är mkt lite friktion och är du inte skicklig skridskoåkare alt bra kitare så behöver du en bit för att få stop på ekipaget.

    Om/när du vill bromsa på skridskorna var uppmärksam på att du inte bromsar med främre foten inåtvriden (tån innåt) när det kommer sämre is som överis – du vrickar garanterat forten rätt ordentligt. Ett tips är att tejpa fötterna för att undvika skada om du är nybörjare.

    Körde idag och loggade 67km/tim så det går undan, blåste då ca 6-7 m/sek. Körde med en 13m2 Nobile N62.

  • paddelnisse

    Medlem
    3 januari, 2017 vid 19:09

    Vet gammal tråd men är sjukt sugen på att prova buggy

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Is Kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.