Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Is snösurf.. Har ngn testat detta?

  • wilund

    Medlem
    9 januari, 2009 vid 23:04

    tycker du ska ha distanser mellan brädan och din stålprofil , på så sätt får brädan fortsätta att flexa det är ju det som ger brädan dess svängradie när man kantar den, men på blankis kanske man bara kör på fenan och inte på stålkanten?

    lycka till

    @Maglu 524710 wrote:

    Efter tips och förslag har jag kommit fram till en egen ide på papper som borde vara lätt att bygga (förutom mycket slipande på fenan).
    Ett stålrör ca 20x60mm som håller ihop allt. (Stroppar monteras också i profilen)

    Har velat eftersträva att behålla flexibiliteten i brädan och ändå få en stabil konstruktion som kan använda befintliga bra monteringshål i brädan.

    Justerbar fena känns som en bra ide efter att ha läst inlägg här=)

    Synpunkter? Något som kan vålla problem?
    Fenan blir stum i förhållande till fötter och segel. Bra? Dåligt?
    (Nästa steg är ju att ha en fjädrande bakkant på fenan, så går ned till en miniminivå på is, och sedan fjädra ut om man kör i lössnö…kan bli svår att få stabilitet i sidled samtidigt som rörelse tillåts upp och ned)

    /Magnus

  • vindsokaren

    Medlem
    9 januari, 2009 vid 23:41

    Den vanliga brädan med 4 medar tänkte ja ha mest till ren is.
    Vågisen med “isfenan” tänkte jag när det är lite mer snö på isarna.
    Ett enkelt bygge bara för att prova(endast isfena behövdes).
    På ice carving brädan fungerade conceptet med endast en fena.
    Du har helt rätt angående vinkeln på fenan, var helt insnöad på att fräsa allt
    rakt som på medarna på medvarianterna får prova annars slipa om.
    Svänga blir det nog inte tal om,skulle va puder då.
    Idèn kom från en film här på forumet.
    Hela brädan har en enorm böj(97 års No nose concept) Kollar vinkeln imorgon så att det är klart till Drevviken på söndag.

    “Power is nothing without control”

  • alarenset

    Medlem
    10 januari, 2009 vid 09:22

    Tänkte prova en ny skapelse på vallentunasjön idag, är det ingen som ska ut i norra sthlm??

  • maglu

    Medlem
    10 januari, 2009 vid 10:03

    @JPS 524732 wrote:

    Snygg ritning!

    Nu till synpunkterna:

    – Ev borde du ha en lite bredare plattform att stå på. Dvs något som breddar ut i samma höjd som röret.

    – Fenan och bakre fotstroppen kommer du nog att vilja ha lite längre bakåt.

    I övrigt tror jag nog att den där funkar bra i snö. På is är det tveksamt om du kan få konstruktionen att bli styv nog. Tänk pa att brädan i princip då bara går på fenan och framkanten av brädan. Sidobelastningen på fenan och spåret genom brädan blir nog väldigt hög.

    Bara att testa iofs 🙂

    Kul att se all skaparglädje! Att klura ut lösningar och bygga brädor är nästan lika kul som att köra på dem.

    Tack för alla synpunkter.
    Har tänkt samma tanke med någon slags platform för fötterna under stropparna.

    Kommer inte köra på blankis. Då kör jag min gamla isbräda med medar och skateboarttruckar.

    Jag har ritat in små distanser mellan profil och bräd, men vet inte vad för material, eller hur man ska kunna behålla flexet eftersom om man drar åt hårt och distansen är hård, så låser man vinkeln på brädan i det läget….
    lurigt.

    Biceless: Det är en snowboard som är grunden (ej utritad i ovanifrånbilden) så bredden blir nog bra…

  • wilund

    Medlem
    10 januari, 2009 vid 10:20

    distanser kan du såga till av vanlig vit plastskärbräda , starkt , temperaturbeständigt, och med lite flex

    Maglu;524767 wrote:
    Tack för alla synpunkter.
    Har tänkt samma tanke med någon slags platform för fötterna under stropparna.

    Kommer inte köra på blankis. Då kör jag min gamla isbräda med medar och skateboarttruckar.

    Jag har ritat in små distanser mellan profil och bräd, men vet inte vad för material, eller hur man ska kunna behålla flexet eftersom om man drar åt hårt och distansen är hård, så låser man vinkeln på brädan i det läget….
    lurigt.

    Biceless: Det är en snowboard som är grunden (ej utritad i ovanifrånbilden) så bredden blir nog bra…

  • oaxen

    Medlem
    10 januari, 2009 vid 11:17

    Det är nog vettigt att placera fenan så långt bak som möjligt.

    Jag har tagit en Tiga Wave och bytt fenan mot en långfärdsskridsko som ska användas när/om snön lägger sig på Roxen.

  • jps

    Medlem
    10 januari, 2009 vid 19:40

    Är det någon som varit ute på Drevviken idag som jag säga något om isen? Blankt? Snö? Vatten?

    Funderar på att ta en sväng dit imorgon.

  • vind

    Medlem
    10 januari, 2009 vid 20:02

    @JPS 524865 wrote:

    Är det någon som varit ute på Drevviken idag som jag säga något om isen? Blankt? Snö? Vatten?

    Funderar på att ta en sväng dit imorgon.

    vet inget om drevviken men ….

    Vi vingade stora värtan idag, som vanligt. Stora ytor, skrovligt idag, men säkert något bättre imorgon när vind och tö fått polera lite. Vi kliver på hägernäs strand och ligger över mot bogesundslandet på utsidan av ön. Gissar att det är bästa isseglingen norr stan, vallentuna sjön har i vart fall haft mer snö än dessa ytor på värtan som la sig ett par snöfling senare.

    uffe

  • kinetic

    Medlem
    10 januari, 2009 vid 20:07

    JPS: Det var alla tre så att säga…De har “plogat” upp en skridskoslinga men den ställer inte till några bekymmer alls…

  • alarenset

    Medlem
    10 januari, 2009 vid 21:04

    fy satan vad det gick, fyra medar på plywood enligt en ritning jag hittade på en sida från luleå. en blandning mellan skateboard och vindsufing, nu skall det drickas rom och fira succèn…..

    11:30 zulu time söndag e vi på vallentunasjön igen.

  • svenne

    Medlem
    10 januari, 2009 vid 22:39

    @trimmarn 524589 wrote:

    Sen har jag testat piratebrädan och den ger riktig vindsurfkänsla. Det var oxo häftigt att kunna köra över plogvallarna runt skridskobanan sen vidare ut på ren is. Jag är väl mer sugen på sväng och trix än ren speed men brädan verkar ju funka till både och. En Freestylespeed kanske 😉

    peder..

    Ah! Med rätt vinkel kan man göra träna bottensvängar, aerials och of the lip. Den som först sätter en pushloop bjuder jag på bärs!

  • badjanne

    Medlem
    11 januari, 2009 vid 09:59

    Kolla in lite film här:
    http://www.winterwindsurf.com/?cat=14

  • jesse

    Medlem
    11 januari, 2009 vid 10:26

    Hur fort kör ni med era Pirate-brädor?

    Jag lyckades få upp min i 62,8 km/h (35 knop) igår på Ekoln i Uppsala. Det var blankis och det blåste ca 6-10 m/s och jag körde med en 6nolla och med den lilla fenan. Provade även att köra med den stora fenan och då blev den betydligt mer lättsvängd. Hade inga problem att göra 360. Kom upp i 59 km/h med stora fenan. Testade även Fegs “bakåtloopar”. Skön känsla även om man blev rejält blöt! Nu blåser det riktigt bra och jag ska ner och testa 5nollan. Kul det här! ; )

  • kinetic

    Medlem
    11 januari, 2009 vid 10:29

    Jesse: Oj…jag har bara kommit upp i 26 knop som bäst…Kanske kan det gå fortare idag

  • jps

    Medlem
    11 januari, 2009 vid 10:29

    Jag drar till Drevviken och testar hur förhållandena är där (Blött troligen…). Borde vara igång vid ettiden.

Sida 11 av 17

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Is snösurf.. Har ngn testat detta?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.