Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Is snösurf.. Har ngn testat detta?

  • badjanne

    Medlem
    11 januari, 2009 vid 11:03

    @Jesse 524946 wrote:

    Hur fort kör ni med era Pirate-brädor?

    Jag lyckades få upp min i 62,8 km/h (35 knop) igår på Ekoln i Uppsala. Det var blankis och det blåste ca 6-10 m/s och jag körde med en 6nolla och med den lilla fenan. Provade även att köra med den stora fenan och då blev den betydligt mer lättsvängd. Hade inga problem att göra 360. Kom upp i 59 km/h med stora fenan. Testade även Fegs “bakåtloopar”. Skön känsla även om man blev rejält blöt! Nu blåser det riktigt bra och jag ska ner och testa 5nollan. Kul det här! ; )

    Med den farten måste du regga dig på:
    http://www.gps-icesailing.com/default.aspx?mnu=login&ReturnUrl=%2fmygps.aspx

    Henrik Mård har 31,72 och det toppar listan just nu
    Tvåa är en Holländare med 29,26

  • oscar

    Medlem
    11 januari, 2009 vid 14:02

    Kommer nog lite schyssta farter från Roxen lite senare. Själv kom jag bara upp i 28 då “bakvagnen” var lite för dåligt slipad…

  • kinetic

    Medlem
    11 januari, 2009 vid 15:00

    Precis hemkommen från Drevviken…Var rätt knöglig is men trots detta så gick det bra att köra…Började med 23.7 knop följt av 27.3 sedan 29.7 o därefter 31.2…Är nöjd med den hastigheten med tanke på hur knögligt det var/är…

  • douglas-l

    Medlem
    11 januari, 2009 vid 16:31

    Toppnotering på Roxen idag, 34.2 knop…..och en rejäl vurpa i 32 knop = dyngsur från topp till tå 🙂

  • kinetic

    Medlem
    11 januari, 2009 vid 17:12

    2fast4u: Gjorde det inte ont o glida på den knögliga isen??? Själv “safe:a” jag en del så inga fall alls:-)

  • alarenset

    Medlem
    11 januari, 2009 vid 18:36

    vilken typ av gps använder ni???

  • jesse

    Medlem
    11 januari, 2009 vid 22:44

    Kul att ni börjar få fart på grejorna!

    Jag lånade en GPS av en farbror som också kör isbräda. Har ingen egen vettig GPS ännu men det kanske är dags att skaffa en nu! Det känns som att 40 knopsvallen ligger inom räckhåll med rätta förhållanden. Är det förresten någon som åkt på ett kastfall? Märkte igår att brädan sög fast ordentligt i vattenpölarna som bildades på eftermiddagen och jag fick spreta med tårna för att inte åka på en slänggunga (kastfall). Jag misstänker att det inte är så hälsosamt!

  • kinetic

    Medlem
    11 januari, 2009 vid 22:58

    Jesse: Jag har inte åkt in i vattenpölar än så länge med däremot bränt över “knaggel is” i full fart utan problem. Nu när isen var så “knöglig” så åkte jag med mer framfotstryck för att inte belasta fenan o på så vis öka spinout-risken. Funkade riktigt bra! Jag kan tänka mig att man kan få djävulska kastfall om man kommer i 30 knop o kör igenom en vattenpöl, så det gäller att vara medveten om riskerna helt klart…Jag tror som dig, “blankis” med lagom mycket snö (ca 5cm) o ca 10-12m/s o 40 knop ryker all världens väg, om man vågar stå på:grin: … Måste säg att ja e impad av dina 35 knop, måste varit en härlig känsla…Nu hoppas jag på jämnare isar, med lagom snötäcke o bra vind:grin: !

  • stewen

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 08:31

    Hej

    Här kommer den utlovade filmen

    ISSurf

    Bilder på brädan:

    [IMG]http://www.vindsurfa.nu/wp-content/gallery/090110_090102_issurf/tn_IMG_3763.JPG[/IMG]

    [IMG]http://www.vindsurfa.nu/wp-content/gallery/090110_090102_issurf/tn_IMG_3761.JPG[/IMG]

  • bjornen

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 09:07

    Här har det gått undan :tongue:
    http://www.gps-icesailing.com/?mnu=user&val=40511&uid=65

    //Björn

  • badjanne

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 09:35

    @Bjornen 525084 wrote:

    Här har det gått undan :tongue:
    http://www.gps-icesailing.com/?mnu=user&val=40511&uid=65

    //Björn

    45,82 e inte dåligt.
    Det finns 7 olika klasser.

    Dom flesta av oss kör nog klass 1 som är:
    1) Sled Class :
    This is any sled powered by a windsurfing rig, where the rider is standing. This is where we are. This is winter windsurfing. There goes Snowfer and Windski and Hiberna hi-boards (or freeskate in US and Canada) and SWIFT windboard and all constructions on ski sledges with windsurfing sail.

    Boo kör i klass 7 som är:

    7) Iceboat – Icabella
    Isabella iceboats are designed by Bernd Stymer of Sweden. These ice boats utilize off-the-shelf componentry including windsurfer sails and DN iceboat runners. They reach top speeds of 65 MPH. Homepage: Isabella iceboat.

  • douglas-l

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 10:22

    @kinetic 524992 wrote:

    2fast4u: Gjorde det inte ont o glida på den knögliga isen??? Själv “safe:a” jag en del så inga fall alls:-)

    Jag hade dragit på mig cross utrustningen så det gick ganska bra…förutom en ömmande höft och en blå armbåge då.. 😉

  • marden

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 21:12

    @Bjornen 525084 wrote:

    Här har det gått undan :tongue:
    http://www.gps-icesailing.com/?mnu=user&val=40511&uid=65

    //Björn

    gick ganska bra på görveln idag också:)

    även om jag blev ganska blöt,räckte det med 15cm vatten för att det ska räknas som segling

    gäller att skynda sig att lägga upp sina tider när nu klass III jakter snart kommer lägga in sina farter på gps-icesailing.com

    filmade lite från isen idag hur får jag upp den filmsnutten här i tråden borde det inte va på samma sätt som med bilderna?

  • trasurfarn

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 06:23
    Badjanne;525088 wrote:
    45,82 e inte dåligt.
    Det finns 7 olika klasser.

    Dom flesta av oss kör nog klass 1 som är:
    1) Sled Class :
    This is any sled powered by a windsurfing rig, where the rider is standing. This is where we are. This is winter windsurfing. There goes Snowfer and Windski and Hiberna hi-boards (or freeskate in US and Canada) and SWIFT windboard and all constructions on ski sledges with windsurfing sail.

    Boo kör i klass 7 som är:

    7) Iceboat – Icabella
    Isabella iceboats are designed by Bernd Stymer of Sweden. These ice boats utilize off-the-shelf componentry including windsurfer sails and DN iceboat runners. They reach top speeds of 65 MPH. Homepage: Isabella iceboat.

    Jag känner ju till att Isabella-jakten ursprungligen är konstruerad enligt principen KISS:
    Keep it simply stupid, men soppslev- och lastpall-surf tar nog i alla fall hem KISS-priset!
    Heja!
    Träsurfarn

  • jps

    Medlem
    17 januari, 2009 vid 15:54

    Det verkar ju som att det ska blåsa lite imorgon i Stockholm. S-SO. Kan det fungera på Drevviken? Var åker man annars?

    Är nu förberedd med en soppslev också 🙂 ( eller rättare sagt en custom sockerskål eller såskopp eller vad det nu är eftersom jag inte orkade köpa en sopplev 😉 )

Sida 12 av 17

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Is snösurf.. Har ngn testat detta?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.