• Publicerad av haunch på 2 mars, 2010 vid 14:16

    Det verkar kul det här med issurf,

    Är det någon som vet vilket snödjup brädorna klarar av?
    Jag misstänker att det finns en hel del snö på isarna i stockholmsområdet.

    jag har kollat lite på den typ dom säljer på surfspot.se
    Min fråga är vad som händer om snön blir för djup så att man tappar kontakten mellan skenan och isen. blir det spinout då?

    Kan man åka på bara snö? Den där varianten har ju stålkanter så det borde vara som att sätta segel på snowboardbrädan. inte för att jag vet om det funkar men man borde ju få hyffsat grepp i snö också även om det går långsammare då förståss 🙁

    haunch svarade 14 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • kinetic

    Medlem
    2 mars, 2010 vid 14:40

    Hur mycket snö brädan klarar beror på vad det är för “typ” av snö…Luftig pudersnö kan kanske vara typ 20cm max, är snön ordentligt kompakt så funkar det allt som oftast, lite spinouts får man dock räkna med. Personligen tror jag att det kan bli bra förhållanden till helgen nu när snön smällt o sjunkit ihop varefter det frusit på igen…
    Jag har kört på: blankis, 5cm puder & “blankis med dyner på 30cm”, gick bra på alla dessa underlag, man får dock anpassa stilen, kör man tex på “blankis med dyner” kan man inte pressa hårt mot fenan för då släpper den över dynerna o hugger sedan riktigt tvärt när den får fäste igen, kör man med “framfotstryck” går det däremot bra. Blankis är det bästa underlaget enligt mig, går riktigt fort i ingen vind alls:grin:

  • haunch

    Medlem
    2 mars, 2010 vid 15:51

    Jag tolkar det som att det går att köra även om inte fenan/ skenan når ner till isen.

    I princip skulle man alltså kunna köra på ett fält om det är rätt snöförhållanden!…?

  • kinetic

    Medlem
    2 mars, 2010 vid 15:59

    Haunch: Han som bygger brädorna säger att just packad snö med skare (fenan behöver inte nå ner till underlaget) är ett av de bättre underlagen, dock inget jag kan bekräfta men det finns kanske nån annan som testat…

  • stefanlindmark

    Medlem
    2 mars, 2010 vid 16:01

    Just tanken att köra på ett fält är rätt intressant.
    18 hål på isbräda vore ett kul koncept vintertid.

    Men har någon provat? Dels saknas det is under och dels brukar det vara lite milt kuperat.

  • haunch

    Medlem
    2 mars, 2010 vid 16:27

    Hehe, kul ide…

    Kan tänka mig vad som händer med underlaget då fenan går igenom…
    Skulle gärna se rutbyxornas min när någon har varit och plöjt greenerna under vintern 😀

  • maglu

    Medlem
    2 mars, 2010 vid 20:24

    Pistad slalombacke då?

  • bicless

    Medlem
    2 mars, 2010 vid 21:09

    Det är bara ut och testa, jag har en lånebräda om nån vill låna över dan eller så man man hyra om man vill ha flera dagar. Har själv inte testat gräs annat är 10-15 meter upp på stranden från isen och det funkade. Man vill nog inte gärna att fenan går emot en sten under snön (tvärstopp).

  • konapastorn

    Medlem
    2 mars, 2010 vid 23:06
    Haunch;600182 wrote:
    Hehe, kul ide…

    Kan tänka mig vad som händer med underlaget då fenan går igenom…
    Skulle gärna se rutbyxornas min när någon har varit och plöjt greenerna under vintern 😀

    Nu ska vi inte svära i sakristian – det finns windsurfare som spelar moderatbandy!!
    – men vi fruktar inte så mycket isbrädessurfarna. Vi är mer rädda för motocross-fjortisarna. På 1 min kan dom sabba flera års nedlagt jobb från greekeeper-folket.

  • haunch

    Medlem
    3 mars, 2010 vid 13:49

    Jag vet inte, men de gånger jag stått på green har jag tänkt att det vore bra med en liten ränna fram till hålet :tongue:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.