Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Isbräda för kite

  • bronken

    Medlem
    4 januari, 2013 vid 20:15

    http://www.mnkiteboy.com/

    Om det endast är för att kunna köra när det är is med bräda / snowboard, satsa på ett Switchblade istället. Todd Hansen i Minnesota upfann det och säljer på nätet nu. Bodde där när de började med de runt 2002, nu funkar de grymt på snowbord, kolla in videos på siten.

  • supersystem

    Medlem
    5 januari, 2013 vid 21:12

    Tack för tipset! Ser inte så dumt ut. Dock har jag börjat bygga en variant med medar. Ska bara få till eggen på dem och så vänta in en isdag för att prova…

  • bicless

    Medlem
    10 januari, 2013 vid 23:03

    Ett enkelt sätt fixa en iskitebräda är att sätta isskenor på en longboard eller atb, Rätt enkelt ingrepp och vips har man en issurfbräda. Har du problem bygga egna skenor så tillverkar vi och säljer sådant. Funkar inte med skridskomed om man inte slipar om den. Det skall vara v-slipade 45 grader och med radie på skäret. Jag håller på moddar om den på bilden då så den skall funka som twintip, den på bilden är directional och det är lite irriterande ibland. Sen har vi stag för att stabilisera upp meden, vanlig skruvstång. Den finns inte med på bilden men sitter monterad på den vi använder i hålen längst fram på meden.

  • supersystem

    Medlem
    11 januari, 2013 vid 17:23

    Tack Bicless, jo jag kör på den konstruktionen också, dock ser din bräda riktigt smidig ut!

    Blev klar med min i veckan. Körde medar på 60*5 (25 cm), slipade till vinkel undertill och försökte få till aningen radie. 2*8mm gängstång som stabilisatorer. Blir spännande att se om konstruktionen fungerar (är lite rädd att inre gängstången sitter för högt – men man får väl se…).

    Edit: minskade bilderna så de visades.

  • bicless

    Medlem
    11 januari, 2013 vid 17:27

    Kul, jag får inte upp dina bilder dock 🙁

  • supersystem

    Medlem
    11 januari, 2013 vid 17:37

    Vet inte vad jag gör för fel. Drog dit en google drive länk istället…

  • pripps

    Medlem
    11 januari, 2013 vid 19:00

    @Bicless 705431 wrote:

    Ett enkelt sätt fixa en iskitebräda är att sätta isskenor på en longboard eller atb, Rätt enkelt ingrepp och vips har man en issurfbräda. Har du problem bygga egna skenor så tillverkar vi och säljer sådant. Funkar inte med skridskomed om man inte slipar om den. Det skall vara v-slipade 45 grader och med radie på skäret. Jag håller på moddar om den på bilden då så den skall funka som twintip, den på bilden är directional och det är lite irriterande ibland. Sen har vi stag för att stabilisera upp meden, vanlig skruvstång. Den finns inte med på bilden men sitter monterad på den vi använder i hålen längst fram på meden.

    Va kostar 4 såna till en longboard ?
    /Tommy

  • vindsokaren

    Medlem
    11 januari, 2013 vid 21:36

    Snyggt. Du kan ha rätt gängstången sitter nog för nära brädan men man vill ju inte ha den lägre om det blir lite snö på isen.Kanske det går att flytta gängstängerna ca 30mm in mot truckcentrum.

    På Bicless bräda så ser man att gänghålen sitter ganska långt ner. Medarna på den brädan är 350mm långa. och 4mm tjocka.

  • pelle-surf

    Medlem
    20 januari, 2013 vid 22:58

    Hittade detta klippet http://www.youtube.com/watch?v=tJpC3Exvnbs Brädan ser ut att va hemmasnickrad, men funkar ju bra. Är det någon som har ideer om vad dom kan ha använt för medar mm ?

  • supersystem

    Medlem
    26 januari, 2013 vid 16:09

    Tycker det ser ut som vinkeljärn som de i sin tur skruvat fast medar i. Gissar på 2-3mm stålmedar?

  • kinetic

    Medlem
    26 januari, 2013 vid 16:22

    Annars finns denna: http://www.blackbeard.se/Iceboard/html/pics___movies.html
    Kort om brädan: Betydligt styvare än en snowboard, stålkanten är “kloformad” så den fäster bra/lättare i isen.

  • kneepad

    Medlem
    9 mars, 2013 vid 16:36

    @bronken 705226 wrote:

    http://www.mnkiteboy.com/

    Om det endast är för att kunna köra när det är is med bräda / snowboard, satsa på ett Switchblade istället. Todd Hansen i Minnesota upfann det och säljer på nätet nu. Bodde där när de började med de runt 2002, nu funkar de grymt på snowbord, kolla in videos på siten.

    Köpte och installerade Switchbladen och har varit ute 8 helger i sträck med den. Lät den vara på plats när det var snö på sjön för den sticker ju bara 1,5 mm nedanför stålkanten. Idag var första gången på ren blankis och det funkade helt enl. videon. Inga problem att höjda. Jävla läckert att “carve a line”. Vill man ha brädan för “vanlig” åkning lossar man ju bara 3 skruvar och fästet kan vara kvar. Tack för tipset bronken!!! 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Isbräda för kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.