Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Isbräda – idéer inför 2013!

  • bicless

    Medlem
    20 januari, 2013 vid 21:16

    Hur långa medar har du? Det har inte så mycket med svängen att göra men en del med glidet. Korta medar som på den gamla modellen det var bild på strax ovan i tråden funkade skitdåligt. Gällande svängfördelning, jag vet att vindsökaren gjort några brädor där det är lite mindre sväng bak än fram och det har funkat fint. Ungefär med samma princip som på 4-hjuls svängda radiostydra bilar vi byggde när vi var små. Då var lite sväng bak och mycket fram att föredra.

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    22 januari, 2013 vid 18:20

    Imorgon blir det att bygga om trucken i fram.
    Funderat på en liknande som heberna har med två axlar till en platta. Får se hur stadigt det blir , om jag kan skippa parallell staget. Köpte rejält vinkeljärn idag. Kanske lite tungt, men minska vikten på något sätt.

  • jr555se

    Medlem
    22 januari, 2013 vid 21:33

    bicless, när du skriver att korta medar funkade skitdåligt.
    Grävde de ner, svängde dåligt eller vad var kass?

    Var åkytan lika med längden på meden eller mindre?
    -johan

  • bicless

    Medlem
    22 januari, 2013 vid 22:17

    Det var nått år sen vi testade. Första prototyperna hade korta, de var 20cm långa tror jag. Tror det var nån form av radie på dem men minns ej. Men jag har inte gjort nån grundlig analys av hur medlängden påverkar, bara konstaterat att den korta med jag provat för typ 3 år sen inte alls var bra . Grävde ner sig, skar fast, sämre komfort. Kanske finns nån som har exempel på motsatsen.

  • jr555se

    Medlem
    23 januari, 2013 vid 17:31

    Mmm ok nä behövs ingen mer vetenskaplig analys. Räcker att veta att det gräver. Tack! då ska jag inte sätta sågen i mina..
    -johan

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    24 januari, 2013 vid 19:12

    lite bilder ifrån breddningen . Minna medar är 30 cm Kort??

  • jr555se

    Medlem
    25 januari, 2013 vid 16:15

    Eh… Provmonterade min 2+1:a.. Shit.. Smärre felbedömning av bredd mellan framskenorna..
    Kör med ca 34cm cc.
    Mården, hur långt mellan medarna har du?
    -j

  • marden

    Medlem
    25 januari, 2013 vid 20:45

    lagom…
    beror på hur bred och lång brädan är i övrigt

  • jr555se

    Medlem
    25 januari, 2013 vid 21:08

    135-140cm x 30cm. Använde en stavlimmad ekskiva fast inte modellen man har till bänkskivor så den är tunn och ska styvas upp. Försöker använda allt som finns i garaget för att få ner kostnaden då det bara är prototyp ändå och mitt första försök.
    Känns som att jag behöver 40-50cm för att kompensera mot singelfenan men tyckte att din såg inte såå bred ut =/

  • jr555se

    Medlem
    26 januari, 2013 vid 10:03

    Jag tänkte inte alls på helheten när det måttades.. Gör om gör rätt.. SÅ! Nu är det ca 60cm cc.

    -j

  • mackee

    Medlem
    26 januari, 2013 vid 16:32

    @jr555se 706036 wrote:

    Jag tänkte inte alls på helheten när det måttades.. Gör om gör rätt.. SÅ! Nu är det ca 60cm cc.

    -j

    Jag håller på och bygger en Mården variant och har satsat på 550 cc medar i fronten ( hoppas det är det rätta ) har även gjort den lite länge 1900 ( tror det blir stabilare i högre farter)
    Körde med 2 st 10mm plyfa som jag limmade ihop med en kurva på ( ca 50mm högre på mitten)
    Känns grymt bra med mina 98 kg när jag prov hoppat på den
    Ska bli kul att testa detta, man har nog mycket att lära

  • marden

    Medlem
    26 januari, 2013 vid 17:16

    Bävar lite för när Sveriges vatten speedkung fått ihop sin . Den mackee jag känner brukar inte göra några halvmesyrer i sina satsningar …..gippa kan Han också

  • kinetic

    Medlem
    26 januari, 2013 vid 17:24

    Ja nu hårdnar konkurrensen…Skulle säg att Mården är “kungen” än så länge, men det kan ändras fort:). Själv hämtar jag den nya plankan från posten nästa vecka. Har redan tänkt till, man borde kansk trycka dit en extra låg “flat out all speed” fena *haha*. Den kommer bara med en fena, motsvarande den nuvarande “låga”. O får man dit en ännu lägre fena lär man kunna öka ytterligare ett antal knop är min gissning, iaf om man är lika gaaaalen som Trimmarn, “Freddan” osv 🙂

  • marden

    Medlem
    26 januari, 2013 vid 17:32

    Tackar men trimmarn o fredde sitter väl än så länge kvar på tronen

  • kinetic

    Medlem
    26 januari, 2013 vid 17:37

    Jag är ganska övertygad att den nya plankan med en “superlåg” fena (i det här fallet typ 2cm större än den nuvarande “låga”, men den sticker ut mindre då brädan är starkt konkav) så kommer förutsättningen för “uberspeed” öka. O med lite tur så svänger den minst lika “bra” som den gamla, trots att fenan är så låg, dessutom kommer den förhoppningsvis fästa i snö, så man kan få riktig “surfkänsla” utan att fenan tar i redan vid 6-7cm snödjup…Svaret vet vi om nån vecka .

Sida 14 av 17

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Isbräda – idéer inför 2013!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.