Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Isbräda – idéer inför 2013!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    26 augusti, 2013 vid 13:48

    Ghostpilot – Det kan vara så att det råder lite dåliga förutsättningar att under dessa varma sommardagar få respons på Dina frågor. Spontant när jag läser Ditt inlägg så känns det dels som att Du ska vända till till kitewingarna istället och dels som att Du kanske ändå bör fundera över att köpa prylarna hellre än att fullfölja projektet. Men, det var bara en reflektion – Lycka Till hursomhelst!

  • ghostpilot

    Medlem
    26 augusti, 2013 vid 19:29

    Tack för svar trots att sommaren knappt har dött än.
    Jag klämde in aningen för mycket information i den posten. Så mycket att själva frågan drunknade.

    Jag inser att jag lika gärna kunnat fråga om stora potatisar är godare en små, men jag vill nog ändå höra om ni har någon uppfattning om hurvida meden/skärets längd har stor eller liten inverkan på hur stabil åkningen känns?

    Angående avrådan att fortsätta bygget. Trodde ni som bygger egna brädor kunde förstå varför någon väljer att konstruera och bygga utrustning som finns tillgänglig att köpa för pengar. Det är ju bara seglet och skridskorna jag vill bygga. Säkerhetsrelaterad utrustning så som hjälm, fånglinor, isdubb, etc, är köptasutrustning.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    29 augusti, 2013 vid 07:57

    Maila Mården, Stickan och Vindsökaren så kan Du nog får svar på deras uppfattning om medens längd, åtminstone vad gäller isbrädor.

  • lasseswall

    Medlem
    1 september, 2013 vid 07:48

    Hej Ghostpilot,

    Nu börjar vi vinterseglare vakna till! själv så är jag bla kitewingseglare sedan 2002 och har hyffsad koll på vilka delar i konstruktionen du inte skall fuska med för att slippa tappa för mycket prestanda/hållbarhet på vingen. likadant med skrodskorna

    Angående ditt skridsko bygge hoppas jag du tittat på dom beskrivningar som ligger utlagda på bla
    FB gruppen kitewing sweden https://www.facebook.com/groups/kitewingsweden/
    Ang åkytor o kurvor så beror det på om du prioriterar speed eller snävaslalomsvängar i lite lägre fart!

    Med vänlig hälsning Lasse W

  • ghostpilot

    Medlem
    4 september, 2013 vid 08:03

    Pelegrin & Lasse W: Tackar för svar.
    Om någon tycker att jag spårar ur tråden för mycket från ämnet, ta bort eller flytta mina inlägg utan förvarning. Jag vill inte att ni skall känna att jag förstör en bra diskussion om isbrädor med massa utomämnes-inlägg.

    Ja jag har sett byggbeskrivningen för höga skridskor. Jag har åkt betydligt mer utförsåkning på skidor än vad jag åkt skridskor. Då har jag valt att åka på äldre helt raka skidor utan timglasform som är betydligt längre än de bör vara för min längd. Jag upplever att jag har mer balans då eftersom jag kan luta mig bakåt mer. Men det kanske mest är så för att jag tror att det är så. På skridskor använder man inte bakåtlutning på samma sätt eftersom man som oftast inte åker utför med dem. Men jag kan ändå inte skaka av mig tanken på att långa åkdon bör ge mer stabilitet. Men det kanske bara är ett hjärnspöke som blandar ihop begreppen för mig.
    Jag har även kollat på en hel del filmer med folk som skridskoseglar på allt från isbrädor, hockeyrör till antika longreachers och sparkstöttingar. De verkar inte nämnvärt bekymrade av vad de har på fötterna eller under isbrädan. Så jag antar att det slutligen bara är en fråga om personlig preferens.

    Jag såg ett par jättelånga s.k. is-skidor som heter xc-ice (klicka på namnet, det är en länk). De ser stabila ut, men då jag inte är längdskidåkare i grunden så kanske jag inte har någon fördel i balans med dem jämfört med något annat.

    Kort om kitewingbygget. Maströren i glasfiber, ramen i aluminium. Beslag och pluggar i glasfiberarmerad plast. Yrörslänken blir helt i aluminium, så där lär den inte gå sönder i första taget, Svagaste länken blir de flexibla maständorna eftersom jag använder vanliga bilradioantenner. Segel i tältnylon, vindpoplin med fönster i vinylplast. Dubbelhäftande tejp mellan segmenten sydda med dubbel överkastsöm med kapellmakartråd.

    /Tony

  • vindsokaren

    Medlem
    13 september, 2013 vid 19:20

    @Herr Pelegrin 710159 wrote:

    Ha, ha, det blir garanterat en lång paus och jag “muttrar” under tiden för mig själv att jag ska absolut inte försöka slå Dig på fingrarna vad gäller tekniska lösningar…

    Allt klart för din del eller?
    Själv ligger jag hopplöst efter med snöbrädor och isbrädor får nog börja med att sälja två av dom.
    Men nästa vecka tänkte jag få fram truckfästen till dom stora ATB truckarna vet att många har köpt dessa så lite plåtvinklar för att tilta truckarna kommer i 10 grader och 20 grader bli bra.
    Provade förra året med 30 och 15 grader
    Men 30 fram och bak svängde tokmycke.
    Så 20 fram och 10 grader bak blir nog bra som allround.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 september, 2013 vid 19:46

    Intressant! Jag behöver en lösning fram på min tremedars. Kan Ditt koncept med ATB-truck vara något för Peleboard 1?

  • vindsokaren

    Medlem
    17 september, 2013 vid 19:55

    @Herr Pelegrin 715986 wrote:

    Intressant! Jag behöver en lösning fram på min tremedars. Kan Ditt koncept med ATB-truck vara något för Peleboard 1?

    Kanske de! Har gamla vinklar som du kan få.
    Men du får köpa ATB truckarna så kan jag montera vinklarna.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    19 september, 2013 vid 16:01

    Tack, jag hör av mig! Vilka ATB-truckar föreslår Du? Kollade i vintras och det verkar finnas många modeller. Frågan är vad man bör eftersträva för en framtruck på tremedars? Jag har ju testat mycket med Hibernatrucken fram och en med bak. Belastningen på framtrucken blir då större än med två truckar. Bör då ATB-trucken vara särskilt “styv” för att palla och inte ge sig som godset i Hibernatrucken gjorde?

  • vindsokaren

    Medlem
    23 september, 2013 vid 04:33

    Köpte denna http://www.surfspot.se/atb-channel-truck-truck-for-atb-eller-isbrada.html
    Det är en 12mm axel på denna och känns gedigen annars kanske Mården kan sälja en framdel med led.
    Även stickan säljer väl lös delar.

Sida 17 av 17

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Isbräda – idéer inför 2013!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.