Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Idéer inför 2014!

  • gnsmk

    Medlem
    2 december, 2013 vid 21:35

    jag tänkte göra en laminerad bräda med plywood, vilket träslag är bäst att ha som mittenskena ? Eller kan man ha plywood som mittskena oxå ?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    3 december, 2013 vid 07:48

    Jag provade med trä som mittskena på sluttampen under förra säsongen. Träet slits snabbt ned om man inte lägger på lack eller epoxy. Bättre är att köpa 50 cm långa aluminiumlister från Maskindelen.se, exemeplvis U-profil 15x15x15x2 eller Profilrör 20x20x2 om Du vill ha lite högre. I det fall Du laminerar brädan i en båge så kan Du såga profilen i ex. tre delar delar så den följer böjen.

    http://www.maskindelen.se/profilror/aluminium/168

    Det finns skäl att strunta i glasfiberväv när Du laminerar skikten. Vill Du ha böj och skippa jobbet med att göra en form så kan Du enkelt göra så här:

    – Kör med en pappersmall för formen och såga alla skikt samtidigt.
    – Se gärna till att behålla ett par dm (bredd) material (plywood) i bägge ändarna samt se till att bitarna är några dm längre än tänkta mått.
    – Bocka upp bitarna på ett par dm höga klossar i bägge ändar. I och med att plywoodplankan är längre än tänkt bräda har Du lättare att “bocka upp” den.
    – Lägg skivorna upp och ned och ställ Dig på dessa för att se hur mycket de sviktar.
    – Laminera med epoxy.
    – Har Du tillräckligt lågt i tak så kan Du ta en vindsurfingbom och köra upp den mot taket till lämplig längd medan Du står på laminatskikten. Pressa in bommen mot taket och och kliv av.
    – Vill Du komplettera med tvingar eller annat kan Du göra det men troligen räcker det med bommen.
    – Man har gott om tid att justera bågen genom att ställa i bommen till rätt höjd. Tänk på att man kan överdriva bågen något eftersom en del av kurvan går ut (men bara litegrann).

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 december, 2013 vid 15:30

    En helt annan fråga är nu truckar som det fn talas en hel del om. För en oinvigd som undertecknad är det rena djungeln med en uppsjö av olika longbordboard-truckar med olika vinklar, bushings, pivot, hangers och allt vad det nu kan heta. En svensk leverantör, mrboard.se, verkar dock välsorterad och har fördelen att man svarar utförligt på frågor, även om man inte känner till så mycket om just isbrädor. Ett truckpar kostar ju heller ingen förmögenhet. Vid tillfälle framöver så kanske de som testat olika truckar med olika bushings kan lägga in omdömen kring dessa. Det kan ju vara något för det samlade dokument som Stickan har planer på.

  • vindsokaren

    Medlem
    11 december, 2013 vid 19:30
  • vindsokaren

    Medlem
    11 december, 2013 vid 20:25
  • herr-pelegrin

    Medlem
    11 december, 2013 vid 21:27

    Problemet med Vindsökarns byggen är att de inte ser ut som hembyggen! Det finns ingen som kan matcha designen eller kvaliteten! Men självbyggare – låt Er nedstås och inte hämmas av detta. Det finns hembyggen som verkligen ser ut som hembyggen!

  • vindsokaren

    Medlem
    12 december, 2013 vid 10:41

    Vaddå jag kör ju med mera trä nu!

  • svenne

    Medlem
    25 december, 2013 vid 16:53

    Vinkel 30/20, helt symmetriskt så det går att vända till 20/30. 20 graders kantning av brädan ger 4,16 m svängradie med 33 mm frigång. Baserat på Surfspots truckar och medar.
    Börjar bygga imorrn.






  • herr-pelegrin

    Medlem
    26 december, 2013 vid 15:11

    Svenne – Den där ser vass ut och jag anar vilket material Du väljer till själva brädan(!).

    Samtidigt vore det bra om det en gång för alla gick att reda ut hur moutainboardtruckar typ Scrubs bäst monteras. En longboardtruck ska ju tydligen alltid ha pivot cup vänd utåt. Innebär det även att Scrubs truckar ska vara vända “åt olika håll”. På någon bild jag set så ser det ut som bultskallen är vänd utåt och muttern inåt. Scrubtexten skulle då vara vänd inåt såväl fram som bak. Det verkar finnas lite olika teorier. Någon hävdade att bäst var om Scrubtexten var vänd framåt både fram och bak men i så fall skulle ju dessa truckar skilja sig från longboardtruckarna.

  • svenne

    Medlem
    26 december, 2013 vid 17:50

    @Herr Pelegrin 719874 wrote:

    Svenne – Den där ser vass ut och jag anar vilket material Du väljer till själva brädan(!).

    Samtidigt vore det bra om det en gång för alla gick att reda ut hur moutainboardtruckar typ Scrubs bäst monteras. En longboardtruck ska ju tydligen alltid ha pivot cup vänd utåt. Innebär det även att Scrubs truckar ska vara vända “åt olika håll”. På någon bild jag set så ser det ut som bultskallen är vänd utåt och muttern inåt. Scrubtexten skulle då vara vänd inåt såväl fram som bak. Det verkar finnas lite olika teorier. Någon hävdade att bäst var om Scrubtexten var vänd framåt både fram och bak men i så fall skulle ju dessa truckar skilja sig från longboardtruckarna.

    Vad menar du med att de ska pivot cupen utåt? Klart att de ska ha det, annars svänger den ena åt fel håll…
    Channel-truckar som alla ATB-truckar är har ingen kopp, de roterar runt axeln, Men om brädan ska vila på trucken istället för att hänga i axelns skruvskalle så ska Scrub-loggan vara utåt på båda. För att mäta vinkeln, som jag har gjort i 3D-program, har det ingen som helst roll då det bara är vinklarna som är intressanta.

  • svenne

    Medlem
    26 december, 2013 vid 18:13

    BTW, varför är det ingen som kör med NoSno-truckar? Löjligt enkel design. Kom igen nu Vindsökarn, den här kan du massproducera enkelt!

    nosno_alloy-axle.jpg

    nosno_axle-hanger_iso.jpg

    nosno_kite-fs-fr.jpg

    nosno_kite-fs-fr.jpg

    [img]http://www.surfingdirt.com/forum/picture.php?albumid=81&pictureid=1947[/img]

    Den sista har till och med axel i plywood och skivbroms. 🙂
    Googla på “Nosno trucks”.

  • stickan

    Medlem
    26 december, 2013 vid 21:47

    Så här ser min design ut som jag nu väntar på att få levererad. Helt färdig lösning med medar och integrerad truck. Truckvikeln är ställbar på ett enkelt sätt för speed eller slalom. Underdelen går även att montera på en vanlig 180 mm longboardtruck. Konsolen är 500mm bred, Medarna är 400x100x3 mm

    Om någon är intresserad av ett kit är det bara att skicka ett PM.

  • robosurf

    Medlem
    27 december, 2013 vid 15:11

    Hej, snygga ritningar.
    vilka 3D program använder ni?
    mvh
    Robban

  • svenne

    Medlem
    27 december, 2013 vid 16:50

    @Robosurf 719892 wrote:

    Hej, snygga ritningar.
    vilka 3D program använder ni?
    mvh
    Robban

    Jag använder Rhino 3D och MadCAM. Jag säljer licenser och support på MadCAM. Använder den setupen till all modellering och beredning.

  • stickan

    Medlem
    27 december, 2013 vid 21:15

    Hej!

    Jag använder IronCad, enkelt och relativt snabbt att komma igång med. Vet inte om man kan hitta “fria” licenser…

    Mvh
    Stefan

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Idéer inför 2014!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.