Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Idéer inför 2015!

  • ISBRÄDA – Idéer inför 2015!

    Publicerad av herr-pelegrin på 16 september, 2014 vid 06:06

    Ok, då var det dags igen. Det brukar vara i september som hjärnan börjar ställa om inför vintersäsongen. Med all respekt, Vindsökarn, så tog jag mig friheten att kopiera Ditt inlägg från 2014- till 2015-tråden.

    Här är Vindsökarns inlägg:

    Med risk att gå in i väggen som har jag nu beställt kolfiberväv,stänger och plattor till ny lättvikts
    Isbräda.
    Dyrt? Ja
    Blir det klart iår? Troligen inte

    herr-pelegrin svarade 9 år sedan 10 Medlemmar · 34 Svar
  • 34 Svar
  • vindsokaren

    Medlem
    16 september, 2014 vid 07:14

    Mycket roliga grejor finns attt köpa på carbix om man gillar kolfiber förstås.

  • svenne

    Medlem
    16 september, 2014 vid 10:19

    Finns gott om den varan hos mig också. Och där har ju Pelegrin rabatt genom Södertörns. 🙂

  • herr-pelegrin

    Medlem
    16 september, 2014 vid 12:10

    Det lär väl vara fler som sneglar på vikten på brädan. Själv brukar jag få juste vy bakifrån på brädorna när de sticker iväg då jag ständigt hamnar efter Mården, Stickan, Kinabalu och Vindsökarn i starterna på short-track. Det har ju blivit några heat genom åren. Starten är ju viktig,

    – I starten borde vikten på brädan spela roll men frågan är i övrigt..?
    – Är det någon vits med en lätt bräda i + 40 knop..?
    – Eller, talar vi bara om slalom..? Isabellorna är ju inte lätta precis men är ju snabbare än brädorna.
    – Snabbare gippar med lätt bräda…?
    – Hur ser det ut internationellt på WISSA? Går det mot lätta brädor?
    – Hur kan man laminera ihop en lagom styv/flexig bräda som håller för lite kraschar? Ingen vill väl åka på något “smäck”.

  • vindsokaren

    Medlem
    16 september, 2014 vid 20:30

    Tänkte nog mest på slalom möjligen coarse.
    På coarse gick ju raceseglerna bäst framförallt i kryssen kändes det som.
    I speed så vill jag nog ha lite mer “bulletproof”
    Brädans vikt får vi se om det påverkar.
    har ju inte tillverkat några surfbrädor än så det ligger lite närmare till hands att laminera ihop en lätt isbräda.dom brädorna jag har nu är ju väldigt tunga.

  • marden

    Medlem
    17 september, 2014 vid 05:44

    mina brädor har 90% vikt i medarna och andra detaljer, skulle nog knappt märkas om brädan blev lättare…

  • vindsokaren

    Medlem
    17 september, 2014 vid 07:13

    Titan i medarna skulle vara bra alltså.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 september, 2014 vid 14:06

    En annan sak som kanske kan diskuteras är värdet av stroppar. I slalom går det ju bäst utan antar jag men för speed verkar det ju vara hugget som stucket med eller utan stroppar. Frågan är ändå om det inte känns tryggare i stroppar när det drar på i höga farter? Kan det inte vara så att man dessutom kan hänga ut lite bättre med stroppar? Kan det vara en tanke att i så fall köra med tre stroppar som på Piraten för att få bättre vinkel på framfoten och därigenom kanske lite bättre tryck…?

  • kinetic

    Medlem
    17 september, 2014 vid 18:36

    Stroppar är ett måste på Piraten. Utan stroppar är som att köra en 5-växlad bil men bara använda de 3 lägsta växlarna…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    18 september, 2014 vid 08:19

    Jag får utveckla det lite. Javisst är det så på Piraten. Det är lite den vägen jag är inne på men på en del fyrmedars finns bara en stropp för bakfoten. Sedan finns det varianter som jag bl a själv kört på med två stroppar. Min tanke var att istället för två så provar man med tre. Nedan gäller tre- eller fyrmedars:

    INGEN STROPP – Det vanligaste.

    EN BAKSTROPP – Hiberna och en del andra brädor har denna variant. Man får viss hjälp av bakstroppen när man kör lite längre ben men jag tror inte många kliver i den på korta slalombanor. Stroppen kan med viss rätt kännas onödig eller i alla fall inte särskilt nödvändig. När man åker på lite längre ben är det dock rätt ok med en bakstropp, eftersom brädan blir lite mer lättsvängd. Man kommer längre bak med bakfoten när man når lite högre farter. Finns det då en stropp längst bak så kan det upplevas säkrare.

    “EN FRAMSTROPP” – Tänket är utifrån att man har två eller tre stroppar men bara kör i den främre. På Piraten kan man köra i främre foten i framstroppen och ställa bakfoten på den gummerade ytan mellan fram- och bakstropp innan man kommit upp i fart. Själv har jag testat detta på tre- och fyrmedars och kan faktiskt uppleva att framstroppen är viktigare än bakstroppen när man har tryck i seglet och vill överföra detta på brädan.

    TVÅ STROPPAR – Fungerar bra med tre- och fyrmedars på course och speed.

    TRE STROPPAR – Vitsen med tre stroppar (course och speed) skulle kunna vara att vinkeln på framfoten gör att man får tryck snett framåt istället för vinkelrätt mot brädan? Man trycker brädan framför sig. Det är möjligt att det kan spela roll om man kör med tre- eller fyra medar…?

    Mården o Kinabalu har ju kört mycket med stroppar och har säkert någon uppfattning i frågan?

  • marden

    Medlem
    18 september, 2014 vid 13:09

    kan bli svårt med tre stroppar på en bräda som svänger när man trycker på ena kanten.

  • maglu

    Medlem
    18 september, 2014 vid 19:00

    Är det lite snö som flyger o hamnar under skorna är det rätt skönt med en bakstropp tycker jag. Men fram känns som vinklade stöd räcker rätt bra. Gjorde en stor ögla för bakfoten av vattenslang som egentligen bara precis ger lite stöd, men skulle man tappa fästet tar den stopp.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    19 september, 2014 vid 11:01

    Du har en poäng där Mården att brädan lovar om stroppen inte sitter i mitten. Om man ska testa ändå får det bli något liknande Piraten, att centrera så mycket det går.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    20 september, 2014 vid 20:49

    Rätt bra tryck i tremedars á la isabella men kanske inte mycket att svänga med:

    http://www.youtube.com/watch?v=4a3cDPa_FGc

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 oktober, 2014 vid 16:53

    Ähum, lite dåligt drag i tråden… Inte mycket i Icecupgruppen heller…

  • jr555se

    Medlem
    7 oktober, 2014 vid 06:06

    Pelegrin, snart så.. Fortfarande varit hyfsat varmt ute..

    På min gamla 3 medars proto som snabbt kan ändras till 4. körde jag racedeck vilket för mig kändes riktigt skönt. Tre stroppar likväl, fast jag har för mig att jag kände att de två därfram inte var ett måste. Men vinklingen(racedäcket) var skönt och skapade inte alls sväng. Dock är brädan rätt smal i förhållande till medarna. Upptäckte oxå att gamla mtb däck greppar bra som halkskydd(tips!) bara klippa decimeter bitar o fästa med lagom avstånd där man kliver omkring.

    -johan

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Idéer inför 2015!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.