Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Idéer inför 2017!

  • ISBRÄDA – Idéer inför 2017!

    Publicerad av herr-pelegrin på 23 september, 2016 vid 10:25

    Mot slutet av september börjar hjärnan kanske så smått ställa om till hårt vatten! Vi får väl se om det går att få någon snurr på dialogen via Surfzone i år nu när FB i princip helt tagit över konversationen. Fördelar med Surfzone finns ju faktiskt. Främst vill jag framhålla möjligheten att titta tillbaka på tidigare trådar. Överskådligt och enkelt. Förhoppningsvis ett komplement till FB. Vanan trogen lägger jag upp denna tråd inför vintern och hoppas att det framkommer lite slutsatser från förra säsongen och/eller nya innovativa lösningar vad gäller brädor, truckar och medar!

    stickan svarade 6 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • vindsokaren

    Medlem
    25 september, 2016 vid 20:47

    Kul!
    Också vanan trogen så lägger ja upp mina planer här också.
    Tillverkning av isbrädor.
    Har fått lite förfrågningar från VM deltagarna i vintras.
    Så håller på med två formar för en bräda modell coarse 170 och en slalom 150cm.

    Började också få till medfästerna i vintras så dom blir det många av.
    Medarna får lite mer radie än förra året.
    Kommer sälja av 2-3 gamla brädor.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    11 oktober, 2016 vid 18:51

    Vad säger Ni som ligger på 40-50 knop i topp, eller dryga 59 för den delen, om att bygga en längre bräda att ha när man ska speeda?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    11 oktober, 2016 vid 18:59

    En annan sak! Om man gör en konkav bräda så har jag uppfattat det som att det faktiskt spelar roll var toppen på böjen ligger. Jag tror möjligen att man ska undvika att lägga toppen på “kullen” för långt fram. Min erfarenhet är att det inte förbättrar egenskaperna. Det innebär att böjen skulle kunna plana ut lite i fören. Men detta är en helt ovetenskaplig kommentar. Om man har mycket böj måste man lägga in shims på truckarna så att man inte får för liten vinkel. Det är en något mer vetenskaplig kommentar.

  • vindsokaren

    Medlem
    12 oktober, 2016 vid 18:27

    ja inte för mycket konkav man står lite lustigt då.
    håller på att bygger en fixtur för att laminera och pressa ihop olika lager och få lite konkav.
    Tanken är också ändra lite form också till lite smalare bak och något bredare fram där man sätter trycket vid gippar.
    har köpt furu playwood så 2x 4mm trä,så glasfiber,4mm coremat, ska pressas ihop till ca 12mm
    återstår att se hur mycket svikt det blir.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 oktober, 2016 vid 06:05

    I och med att Du laminerar med glasfiber så lär det ju räcka, förutsatt att inte brädan blir för lång. Det händer rätt mycket med svikten om man man gör en bräda på ex. 170 istället för 140 cm. 12 mm ger ju en förhållandevis tunn bräda men i och och med att Du laminerar med glasfiber så styvas brädan upp. Om man bara kör plywood är ju 16 mm rätt lagom (4+4+4+4 mm eller kanske enklare 6+6+4 mm). Vilken svikt det blir är ju svårt att förutsäga men blir det för mycket är det ju bara att lägga på stringers. Kul att testa Cormat. Nytt för mig! Du kör väl med epoxi med tanke på det. Annars fungerar ju Adhesive, epolim, lika bra om man bara ska laminera trä. Jag vet dock inte om limmet synkar med Cormat.

  • vindsokaren

    Medlem
    13 oktober, 2016 vid 07:13

    Nä coromat är en matta som suger åt sig epoxi(50%)

  • herr-pelegrin

    Medlem
    5 november, 2016 vid 11:37

    För några år sedan laminerade jag två åt helsike för tjocka brädor, 2 x 12 mm. Flexet blev det naturligtvis inte så mycket bevänt med, så efter att jag inför förra säsongen lamnierat tre flexiga brädor så fanns risk att de två styva skulle ligga och samla damm. Därför har jag gjort dem smalare (40 cm), slipat ned båda undertill med bandslip, tills jag tröttnade på att slippappret gled över falsen och fastnade i plastgodset på bandslipen. Hursomhelst blev brädorna lite tunnare. De får “hottas upp” med färg, nya kant- och mittlister (fläktrem), halkskydd i form av Surfspots vita pads samt nyinköpta Pirate-stroppar. De senare är riktigt bra. Man fastnar inte i dem och de är lätta att återställa formen på om de tryckts ihop när brädan legat uppochner. Brädorna blir 167 och 185 cm.

  • vindsokaren

    Medlem
    6 november, 2016 vid 22:00

    Snickrar varje dag antar att du också är inne i “zonen”
    Imorrn tar jag ut en bräda till ur formen. Med 10mm divinylcell och ska testa flexet. Blir det bra så ska jag laminera några till.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    6 november, 2016 vid 23:19

    Med Din form och den justa press Du har att trycka ihop laminaten med, så skulle Du kunna limma med trälim för att spara lite på epoxin. Vill Du lyxa till det lite och ta det kanske bästa trälimmet så kan Du ju köpa en burk Adhesiv Epolim. Den räcker till några brädor. Men å andra sidan då kan Du ju då inte köra med väv, förstås.
    Epoxi lämpar sig säkert bäst om man har distansmaterial och väv medan trälim kan vara lika bra som epoxi att laminera trä mot trä. Att just Adhesive laminerar lika bra som epoxi är jag helt övertygad om, eftersom jag använt det till tre brädor som nu gått en säsong. Fantastiskt tvåkomponents lim som är ofarligt att jobba med. Det limmar bra och blir hårt, segt och vattenbeständigt. Enda nackdelen är att man bör undvika att få klet på fingrarna. Ofarligt men det går inte att få bort om det torkat.

  • vindsokaren

    Medlem
    7 november, 2016 vid 21:48

    Ja du har ju limmat med gott resultat.
    Idag tog jag ur en bräda ur jiggen med 2x4mm furuplyfa och 10mm divinylcell.
    Perfekt flex och stor skillnad i vikt från 4x4mm plyfa.
    Har ändrat lite shape också.
    Ska testa att skruva i truckar också för att se att det håller.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    7 november, 2016 vid 22:49

    Det blir jätteintressant att se Din nya! Du har ju inga problem att sälja av efterhand när folk vet att Din grejer är välgjorda och går sjukt bra!

  • vindsokaren

    Medlem
    8 november, 2016 vid 21:27

    Båda VM brädorna sålda nu gäller det att få färdigt dom nya.
    Dock får kolbrädan vara kvar ett tag till.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    11 november, 2016 vid 15:57

    Finns det någon mer än Vindsökarn som har lite idéer inför kommande issäsong?

  • vindsokaren

    Medlem
    11 november, 2016 vid 20:59

    Man borde kanske bjuda in till några byggkvällar eller nåt för dom som bygger sin första bräda eller bara vill ha nya idéer.
    Jag kan ju bjuda in till nya lokalen där det meckas för fullt.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    12 november, 2016 vid 10:19

    Det är ju en utomordentlig idé. Och den ligger helt rätt i tid!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Idéer inför 2017!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.