ISBRÄDA – Idéer inför 2018!

This topic has 28 svar, 5 deltagare, and was last updated 2 years, 9 months sedan by  Herr Pelegrin.

  • Författare
  • #1496796
     Herr Pelegrin 
    Deltagare

    Utmärkande för 2017 var kanske i Sverige de nya konstruktioner som kom till för att sänka brädorna. Nja, inte sänka dem i egentlig bemärkelse som skedde med två brädor i Långtarmen vid Ekerö. Det var en händelse som verkligen kan förtjäna till eftertanke. För de två iblandade åkarna måste det varit en skräckupplevelse! För oss som stod på fast is och såg två åkare kämpa för livet likaså. Själv var jag alldeles tagen av allvaret när jag satt i bilen och åkte hem.

    Det handlar istället om att brädorna sänktes på så vis att de blev lägre genom olika fantasifulla konstruktioner. Mårdens nya låga bräda med en träkontruktion och drop through blev en förebild men även Fredriks drop through i däcket på en “vanlig bräda”. Tobbe var naturligtvis direkt på och gjorde en stålkontruktion i vinkel som passade till hans standardbrädor.

    För Er som avser göra hål i Era brädor för drop through till long board-truckar rekommenderas någon form av mall så att hålet blir lagom stort. Det är nämligen inte många mm mellan hål för trucken och skruvhålen.

    Att Mårdens konstruktion fungerade stod klart när han slog världsrekord i alpha under vintern.

    Med viss spänning ser vi framåt var 2018 kan bjuda på för innovationer!

    • Detta ämne redigerades 3 years, 2 months sedan av  Herr Pelegrin.
    • Detta ämne redigerades 3 years, 2 months sedan av  Herr Pelegrin.
    #1496881
     vindsokaren 
    Deltagare

    Intresset för issurf tyckerjag växer för varje år.
    ja flera har frågar efter sänkplåtarna som jag gjorde förra året så blir till att gör flera.
    dessutom så blev brädorna längre också.

    #1498446
     vindsokaren 
    Deltagare

    Ska försöka göra en bräda för snö igår.
    Den baseras på bakhopparskidor.
    Främst för stora segel.

    Bilagor:

    Bilagor:
    #1498774
     Herr Pelegrin 
    Deltagare

    Det är väl lite det där jag varit inne på, om man tittar på Vindsökarns bräda! Mängder med små hål efter lyckad laminering där skruv dragits direkt i reglarna undertill. Enkelt sätt att pressa ihop laminatet utan tvingar!

    Hålen är ju små och därmed lätta att spackla igen med ex. epoxi och microballonger!

    #1498865
     vindsokaren 
    Deltagare

    Antar att det byggs en del just nu men man vill ju gärna se lite bilder.

    #1498962
     vindsokaren 
    Deltagare

    Årets nya bräda börjar ta form

    Bilagor:

    Bilagor:
    #1499091
     Herr Pelegrin 
    Deltagare

    Om Ni håller på med ett brädbygge inför vintern så är Ni inte ensamma! Bara så Ni vet!

    #1499140
     Herr Pelegrin 
    Deltagare

    Jag är mest van att jobba med epoxi efter det att man byggde vindsurfingbrädor på sen Folkvandringstid. Det fungerar ju utmärkt för isbrädebyggen om man vill ha en beständig laminering. Frågan är dock om alternativen kan fungera lika bra? För två säsonger sedan testade jag Casco Adhesive Epo-lim som är ett tvåkomponents-lim, vilket jag tyckte var ett strå vassare än epoxi. Hårt segt och mycket god vidhållnings-förmåga. Brädorna jag gjorde med detta lim var extremt flexiga. Ingen fog har gått upp och det finns inte antydan till delaminering.
    Vissa limmar med trälim, vilket jag testar i år men även PU-lim. Hur fogarna håller över tid lär ge sig. PU-limmet verkar suveränt med presstid på bara två timmar. Det är väldigt drygt så man behöver inte stryka tjockt lager och dessutom fyller det upp ojämnheter genom sin skummande effekt.

    Här är ändå några kända alternativ för laminering. Ni får gärna komma med kommentarer utifrån Era erfarenheter av vidhäftningsförmåga, härdningstid, ev. delaminering, fuktbeständighet mm!

    1) EPOXI –
    2) EPO-LIM – Ex. Casco Adhesive med härdare
    3) TRÄLIM – Ex. Bostic Wood Adhesive 750 Winter
    4) PU-lim – Ex. Bostic Wood Adhesive 800 PU

    #1499259
     Herr Pelegrin 
    Deltagare

    Om man ska bygga en bräda med böj så finns ju två huvudalternativ: antingen har man en form eller så kör man utan. Bägge sätten fungerar bra men man bör tänka på följande:

    Om man ska laminera en bräda med böj, utan form och utan en ansenlig mängd tvingar så är det att rekommendera att använda åtminstone ett skikt med minst 6 mm plywood underst. Om man istället väljer 4 mm så bör man vara medveten om att skivorna är så sladdriga att de kan böja sig lite olika om man inte har en “fast botten”, vilken kan utgöras av en tjockare plywoodskiva.

    Om man däremot avser böja plywooden mer radikalt i en form och göra något ytterligare än enbart en konvex bräda så är nog 4 mm det enda som fungerar. Att hetta upp, ånga och pressa tjockare dimensioner låter sig nog inte göras av en hembyggare. 4 mm furu är något mjukare än björk men bägge fungerar att blöta, hetta upp, ånga och böja.

    #1499434
     vindsokaren 
    Deltagare

    Pelegrin jobbar på som vanligt!
    Själv har jag nu min slalombräda klar.

    Bilagor:

    Bilagor:
    #1499670
     Herr Pelegrin 
    Deltagare

    Är det någon mer än Vindsökarn och undertecknad som har lust att skriva några rader inför 2018? (Om vi skriver inlägg efter inlägg utan respons så vet man ju inte ens om någon läser tråden.)

    #1499672
     Pekka Mylly 
    Deltagare

    Jag läser ingen problem.

    #1499678
     ldolsen 
    Deltagare

    Håller på att försöka bygga min första isbräda inför den här säsongen. Foto från mitt lilla källarförråd där jag försökt få ihop en laminering.

    Bilagor:

    Bilagor:
    #1499683
     Bjorn Daniels 
    Deltagare

    Är det någon mer än Vindsökarn och undertecknad som har lust att skriva några rader inför 2018? (Om vi skriver inlägg efter inlägg utan respons så vet man ju inte ens om någon läser tråden.)

    Jag tycker det är intressant att läsa, så fortsätt skriva👍

    Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

    #1499705
     Herr Pelegrin 
    Deltagare

    STORT TACK för responsen!

    Kul att Du är på G med ett bygge, Idolsen! Själv la jag sista ytskiktet på två nya brädor, där jag försökt anamma trenden mot något lägre brädor. Alltid kul att laborera med flexet där man kan ha olika bredd och tjocklek på stringern under. Jag kan konstatera att några cm extra bredd på en plywoodstringer påverkar styvheten en hel del. Runt 8-15 cm bredd kan vara lagom. Om man lägger på ett lager glas på stringern så styvar det lite extra men det kan man göra i efterhand då man testat svikten. Vitsen med stringer kan ju vara att man kan krympa tjockleken på däcket till ca 12 istället för 16 mm, förutsatt att brädan inte är särskilt lång (inte över 150 cm). Jag vägde en av brädorna före jag lade på ytskiktet av epoxi och då vägde den endast 4.2 kg. Det har iofs inte framkommit några direkta fördelar med lätta brädor men jag hade som målsättning att krympa längd, bredd och vikt men ändå få rejäl svikt i brädan.

    Just nu pågår en diskussion om flex mellan balter och jänkare i vårt internationella forum. De förra står för styva slalombrädor medan jänkarna propagerar för flexiga brädor. Det här kan man ju ha många uppfattningar kring men jag vill hävda att viss flex på en lätt konvex bräda ökar åk-känslan, särskilt på knagglig is där flexet kan upp upp mycket av stötar p g a ojämnheter. En helt styv bräda kanske då inte är det ultimata. Det känns som brädan blir mer följsam om den sviktar. Å andra sidan kan en helt styv bräda ha fördelar för den som alltid laddar på fullt i gippen i en STS-bana, eftersom brädan direkt svarar på trycket på läkanten. En tredje aspekt månde vara att väldigt mycket hänger på åkaren och tekniken. Det gäller att testa sig fram för att hitta den svikt som man trivs med.

    Vår internationella FB-grupp. Anmäl Er om Ni är intresserade:

    https://www.facebook.com/groups/Iceboards/

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2020 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

 Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account