Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Isbräda och skateboardstrucks??

• drakglenn

Medlem
    3 december, 2004 vid 07:49

Nu har jag tvingats läsa denna tråden länge och måste bara fråga? wink.gif

Är det INGEN som testat att smacka på en liten vindsurfingbräda på en isbräda???

Det är väl typ typ 7-8 årsen jag fick en ide om att bygga en vindsurfingbräda med medar, det var långt innan jag började hänga här på Konfen. wink.gif

Min ide då var att plocka av truckarna från min skate, bredda dessa så att medarna hamnade strax utanför brädan
    för att slippa allt meck med att fästa truckarna på vindsurfingbrädan var jag inne på att sätta truckarna på en förstärkt skiva (skivans längd = från mastfoten till mitt i mellan stropparna, likaså truckarnas placering,
    den främre under mastfoten, den bakre mitt i mellan fram & bak stropparna

Allt detta skulle se ut som en stor bred skatboard med skridsko medar

Sen skulle jag lägga på ett liggunderlag, slänga på min vindsurfingbräda och i all enkelhet dra ett par spännband runt om….TADAAA ingen åverkan på brädan…..

Sagt o gjort införskaffades alla delar, som en idag ligger i friggeboden…..Öh låt mig säga att det varit lite is här de sista åren….hmpf, men hade jag bott längre norr ut hade den defenitift ståt klar, (jag är som en pissemyra när jag väl sätter igång – ger mig INTE så lätt)

Ang den bakre truckens plasering
    Min tanke var att utvekla ett bromssystem som bestod av ett par extera medar (totalt 6 medar på hela brädan) för att bromsa var tanken att luta sig aningen bak, de främmre truckarna skulle lyfta någon centimeter och brädan skulle landa på ett par extra bromsmedar, bromsvarkan skulle beropå hur mycket man belastade dem, inget i början till att nypa till när man lasta på, tanken var att man skulle bromsa på samma sett som på vattnet….

Jag har aldrig testat en isbräda, än mindre testat mina idéer ovan men känslan med vidsurfingen kan väl inte bara vara en rigg på en planka?

Tänk känslan att segla omkring på isen med sin vindsurfingbräda, kunna tahöjd & falla av, göra diverse manövrar på isen som man annars gör på vattnet, bara känslan av att sätta i fötterna/dojorna i stropparna och blåsa på cool.gif

Ytligare ett projekt som inte blivigt av då det helt enkelt inne finns förutsättningar här nere på västkusten

//Glenn – som är lite avundsjuk på er som kan testa…..

• anonym-anvandare

Medlem
    3 december, 2004 vid 08:56

bromsa?

• Knatte

Gäst
    3 december, 2004 vid 09:17

Förutsättningar??
    Isen ligger ju fina varje år här nere på västkusten, i alla fall om vi pratar om insjöarna runtomkring. De sista 4-5 åren har vi åkt långfärdsskridskor från dec-mars på stundtals fina isar tongue.gif wink.gif

Men självklart blir det väl ingen is i år, nu när jag snart har egen isbräda ….

• the_novice

Medlem
    3 december, 2004 vid 10:27

Snowfer på pudersnö tycker jag i så fall verkar mycket roligare än skridskor på en planka eller surfbrädan…

• boman

Medlem
    3 december, 2004 vid 10:32

ja varför inte… blush.gif tyvärr så blir placering av fotstroppar och mast-skena lite fel på isen om man kör efter måtten som finns på en bräda som seglas i vatten, tex ”att stå i stropparn” funkar inte, man hamnar ganska nära mast foten mer som skate board åkning…

Jag har lite andra funderingar.
    Det borde gå att göra en bräda som svänger bra på snö,skare, puder snö och dålig is mm.
    Det finns ju den där http://www.snowfer.com men den verkar lite trist.
    bra isar är det inte så ofta det är, en del år kanon hela vintern och en del en jäkla massa snö på den.

Gurra78 hade ju sitt projekt laugh.gif men han verkar inte ha vidare utvecklat den något vidare, någon annan som prövat på ren snö?

Vad tycks om den här? går den att vidare utveckla…

• the_novice

Medlem
    3 december, 2004 vid 10:38

Vad är det för fel på snowfern, den verkar ju i alla fall ha tillräcklig bärighet för pudersnö…
    Kan man inte sätta segel på en snowboard bräda?
    Blir ju bra träning på switchstance också!

• hifly

Medlem
    3 december, 2004 vid 11:30

slits inte seglen rejält om man vurpar på is med monofilm segel och kan dom påverkas av kylan? eller e det bättre med gamla hedliga dracon segel?

• oaxen

Medlem
    3 december, 2004 vid 11:57

Apropå snowboard och segel testade jag det någon gång kring ’84-’85. Det gick…
    … inte! Brädan åkte mer i sidled med vinden än rakt fram på halvvind eller slör. Jag försökte lösa detta med en alu-skena under, men det var inte heller bra.
    Jag bygger min isbräda med en halv snowboard under/mellan fram-medarna och en halva under bakmedarna. Det kanske kan funka. Idén ovan med fyra skidor räcker inte till för att bära all vikt, även om de säkert hjälper till något.

Borde vi inte samlas någon helg och ”tävla” lite, slalom & freestyle. Improviserat, spontant och framför allt ha kul?

• judo-freddan

Medlem
    3 december, 2004 vid 12:06

Har tänkt på samma sak. Jag skulle vilja använda en fast monterad carvingskida under mitten på brädan man står på så att man kantar skidan när man lutar brädan. Miniskidor med fjädrande upphängning (typ de från Rusta) under ytterkanterna av brädan skulle kunna utföra motsvarande jobb som gummit i skateboardtruckar gör.

Jag tror möjligheten att kanta en slalomskida är det enda som kan göra att man får livlig känsla i ekipaget och tillräckligt snäv svängradie. Vad tror du?

• boman

Medlem
    3 december, 2004 vid 14:43

Se där, bra tänk, det vore skoj att pröva, det borde funka riktigt bra på snö, carving skida med en grymm midja

Vilka menar du på rusta? har du bild.

laugh.gifcruisa ut över vita brytande snövallar. cool.gif

• judo-freddan

Medlem
    3 december, 2004 vid 15:32

Hehe, kan bero på att jag är en lätt miljöskadad mekanikingenjör.. crazy.gif

Såg bilden på miniskidorna på en annan tråd om samma ämne för typ en vecka sedan. Nån hade alltså byggt en isbräda fast med miniskidor fästa i truckarna istället för medar. Tror inte det funkade så bra. Men som sagt om carvingskidan gör svängjobbet och miniskidorna hjälper till att fördela marktrycket så att carvingskidan inte plöjer ner alltför mycket, ja då borde förutsättningarna att få det att funka vara rätt bra. Nu vart jag inspirerad. Ska rita lite på det i helgen.. grin.gif

• Knatte

Gäst
    6 december, 2004 vid 18:03

Hur går det med byggandet av din isbräda Johan??
    Tänkte bara fresta dig med lite bilder från helgens arbete grin.gif

Måtten på min bräda blir 135 x 40 cm.
    Avstånden mellan medarna kommer att bli 35 cm fram och 40 cm bak.
    Åkytan på frammeden blir 25 cm (totlängd 30 cm) och på bakmeden 30 cm
    (totallängd 35 cm)
    Så fort jag har fått slipat medarna, så skall hela paketet monteras ihop tongue.gif wink.gif

http://www.surfzone.se/pp_data/500/50br_dan_olackad-med.jpg?8402

http://www.surfzone.se/pp_data/500/50br_dan_lackad.jpg?7709

[url=”http://www.surfzone.se/pp_data/500/50Stagen.jpg?4510]”]http://www.surfzone.se/pp_data/500/50Stagen.jpg?4510][/url]

http://www.surfzone.se/pp_data/500/50truckar.jpg?5870

• stang

Medlem
    6 december, 2004 vid 18:24

Attans, jag ligger efter!!!

Har jobbat som en galning senaste tiden (kom inte hem före midnatt någon gång förra veckan crazy.gif), såååå bygget har legat på _is_ grin.gif ett tag!
    Så det får bli mitt jul pyssel i år!!

Ditt bygge ser bye the way lovande ut!! Vad hade du tänkt använda som halk skydd? Jag är i valet och kvalet om jag skall måla den och fixa ”riktigt” halk skydd eller ta och limma på bandslippapper. Jag renoverade min gammla Davidsson i våras och då målade jag den med en halskydds färg som jag strödde salt över, men det blev nästan FÖR bra jag höll på att skära fötterna av mig!!!

• stang

Medlem
    6 december, 2004 vid 18:41

Här är föresten en bild på den ny servade pärlan, och beviset på att man faktiskt kan plana i nästan ingen vind grin.gif

• Knatte

Gäst
    6 december, 2004 vid 18:41

Min tanke angående halkskyddet, är strö salt på sista lagret båtlack.
    Ungefär som man gör med en WS-bräda. Rivigt halkskydd är väl bara en fördel på en isbräda. Kommer det att funka utan några konstigheter??
    Några åsikter någon confused.gif

Mitt projekt kanske blir ett julpyssel också. Vi får se wink.gif tongue.gif
    Känns ju inte, att det är så bråttom, med tanke på vädret här i GBG just nu.

Sida 5 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Isbräda och skateboardstrucks??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.