Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Isla Margarita?!

  • Isla Margarita?!

    Publicerad av fnassel på 13 april, 2006 vid 06:20

    Jag funderar på att åka till Isla Margarita med familjen nästa år! men resten av familjen vill åka till norra delen!
    Hur ser det ut på ön? Är det bara nere vid El yaque som det är någon surfing?
    eller kan man surfa på andra delar av ön om man tar egen utrustning med?
    Är det bökigt att ta med egen utrustning eller fungerar det bra att få med sig den? (Gäller framförallt på ön! Flyget är ju alltid flyget!)
    När är bästa tiden att resa?
    När blåser det bäst?
    Finns det vågor eller är det frestyle brädan som gäller?

    Hoppas någon kan komma med lite bra bakgrundsfakta om resemålet ur vindsurfing synvinkel.

    / Gammelsmurfaren

    flikka svarade 18 år, 1 månad sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • flikka

    Medlem
    13 april, 2006 vid 10:51
    Fnassel wrote:
    Jag funderar på att åka till Isla Margarita med familjen nästa år! men resten av familjen vill åka till norra delen!
    Hur ser det ut på ön? Är det bara nere vid El yaque som det är någon surfing?
    eller kan man surfa på andra delar av ön om man tar egen utrustning med?
    Är det bökigt att ta med egen utrustning eller fungerar det bra att få med sig den? (Gäller framförallt på ön! Flyget är ju alltid flyget!)
    När är bästa tiden att resa?
    När blåser det bäst?
    Finns det vågor eller är det frestyle brädan som gäller?

    Hoppas någon kan komma med lite bra bakgrundsfakta om resemålet ur vindsurfing synvinkel.

    / Gammelsmurfaren

    Hej hej!
    Det är i princip bara i el yaque som det är vindsurfing, lite vågsurfing på norra delen. Är osäker på hur det fungerar att vindsurfa där, jag har aldrig provat. Nere i el yaque är det ju oftast platt, men det kan bli lite ramper på upp till metern kanske 5 ggr per säsong. Jag har tagit med mig vågbrädan detta året och även förra året och det ångrar jag inte även om jag använt freestyle brädan mest helt klart. Tycker det kan vara skoj med en liten bräda eftersom det blir rätt studsigt när det blåser mellan 3.8-4.4. Men det är många som väljer att bara ta med en bräda och de har också varit nöjda.
    Kan ju på ett sätt förstå familjen som vill åka till norra delen eftersom det finns mer att göra där uppe för icke vindsurfare. Fler stränder osv. Nere i el yaque slipper ni dock undervattenströmmar som finns lite här och var uppe på norra delen.
    När det gäller bil. Vi åker ju mest taxi när vi väl åker någonstans eftersom vi inte behöver bil i byn. Det är nog väldigt få som kör från andra ställen till el yaque och tar med sig surfgrejerna, jag har sett en person som gjort det under mina 9 månader där. Vi har hyrt bil enstaka dagar och då har det kostat runt 100-150 kr/per dag. Det går säkert att få bättre pris för längre perioder.
    Bästa tiden att resa, beror ju på hur länge ni ska stanna. Jag har åkt mitten/slutet av januari och stannat till mitten/slutet av april i tre vintrar och den perioden ska vara den bästa generellt. Ska ni vara där kortare tid så skulle jag säga att mars nog är den vindsäkraste månaden.

    Mvh/Emma

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Isla Margarita?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.