Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Isla Margarita VS Jericoacoara

  • Isla Margarita VS Jericoacoara

    Publicerad av mattap på 4 juni, 2006 vid 18:00

    Tjenare! Tänkte kolla lite med alla globetrotters här på sidan vilket ställe ni rekomenderar av Isla Margarita och Jericoacora? Tänkte boka in en resa på 2 veckor för mig och tjejen(som inte vindsurfar) kring jul, antingen nov eller feb. Ser mig själv som en medelbra vidsurfare som precis börjat prova lite vågsegling men trivs rätt bra med att bränna plattvatten åxå. Vilket av ställena är bäst? Billigast? Bra käk? mest att se (om det inte blåser) osv.

    Tack på förhand
    Mats

    surfmeister svarade 17 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • tokke

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 18:27

    Jag var i Jeri i Februari förra året och det blåste inte särskillt mycket.. Vi fick köra dom största seglen dom hade (typ 6.0) de dagar det över huvud taget blåste. Men tjejen som jobbade på surfcentret påstod add det blåser utav bara h-vete i september-oktober och *bara* j-vligt mycket november-december (deras mest använda segel var typ 3.0-3.5), så jag är grymt sugen på att åka tillbaks fast då i ovannämnda månader.
    Stället i sig är dock väldigt charmigt och mysigt på alla sätt och vis, fast utan vind i ett par veckor så tröttnar man nog.
    Förövrigt så rullade det in riktigt fina och rena vågor vissa dagar så jag tror det är idealiskt för att lära sig vågsegling.

    Margarita har jag inte varit på men har hört att januari-mars är vindsäkert…

  • surfmeister

    Medlem
    6 juni, 2006 vid 13:55

    Tjena!
    Svaret på din fråga är enkel. Jericoacoara. Jag var där tre veckor i Januari i år och det tokblåste varje dag (typ 4.0-4.5m2) utom fyra dagar då jag använde 5.7/6.4m2. Jag kan grymt rekommendera Jeri pga:
    1. Garanterad vind Aug-Dec (3.5-5.0m2). Det blåser mest Aug-dec, juli och januari är “mellanmånader” då det kan grymt bra eller skit, och feb-juni är regnssäsong (=ingen vind)
    2. Fantastiskt klimat under perioden aug-dec (=ingen regn och sol, sol, sol)
    3. Billigt (även om Jeri är dyrt jämfört med resten av Brasilien)
    4. Underbar mat
    5. Fantastiska människor
    6. Avspänd miljö
    7. Vela Surfcenter med mkt bra prylar.

    Bästa tiden att resa är september, oktober och första halvan av december (innan jul). Augusti är det tjockt med tyskar och italienare och november är halva världseliten (för freestyleträning) på plats samt massvis med tyskar/italienare. Från jul till första veckan i januari är det grymt mycket brassar på plats och bör därmed undvikas.

    Dessa tider är viktigt att ta i beaktning då Jeri är ett point break. Mycket folk på vattnet medför att det kan bli mycket trångt (och farligt, italienare är idioter på vattnet) då alla vill vara på pointen och rida vågorna. Ovanför pointen, två, tre kryss upvind finns det en vik där du har typiska “svenska” förhållanden dvs cross-on shore med rullande vågor. Perfekt att träna inför sommaren! Pointen erbjuder vågor runt 1-1.5m och du har sideshore, cross-offshore förhållanden. Detta innebär superenkla och skitroliga vågförhållanden. Man brukar säga att Jeri är världens bästa ställe att lära sig vågridning och det är nog sant. Eftersom det är sandbotten och inte ett rev som ger vågorna (likt Apelviken) kan man satsa rätt hårt utan att slå ihjäl sig!

    Eftersom du ska åka kring jul kan jag rekommendera första två veckorna i december. Du kommer vara garanterad vind, det kommer vara din kropp som sätter begränsningen och inte vinden……. Ska du åka i Februari ska du INTE åka till Jeri då regnsäsongen har börjat och vinden är kass.

    Om du inte ska ta med egna prylar rekommenderar jag starkt att hyra prylar på Vela Center. Det är mkt bra prylar (JP+NP) och du har mkt att välja mellan. Dock bör du boka i god tid före. Se deras hemsida på nätet. Jeri ligger vid en nationalpark vilket medför storslagen natur dock finns det inte mycket att göra. Typiska aktiviteter förutom kite och vindsurf är hästridning, sandboarding och promenad på stranden. Jeri ligger väldigt långt ifrån allt vad städer heter så här kan man bara relaxa och njuta av livet. Jeri är inget ställe för nybörjare!! Vill få tjejen att starta surfa är detta ine det rätta stället…Det jobbiga med Jeri är resan…5 timmar i bil från Fortaleza……med den sista timmen på sanddynor och stränder….(det finns inga vägar til Jeri vilket också bidrar till den magnifika upplevelsen).

    Gällande Isla har min bror varit där och det är platt vatten som gäller. Den bästa tiden är mars-april då det blåser extremt mkt (likt Jeri). Det är väldigt billigt (billigare än Brasilien) och likt Jeri finns det inte så mkt att göra. Vill du dock ha en mer varierad vindsurfing är Jeri det ända rätta!!

    Jag kan garantera dig att om du åker i december kommer du inte bli besviken!! Jeri är ett paradis! Åk dit!!

  • migi

    Medlem
    13 juni, 2006 vid 20:32

    Jag var på Isla Margarita förra året och var då inte så biten av vindsurfingen. (men nu är jag 🙂 ). Var därför sugen på att även hitta på andra saker vilket jag kan tänka mig att din tjej också är intresserad av om hon inte vill ligga på beachen och spana efter dig hela veckan. Isla Margaritha hade även annat att erbjuda; särskilt utflykterna till regnskogen och paradisön “los roques” uppskattade jag och min man mycket. Men det får man vara beredd på att lägga lite pengar och tid på. Jag lovar att det är värt det! El Yaque har däremot inte så mycket att erbjuda utöver choppig plattvattenssurf, billiga drinkar och reggatondunk. Iofs kan man lätt och billigt ta sig med taxi till shoppingcenter där man bland annat kan se superbillig bio (högst 15 spänn) och äta goa´kakor :laugh: eller hyra bil och utforska mer av ön. Det finns faktiskt en del att se. Jag har inte varit i Jeri så jag kan bara försöka ge min bild av Margaritha. Hoppas att du och din flickvän blev lite hjälpta av det.

  • mattap

    Medlem
    15 juni, 2006 vid 08:58

    Tackar för all hjälp!!

    Nu lutar det åt Isla de Margarita eftersom det verkar som ett par till ska följa med och de vill lära sig surfa….men inte riktigt spikat ännu. Nån som kan ge nån uppgift på vad det kostar att ta sig till bägge ställerna 2 veckor. Har hittat resor ink hotell för ca 20.000 för 2 pers till Isla de Margarita. Hur ligger Jeri i jämförelse? Går det att hitta billigare till Margarita än det jag hittat?

  • flowboy

    Medlem
    15 juni, 2006 vid 11:09

    Jag o tjejen åker dit v 34-35 och betalar 10500:-per pers, för att bo i Playa El Agua. Så runt 20 laxar får man nog räkna med. Kolla med Framtidresor, det brukar ha bra erbjudande så att man kan komma ner i pris… Vi reser med fritidsresor som tar en dit på 11h medans framtidsresor tar 25h om jag inte har fel, pga av flera mellanlandningar…..
    /R

  • migi

    Medlem
    16 juni, 2006 vid 08:52

    kolla in det här danska resebolaget . Dom har resor till Isla Margaritha och ganska hyffsade priser : http://www.falklauritsen.dk

    Hoppas ni får en härlig semester med bra mörs i seglet 🙂 !

  • mattap

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 18:05

    Tackar för hjälpen, en fråga till bara…när är bästa tiden för en resa till El Yaque?

  • surfmeister

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 19:27

    feb-april blåser det mest.
    🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Isla Margarita VS Jericoacoara

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.