Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing isläget i björkvik?

  • isläget i björkvik?

    Publicerad av wilund på 17 februari, 2009 vid 17:36

    mycket kan ju ändras men enligt windguru ska det blåsa ganska bra under lördag och söndag , så då undrar man ju om någon vet om det är isfritt i Björkvik eller Askfatshamnen ?

    gustav-s svarade 15 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • mr_soft

    Medlem
    17 februari, 2009 vid 17:38

    åh vad jag längtar till björkvik

  • ulrik

    Medlem
    17 februari, 2009 vid 17:56

    I avsaknad av israpporter om Björkvik skulle jag gissa att det är öppet. Idag har man med lite promenader lyckats åka skridskor till Dalarö. Men, det ska fortsätta vara kallt, klart (inatt i alla fall) och blåsa mindre mot slutet av veckan så risken borde vara stor att det lägger sig lagom till lördag…

  • jonasp

    Medlem
    17 februari, 2009 vid 20:49

    http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=7820&l=sv
    enligt kartorna har det byggts upp is, kanske inte så tjock men det skulle behövas lite vind innan söndag för att de ska gå upp, om kartorna stämmer alltså.

  • grrrr

    Medlem
    17 februari, 2009 vid 22:57

    I helgen fanns det is på kartan men inte på vattnet – alls.

    Sen dess har det varit kallt men också lite blåsigt. Har inte sett det idag och igår men jag tror inte det är is där nu.

    Jag kan återkomma på fredag.

  • jonasp

    Medlem
    17 februari, 2009 vid 23:00

    det vore ju najs om kartan inte stämmer. snart har jag inte kört på en vecka, abstinensen smyger sig på kring fredag skulle jag tro.

  • wilund

    Medlem
    17 februari, 2009 vid 23:01

    Skulle vara bussigt om man fick en läges rapport mot helgen , trist att få en bomkörning pga av att isen ligger.

    @Grrrr 530932 wrote:

    I helgen fanns det is på kartan men inte på vattnet – alls.

    Sen dess har det varit kallt men också lite blåsigt. Har inte sett det idag och igår men jag tror inte det är is där nu.

    Jag kan återkomma på fredag.

  • grrrr

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 22:01

    Yup, isfritt.

    I princip, det ligger en tunn skorpa närmast stranden. Det är bara att gå igenom, dykarna har gjort det.

    Jag tycker att det ser bra ut. Även om det är kallt och vindstilla ute nu.
    Men om det ska blåsa 15m/s försvinner allt på en gång.

  • wilund

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 22:07

    tack för rapporten , windguru visar fortfarande på fin vind för söndagen , blir det bara noll gradigt eller bättre så ska man nog kunna surfa lite. någon mer som kommer ?

  • gustav-s

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 23:51

    Jag är på ett förmiddagspass. Kan bli bra men kallt. Nån som vet hur det ser ut med isen på dalarö?

    /Gustav

  • jonasp

    Medlem
    21 februari, 2009 vid 01:07

    vi ska ju köra björkvik, dalarö kan gärna va bottenfruset.

  • wilund

    Medlem
    21 februari, 2009 vid 15:10

    Fan vad fint, då blir vi några tappra i björkvik i morgon förmiddag .

    Våga vägra soppslev!

  • trasurfarn

    Medlem
    21 februari, 2009 vid 15:53
    wilund;531611 wrote:
    Våga vägra soppslev!

    Du vet inte vad du går miste om Wilund!
    Har du provat någon form av issegling eller dissar du det rakt av?
    Jag vill passa på att varna för farliga isar. Idag när vi var några erfarna skridskoseglare utan vind o segel ute på Erstaviken såg vi ett stort räddningspådrag. Det var en skridskoåkare som hittats medvetslös i en vak.
    Han svävar nu mellan liv och död.
    Det blev en för mig både nyttig och skrämmande skridskotur där vi tydligt kunde se svaga ispartier trots att det kan vara svårt att upptäcka när det ligger ett snötäcke.
    Jag måste även passa på att göra vågen för de vindsurfare som pallar med att att surfa på vintern! Ere njutbart!?
    Träsurfarn

  • wilund

    Medlem
    21 februari, 2009 vid 16:20

    @Träsurfarn 531614 wrote:

    Du vet inte vad du går miste om Wilund!
    Har du provat någon form av issegling eller dissar du det rakt av?
    Jag vill passa på att varna för farliga isar. Idag när vi var några erfarna skridskoseglare utan vind o segel ute på Erstaviken såg vi ett stort räddningspådrag. Det var en skridskoåkare som hittats medvetslös i en vak.
    Han svävar nu mellan liv och död.
    Det blev en för mig både nyttig och skrämmande skridskotur där vi tydligt kunde se svaga ispartier trots att det kan vara svårt att upptäcka när det ligger ett snötäcke.
    Jag måste även passa på att göra vågen för de vindsurfare som pallar med att att surfa på vintern! Ere njutbart!?
    Träsurfarn

    …. om det är njutbart ? ja, så länge man planar 😉 . det är alltid njutbart att surfa det borde du väl veta, och alla års tider har sin charm så här års är det ju super att bara få en timme på vattnet. Hoppas det går bra för den skadade skridskoåkaren, och ja jag har en en is bräda oxå men men inget går ju upp mot att vara på flytande vatten

  • grrrr

    Medlem
    21 februari, 2009 vid 19:37

    Hold your horses.

    Imorse var nästan hela nämdöfjärden täckt med is.
    Isen var jättetunn, det gick bra att suppa igenom de frusna delarna.

    På eftermiddagen kom det lite vind och då försvann det mesta.
    Men det blir på håret, spännande…

    Nu är det ‘varmt’ och blåsigt, det ordnar sig säkert.

  • jonasp

    Medlem
    21 februari, 2009 vid 20:28

    men vafan! jag har ju laddat i en vecka för det här. det ska funka. soppslevar är för fransmän och frälsningsarmén…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing isläget i björkvik?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.