Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Isonic 115 vilka segel ?

  • bjornen

    Medlem
    8 september, 2007 vid 10:16

    @Mården 412583 wrote:

    ett snabbare budget allternativ
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=14657&sort=1&cat=13&page=2

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=12497&sort=1&cat=500&page=1

    tycker nog 8,5 o 7,5 också är lite tätt i stora storlekar

    Så du menar att en simmer mast skulle fungera till ditt Naish stealth ?

    Jag ska nog bara skaffa ett runt 7,0 för det är nog som ni säger att brädan ändå blir för stor med mindre segel. 7,0 går ju att köra rätt så länge. Så ni som har ett beggat freerace/race segel runt 7 liggande kan väl PM:a mig så får vi se.

    //Björn

  • imported_macts

    Medlem
    8 september, 2007 vid 10:59

    @Bjornen 412703 wrote:

    Så du menar att en simmer mast skulle fungera till ditt Naish stealth ?

    Jag ska nog bara skaffa ett runt 7,0 för det är nog som ni säger att brädan ändå blir för stor med mindre segel. 7,0 går ju att köra rätt så länge. Så ni som har ett beggat freerace/race segel runt 7 liggande kan väl PM:a mig så får vi se.

    //Björn

    Kan inte riktigt uttala mig om Naish-05, men Naish -07 lirar mycket bra med Powerex (Simmer)-master.

  • marden

    Medlem
    8 september, 2007 vid 12:04

    trodde jag skrivit om det i pm, men det var nog till en annan?
    jag har fått för mig att naish använder den “vanliga böjkurvan” som powerex/simmer/fiberspar mfl använder.
    där väl gaastra har styvare topp o np har mjukare men det finns nog bättre experter på master än mig.
    jag har iofs använt en north mast till seglet o tycker det gått bra fast jag tror nog hårdvindengenskaperna va bättre än tänkt me den masten för det gick igång ganska sent också
    dessutom har jag kvar hälften av mina rekord på gpsss med 7,0 fast jag köpt en nyare gaastra 6,5 me rätt mast(fast det hoppas jag beror på andra saker)

  • bjornen

    Medlem
    15 september, 2007 vid 10:59

    Fortsätter lite i den här tråden. Skaffar jag ett 7,0 så har jag två storlekar som täcker registret för den brädan och om jag nu i framtiden vill komplettera med en liten bräda och ytterligare ett segel för de dagar när det blåser riktigt bra. Skulle det då vara en storlek på 80-90l och segel runt 6.0 eller vad skulle ni rekomendera att sikta in sig på i framtiden ?

    //Björn som har fått blodad tand

  • imported_macts

    Medlem
    15 september, 2007 vid 13:40

    @Bjornen 415142 wrote:

    Fortsätter lite i den här tråden. Skaffar jag ett 7,0 så har jag två storlekar som täcker registret för den brädan och om jag nu i framtiden vill komplettera med en liten bräda och ytterligare ett segel för de dagar när det blåser riktigt bra. Skulle det då vara en storlek på 80-90l och segel runt 6.0 eller vad skulle ni rekomendera att sikta in sig på i framtiden ?

    //Björn som har fått blodad tand

    Låter som ett bra upplägg. 7,0 kan du också använda på en 85-90 litersbräda, så jag tror att det blir bra. Komplettera sen med typ en 6,0 så klarar du dom flesta vindar

  • bjornen

    Medlem
    17 september, 2007 vid 08:20

    Vilken storlek på fena skulle ni rekomendera till 8,5 om man vill få lite fart. Jag upplever 42 som stor när jag faller av. Är det bra med 38 eller rekomenderar ni någon annan storlek ? Jag har en 34 men den blir väl för liten.

    //Björn

  • imported_macts

    Medlem
    17 september, 2007 vid 08:24

    @Bjornen 415650 wrote:

    Vilken storlek på fena skulle ni rekomendera till 8,5 om man vill få lite fart. Jag upplever 42 som stor när jag faller av. Är det bra med 38 eller rekomenderar ni någon annan storlek ? Jag har en 34 men den blir väl för liten.

    //Björn

    Hur bred är din bräda? Misstänker att 38 kommer att funka bra om brädan är 65-70 cm bred

  • bjornen

    Medlem
    17 september, 2007 vid 08:32

    @MacTS 415653 wrote:

    Hur bred är din bräda? Misstänker att 38 kommer att funka bra om brädan är 65-70 cm bred

    68 bred och ofo 47,4

    //Björn

  • imported_macts

    Medlem
    17 september, 2007 vid 08:48

    tro nog att 38 blir bra att speeda med!

  • imported_mickeo

    Medlem
    17 september, 2007 vid 13:37

    Hej Björn.
    Jag kör ju 111an och har kört 9,0 på den som största segel med 42fena.
    Men ska sägas att skilnaden i fart mellan 9,0 och 7,6 är gigantisk.
    Redan i lite vind det vill säga rejält underriggad så går 7,6an betydligt fortare.
    För att kunna (speeda) med 8,0 så tror jag att 38a skulle passa när du är under riggad men jag skulle byta ned till en 34a så fort du börjar bli överriggad. Det får du testa lite med och se när du kan gå ned på den mindre fenan. Jag kör 32 som minst på min och det kör jag till 6,6an.
    Men mindre än så tycker jag inte funkar då brädan kräver en fena med bra lyft i.
    Jag skulle rekomendera dig att köpa 2 st bra slalom fenor till den kanon bräda du har köpt, en 34 och en 38a då har du ett bra kombo.
    Om du vill så kan du testa någon av mina fenor.
    Ha det gott så syns vi på vattnet.
    Mvh
    MickeÖ

  • bjornen

    Medlem
    17 september, 2007 vid 14:10

    @MickeÖ 415770 wrote:

    Jag skulle rekomendera dig att köpa 2 st bra slalom fenor till den kanon bräda du har köpt, en 34 och en 38a då har du ett bra kombo.
    Om du vill så kan du testa någon av mina fenor.
    Ha det gott så syns vi på vattnet.
    Mvh
    MickeÖ

    Hejsan, det följde med en 34 och en 42 till brädan så då låter det som en komplettering med en 38 blir utmärkt. Rekomenderar du samma modell som föjer med brädan (Drake slalom pro) ?

    //Björn

  • tobhed

    Medlem
    17 september, 2007 vid 14:52
    Bjornen;415787 wrote:
    Hejsan, det följde med en 34 och en 42 till brädan så då låter det som en komplettering med en 38 blir utmärkt. Rekomenderar du samma modell som föjer med brädan (Drake slalom pro) ?

    //Björn

    Nu har jag aldrig kört så stora brädor eller fenor, men jag har seglat många Starboard brädor och jag kan säga att Drake fenorna är helt OK. Men ska du köpa en ny fena så hade jag lagt pengarna på att köpa en annan som t.ex denna (Gsport SR-6b)http://butik.surfersparadise.nu/product_info.php?cPath=21_98_122&products_id=744
    eller någon liknande fena. Kostar säker samma som en Drake fena, men kommer att göra din bräda ännu bättre än om du använder en Drake fena.

  • imported_mickeo

    Medlem
    18 september, 2007 vid 10:02

    Kan bara instämma med Tobhed G-sport SR6b är en kanon fena jag gillar även mina Techart Slalom Down det tar bara 2 veckor och få dom och hand gjorda Kolfiber fenor är alldrig fel.
    Mvh
    MickeÖ

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Isonic 115 vilka segel ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.