Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Issegling i Stockholmstrakten lördag 29/1

  • Issegling i Stockholmstrakten lördag 29/1

    Publicerad av argulander på 28 januari, 2005 vid 19:36

    I morgon ska det inte blåsa så mycket men för den som ändå vill chansa så rekommenderas Ältasjön med utgångspunkt Älta IP. (Kartblad 56 F5 i telefonkatalogskartan). En del Skimbat och Draksegel kommer nog dit. Andra isar som tex Dreviken håller inte idag och troligen inte heller i morgon snötäcket bromsar istillväxten avsevärt. Passar på att varna för att gå ut på isar som precis håller, brister det så kan det vara omöjligt att ta sig upp utan medhjälpare med livlina (isen tappar större delen av styrkan när det går hål på den, och man kan i värsta fall bli tvungen att bryta sig fram till stranden innan det går att ta sig upp). Ältasjön är dock helt säker i morgon.

    MVH Klas

    stickan svarade 19 år, 3 månader sedan 12 Medlemmar · 38 Svar
  • 38 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 januari, 2005 vid 20:04

    Tack Klas för dina isseglingsrapporter! Må du fortsätta med det! Om nu någon vindsurfingfundamentalist skulle börja grymta och ifrågasätta vad denna information har här att göra så tror jag faktiskt att detta även kan gagna en och annan vindsurfare här som issurfar.
    Det vore för övrigt roligt om någon issurfare kan ta sig till Älta i morgon. Jag och en polare tänkte sticka dit i morgon. I så fall kunde vi kanske testa varandras grejor.
    Ta med långfärdskridskor i så fall.
    Per-Arne

  • tabi

    Medlem
    28 januari, 2005 vid 20:18

    Ja, israpporterna e grymma!
    Skulle gärna komma förbi imorrn, jag får se om jag har tid dock. Måste leta fram långfärdsgrillorna och grejor.
    Hittar jag dem så kommer jag direkt!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 januari, 2005 vid 20:28

    Tyvärr måste jag meddela att det enbart skall blåsa 3ms. Det kan eventuellt även komma någon snöby, men vi kommer ändå.
    Per-Arne

  • boman

    Medlem
    28 januari, 2005 vid 20:40

    Tack Klas, Nu börjar det likna nåt. issegligen är på gång, ju fler desto roligare.

    Jag hade gärna kommit men ska åka och köpa mig en ny surf bil i morgon. laugh.gif
    Lycka till och ta lite bilder.

  • argulander

    Medlem
    29 januari, 2005 vid 09:18

    Som sagt så är vindprognosen för lördag inget vidare, men isen är ok, kommer kanske dit på em en stund, kanske någon åker vidare till södra Dreviken för att reka den kan möjligen kan användas på söndagen ???

  • booze

    Medlem
    29 januari, 2005 vid 11:14
  • argulander

    Medlem
    29 januari, 2005 vid 12:27

    50 km/h vid 3 m/s torde väl kanske gå på helt perfekt snöfri is, vilket ju inte finns fn i Stockholmstrakten. Sörfjärden kanske är möjlig men vad jag hört kan det finnas en hel del svaga partier, istillväxten går tyvärr mycket långsamt på snötäckt is även om det är mycket kallt, snön gör också att det är i stort sett omöjligt att se var det är svagt. Förutom Sörfjärden så finns rapporter om Fysingen i Upplands Väsby där DN-jakterna tänker segla observera att denna sjö också kan ha en del svaga partier. Dreviken har vi rekat idag och den har knappast växt till något, kommer absolut inte hålla i morgon söndag. Ältasjön är dock helt ok fortfarande en del Draksegel och Skimbat är där idag, fint väder men det blåser inte. I morgon söndag håller vi nog till på Ältasjön.

    MVH Klas

  • booze

    Medlem
    29 januari, 2005 vid 20:00

    En “local” meddelar att det är 9,5cm is på Sörfjärden. Många Isabellor kommer att segla där i morgon, just nu är det -5, och det blåser vilket gör att isen växer till ytterligare någon cm.

    Booze!

  • argulander

    Medlem
    29 januari, 2005 vid 22:48

    Enligt min rapport så lär det alltså finnas en hel del lurigheter under snötäcket på Sörfjärden, dessutom är det en bit att åka. Vore kul att få en kort resume av Isabellaseglingen söndag 30/1 på Sörfjärden. För min del seglar jag nog en stund på Ältasjön. Förresten var det ca 5 st Isabellor där idag i den obefintliga vinden. Tydligen finns det ett företag som ordnar utfärder, 1000kr per person och dag med instruktör, Isabella med dubbelkommando. En hade ett Gastra Nitro 2 9,8 kvadratmeter och gled faktiskt framåt lite.

    MVH Klas

  • argulander

    Medlem
    30 januari, 2005 vid 13:37

    Stor aktivitet på Ältasjön idag, vind som räckte bra för att segla, flera Skimbat, Draksegel, Kitare (både med långfärdsskridskor och snowboard) och Isabella isjakter. Området att segla på är inte särskilt stort men det gick att samsas. På det här föret och den lätta till måttliga vinden så var Drakseglet klart snabbast.

    MVH Klas

  • booze

    Medlem
    31 januari, 2005 vid 10:31

    Sörfjärden var KANON i Söndags, det var 15 Isabellor och 6 DN jakter som seglade där, ett flertal stora grupper med skridskoåkare syntes mellan varven. Några “lurigheter” hittade vi inte (den här ggn). Isen blev doch något mjuk på em. Skulle uppskatta vinden till 4-6 m/s vilket fick min “Bella” att rusa upp i 65,2 km/t enl. Garmin.
    Synd att inga isbrädseglare “vågade” sig dit, avståndet från 08 avskräcker väl! grin.gif

    Booze!

  • surfen

    Medlem
    31 januari, 2005 vid 15:13

    Ekoln Uppsala lite ojämn is men fullt farbar, isen mellan 1,5- 8cm. Provade vidundret idag 52km kom jag upp i med knappt någon vind.

  • boman

    Medlem
    31 januari, 2005 vid 20:04

    mmmh ser grym ut!

  • surfen

    Medlem
    1 februari, 2005 vid 14:50

    Idag 050201 så kom jag upp i 61.6km ojoj vad det gick undan. grin.gif

  • the_novice

    Medlem
    1 februari, 2005 vid 14:59

    Läcker bräda, var får man tag på en sån?

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Issegling i Stockholmstrakten lördag 29/1

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.