Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Isskruv, vilken är bäst?

  • Isskruv, vilken är bäst?

    Publicerad av kneepad på 20 januari, 2013 vid 15:46

    Måste förankra grejorna så de inte blåser iväg för sjön är helt öppen utan något att använda som ankare. Tyvärr har jag bara EN STOR foil så när det piper på så tänkte jag själv-launcha tubkites med skruven som ankare också.

    Gamla trådar har jag letat i, men skulle behöva tips ändå. Har fattat att man får lägga typ 500 kr på detta.

    Naturkompaniet
    http://www.naturkompaniet.se/Product/ProductList.aspx?id=6988
    har Black diamond i längder från 10-22 cm. Vilken längd blir bäst? Man vill ju kroka i nära isen så momentarmen blir kort. :confused2:

    Har nån något annat tips på skruv och/eller försäljare??

    Tjoflöjt :tongue:

    ulriken svarade 11 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • kris

    Medlem
    20 januari, 2013 vid 16:13

    Tips: lägg ut en köpannons på utsidan.se. Fick där tag på 2 st långa skruv för 300 kr tot, känns onödigt dyrt att köpa nya då de inte behöver vara tokvassa/lyxiga. Säljaren tyckte dom var lite ovassa men dom var nästan som nya och gick ruskigt fort att skruva i. Antar att man har väääldigt höga krav då man hänger och dinglar längs en isvägg.. 🙂 (Dessutom går det att slipa upp dom).

    Nu är jag inte så erfaren snö/iskitare men de gånger jag använd skruven så känns längden (19 cm) riktigt bra, känns tryggt att den går ned en rejäl bit. Skulle absolut inte vilja ha de minsta (som jag tror är 10 cm).
    Ps, beroende isens tjocklek kanske också..

  • nossodo

    Medlem
    20 januari, 2013 vid 17:22

    Budgetvariant, borra hål i isen, knyt fast ett snöre på mitten av en ca 50cm batting eller liknande virke och sätt en ögla i andra ändan, tryck ner battingen genom hålet så att den låser på undersidan av isen. Kan du lämna kvar resten av säsongen sedan.

  • pripps

    Medlem
    20 januari, 2013 vid 17:30

    @nossodo 705784 wrote:

    Budgetvariant, borra hål i isen, knyt fast ett snöre på mitten av en ca 50cm batting eller liknande virke och sätt en ögla i andra ändan, tryck ner battingen genom hålet så att den låser på undersidan av isen. Kan du lämna kvar resten av säsongen sedan.

    Grym ide !
    /Tommy

  • kneepad

    Medlem
    20 januari, 2013 vid 19:12

    @nossodo 705784 wrote:

    Budgetvariant, borra hål i isen, knyt fast ett snöre på mitten av en ca 50cm batting eller liknande virke och sätt en ögla i andra ändan, tryck ner battingen genom hålet så att den låser på undersidan av isen. Kan du lämna kvar resten av säsongen sedan.

    Lysande Sickan!!!! :laugh: Blir Aloha på det!

  • aviature

    Medlem
    21 januari, 2013 vid 06:50

    @nossodo 705784 wrote:

    Budgetvariant, borra hål i isen, knyt fast ett snöre på mitten av en ca 50cm batting eller liknande virke och sätt en ögla i andra ändan, tryck ner battingen genom hålet så att den låser på undersidan av isen. Kan du lämna kvar resten av säsongen sedan.

    Här ligger man och klurar en halv natt :confused2:, vem är du att göra allt så enkelt ?? :laugh:

    Kudos till dig, den tar vi sa polisen.

  • ulriken

    Medlem
    21 januari, 2013 vid 15:16

    En annan budgetvariant om man inte har någon isborr och att det fortfarande är snö på isen!
    Ta en replängd på 3-4 m.
    Gör en slinga av den och slå sedan 4-5 knutar till med 10cm mellanrum.
    Ta med 1-2 petflaskor med vatten.
    Lägg slingan på isen, täck över knutarna med snö och blanda med vatten till slush-cement!
    Är det riktigt kallt och blåsigt hinner det frysa under tiden du riggar.
    Håller minst lika bra som en hundkrok.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Isskruv, vilken är bäst?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.