Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Issurf 08-land helgen 10-11 mars?

  • Issurf 08-land helgen 10-11 mars?

    Publicerad av kinetic på 9 mars, 2012 vid 12:03

    Är det någon som tänkt sig att ge ut? Isf var? Jag föredrar lite större ytor, o givetvis “säkra” isar. Nån som vet om “Horsan” e säker nog än? Erken? Drevviken (lite liten dock)?

    jr555se svarade 12 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 30 Svar
  • 30 Svar
  • radius

    Medlem
    9 mars, 2012 vid 12:39

    Tänkte köra på Värtan på Söndag. SMHI lovar Nordligt 8-(13) så det kan nog bli riktigt bra.


    Windsurfing at Boardtests

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 mars, 2012 vid 12:45

    Kinetic – Jag kan nog återkomma om Horsan fungerar och ska höra med Janne och ta en titt i kväll.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 mars, 2012 vid 16:57

    Havsörnarna flyger riktigt lågt över Muskölandet men hittar inget öppet vatten vid Mickrum. Isen ligger, precis som förra helgen, med 1,5-2 dm i viken. Vid bryggorna var det lite öppet förra helgen och där har det lagt sig ett islager om ca 2 cm vilket indikerar att isen inte försämrats på en vecka. Som förmodligen överallt i Stockholmstrakten ligger det ett tunt skikt vatten på isen. Kvaliteten på isen verkar bra. Den är inte mjuk men förmodligen inte lika stenhård som förra helgen. En preliminär bedöning är att Horsan ärfullt åkbar men jag får höra med Janne och återkomma.

    Om det skulle frysa på i natt så bör Ni som kör i morgon, oavsett var Ni kör, vara lite försiktiga med partier där överis frusit på. Radius fick ju erfara vad som händer när det blir tvärstopp i 35 knop!

  • marden

    Medlem
    9 mars, 2012 vid 17:11

    jodå isen är stabil fortfarande på horsan även om sprickorna rör på sig o en del är mindre o andra större…
    tar tillbaks det där att sv vinden kommer fram bra till söderby .samtilga stationer rapportera 10-20m/s i kväll så fick lite av en chock när jag klev ur bilen idag och det var helt vindstilla…?en bit ut på isen gick det att ana vilket håll det blåste från

  • trimmarn

    Medlem
    9 mars, 2012 vid 18:47

    Vilken speedränna.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 mars, 2012 vid 20:53

    Jo, vi minns förra året när speedrännor var på tapeten…

  • vindsokaren

    Medlem
    9 mars, 2012 vid 20:55

    Erstan funkade idag. riktigt bra bett i medarna när isen var lite mjukare.
    Vart som bäst 32knop i topp.
    dock kunde jag haft större segel (4.7)
    började med lekande lätt 30 knop sen tyckte jag att det gick riktigt fort.men gps:en visade bara 32 när jag tokslörade
    prova med olika segeltrim men icke.
    fattar inte hur Mården mfl så lekande lätt tar typ 38 knop.

  • kinetic

    Medlem
    9 mars, 2012 vid 20:57

    Nån som skall ut imorgon? Var isf?

  • marden

    Medlem
    9 mars, 2012 vid 21:58

    inte hur lätt som helst…du slog ju mig med 3kn idag

  • lordan33

    Medlem
    9 mars, 2012 vid 23:23

    Jag är riktigt sugen på söndag!
    Äntligen har svullnaden på min höft som jag “ismasserade” med hjälp av backvindsjippar lagt sig en smula. Tack pelegrin för tipset om billiga mc skydd på Biltema. Dom borde göra susen. Hur går det med dina revben?
    Är det fler som kommer köra i stockholmsområdet på söndg? Funderar på Nasaäng i näsbypark. Nn som har koll på om det är bra isar där?

  • radius

    Medlem
    10 mars, 2012 vid 00:22

    Från danderyd kommuns webb:

    Karta Värtan 2012-03-08
    Israpport 2012-03-08
    Familjeisen återkom men hotas!
    Denna vecka underbar is ca 15 cm tjock eller mer.
    Men helgen hotar med värme sol och SW vind. Vinden gör att vaken mellan Lidingö och Djursholm kan väntas öka snabbt åt NO. V ärmen väntas göra isen mjuk i varje fall på em., då isen bör lämnas. På måndag risk för farlig våris i värmeböljan. Istjocklek* enligt siffror men minus 8 cm när det är varmt. Isen kan snabbt bli mycket bra på nätterna. SE och KÄNN dig för. Våren närmar sig.

    L

    lordan33;683370 wrote:
    Jag är riktigUt sugen på söndag!
    Äntligen har svullnaden på min höft som jag “ismasserade” med hjälp av backvindsjippar lagt sig en smula. Tack pelegrin för tipset om billiga mc skydd på Biltema. Dom borde göra susen. Hur går det med dina revben?
    Är det fler som kommer köra i stockholmsområdet på söndg? Funderar på Nasaäng i näsbypark. Nn som har koll på om det är bra isar där?
  • herr-pelegrin

    Medlem
    10 mars, 2012 vid 09:23

    Lordan33 – Tack, ett revbensbrott hindrar mig inte i helgen. Nu har det börjat blåsa i viken. Tråkigt med Din höft. Hoppas den läker snabbt. Visst var det Du som hade gult segel förra helgen? Jag fick med lite stilstudier från Din körning.

  • lordan33

    Medlem
    10 mars, 2012 vid 10:27

    Tack för infon Radius!
    Är det fler som kommer köra där! Köra helt solo är ju inge kul alls.
    Ett gult simmer körde jag med så det måste ha varit jag.
    Den “stilstudien” kan du med gott samvete lägga i cylinderarkivet!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    10 mars, 2012 vid 14:39

    Lordan – Det såg bra ut och jag sparar filmerna!

    Lördagen var ju “skitkul” på ren svenska. Kul att bränna över Horsan i vatten som stundtals sprutade upp på brädan. Isen var hur lättkörd som helst och helt utan ojämnheter på enorma ytor. Vattnet stod som mest med kanske 2-3 cm så man gjorde bäst att hålla sig på brädan om man inte vill bli blöt om fötterna. Viden var helt ok på slutet.

    Jag antar att övriga hade lika fina förhållanden?

  • trimmarn

    Medlem
    10 mars, 2012 vid 17:48

    Jag kollade in drevan vid 17 och isen såg “torr” ut dvs inga vattenpölar. Jag funderar på att testa en repa på fm i morgon söndag.
    peder

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Issurf 08-land helgen 10-11 mars?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.