Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jag är kanske kass, men…

  • Jag är kanske kass, men…

    Publicerad av anonym-anvandare på 16 juli, 2000 vid 09:34

    … nu måste jag lära mig hur jag riggar nya segel. Varför får jag aldrig bort vecken i seglet mellan bommens bakstycke och nedhalet då jag riggar? Jag sliter och drar men vecken blir kvar.

    Kan mitt nya monofilmsegel ta skada av vecken som bildas då jag ned seglet över masten samt hur ömtålig är monfilm fr.-98 egentligen?

    Wannabe

    anonym-anvandare svarade 23 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 juli, 2000 vid 10:48

    är vecken horisontala eller lodräta??
    och vad är det för segel?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 juli, 2000 vid 10:07

    Jag har faktiskt samma problem, och skulle bli tacksam omnån kunde svara.

    En till fråga till, tål seglen att man spänner fast dem på taket om man har det i påsen som följer med seglet? det känns ju som att man ska klämma sönder det när man sätter fast det.

  • stefan-v

    Medlem
    18 juli, 2000 vid 19:11

    Har du rätt mast?

  • n

    Medlem
    18 juli, 2000 vid 21:45

    rulla segelt bra och det är inga problem att du viker det när du spänner fast det på taket. Dessutom borde du känna till att vanligaste felet när man spänner fast saker på taket är att man spänner fast för hårt och gör tryckskador, som till exempel Eduardo som senast det var storm spände fast sin bom ovanpå brädan så det gick hål på den. …så spänn inte så himla hårt utan se bara till att knuten inte går upp.

    that’s it

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 juli, 2000 vid 06:43

    1:e frågeställaren tilbaka igen.

    Frågan gällde de diagonala veck under bommen på mina “nybegagnade” freeride segel. Masten överensstämmer med segeltillverkarens rekommendationer.

    Då jag drar hårdare i nedhal el. uthal ändras ju vecken och riktas mot det håll det ökade draget kommer från, mao man borde ju kunna få bort vecken om man fann en balans.
    Detta har jag ej lyckats med varför jag ber er rutinerade riders om hjälp….

    …och fråga två, kan monofilmen ta skada av att alla veck som bildas då man drar segel ned över mast?? Genom att följa med nedöver masten med bommen och uthalet aktiverat tar man ju bort spänningar och dessa våldsamma veck som bildas vid maststrumpan. Är detta nödvändigt-jag fördubblar ju min uppriggningstid på dette sätt…

    Samme wannabee

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 juli, 2000 vid 10:09

    Min erfarenhet gällande veck under bommhöjd är att många lite äldre segel alltid
    är lite veckiga hur man än riggar. Oftast slätas dessa veck ut när seglet fylls
    med vind men inte alltid. Ibland har jag också märkt att ett segel kan påverkas
    av att de varit rullade, dvs underliket blir asymetriskt. Detta gäller dock bara för mina äldre segel och jag vet inte om det är applicerbart på alla ngt äldre segel och säkert finns det nyare segel som också dras med detta problem.

    Ang. de veck som bildas då man riggar tror jag dessa är relativt ofarliga så
    länge inte det syns att seglet varit veckat även när det är plant, dvs det blir små vita kvarvarande linjer i monofilmen. Samma typ av skador kan uppstå ifall man spänner fast seglet fel på takräcke. Man ska passa sig så noga man kan för detta då seglet blir skört på dessa ställen och brott lättare kan uppstå. Tusan så surt när det blir hål i seglet och man är långt från land och förhållande är
    tuffa. Duktigt med gaffatejp rekomenderas, även i förebyggande syfte ifall
    man ser att ett brott är på väg att uppstå.

    En liten fördel i sammanhanget är att det ser ganska coolt ut med ett segel
    som endast hänger ihop tack vare en hel rulle achtung/gaffatejp.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 juli, 2000 vid 21:11

    den där gaffatejpen lät ju bra, var får man tag på den?

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jag är kanske kass, men…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.