Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jag är trött på att inte plana!!

  • Jag är trött på att inte plana!!

    Publicerad av wiseguy på 24 augusti, 2006 vid 06:42

    I år köpte jag för första gången en lite bräda för att det är då som ws är som roligast. Men den har legat oanvänd som en staty i mitt vardagsrum hela sommaren. Tills nästa år ska jag gå upp i storlek (naturligtvis behålla den lilla) för att få surfa på de där sköna sommarbrisarna på landet. Jag har nu 3 segel (5.0, 5.7, 6.7) och två brädor (freeride 105 liter och våg 83 liter). Frågan är nu vad ni anser vara den optimala större brädan för mig. Ska jag gå fett stort och köpa en formula? Då lär ja inte få planingsproblem men å andra sidan kanske jag blir uttråkad fortare?. Eller ska jag satsa på en hypersonic eller liknande bräda med lite volym men fet och tar stora segel. Eller ska jag köra på en freeride runt 140 liter. Då lär jag få en roligare bräda men å andra sidan kanske jag får stå på land i lätta vindar? Och vilket segel ska jag ha till min bräda? jag väger 80 pannor kan tilläggas

    lars_e svarade 17 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • surfen

    Medlem
    24 augusti, 2006 vid 07:09

    Hallå, I år så gick jag ner tolv liter på min största bräda! Har aldrig planat så lätt som jag gör nu? Och surfat så mycket. Segelstorleken är 7,1m, brukar ligga runt det som mitt största segel. Själv så väger jag 77kg och brädan ligger på 93liter. Visst formula och feta brädor på 140 liter och upp, segel runt 10m går igång lite tidigare. Men sådana åbäken tänker jag aldrig stå på, kan då lika gärna stå på land eller ha en liten jolle om jag vill ut.
    Freeriden kan du väl klämma på 7,0-8,0m. Man brukar inte tjäna på att klämma på större segel på brädorna än vad tillverkaren rekomenderar. Kolla hur stor fena du kan ha på brädan OFO=33cm från akter, mät där hur bred den är, det blir största fena du ska använda, tar man för stor så blir det bara tailwalk. Sen kan man ta segelstorlek*5=fenstorlek +-3cm (7,0*5=35cm fena)så fungerar det bra ihop, men aldrig större fena än OFO. Vill du plana lite tidigare ta en så stor fena som du kan ha, gärna bred i basen så planar den upp lite tidigar, även om den är lite tjockare, men den tappar lite toppfart, men vad gör det bara det planar.
    Jo det jag åker på är en Exocet Scross93/Challenger Liquido7,1m en riktig rolig kombination, fungerar perfekt att ha som enda bräda om man nu är en som vill ha lite prylar, bara köpa lite mindre segel. Tar segel från 7,2 till 4,0m. Har själv kört med 4,7m och det fungerade över förväntan på en så pass stor bräda.
    //surfen

  • niclase

    Medlem
    24 augusti, 2006 vid 07:12

    Frågan du ställer är väldigt relativ.

    Jag, liksom förmodligen de flesta av er andra, får ofta frågan av andra surfare “vad kör du på för segel idag”. Eller “ja med den brädan lär det ju inte vara några problem att plana”. Men allt handlar ju om vilka förutsättninga JAG har.

    Frågan är i 9 av 10 lite lurig då det naturligtvis är en fråga om personens vikt, kunskapsnivå, fysik etc etc.

    Jag tar mig själv som exempel. Är 1.94cm lång och väger 104 kg. När jag seglar 7.0 skuttar kanske andra omkring med 5.3. Vi planar lika fint (jag är naturligtvis snabbare…;) Själv kör jag på brädor med följande volym 96l, 115l & 135l. blåser det + 15 m/sek kör jag på 96l. Ta Freestyle boysen som exempel. Några av dessa killar är ute och gör triks på vattnet när det blåser kanske 5-7 m/sek med förhållandevis små segel och stora brädor för dem. (100l-115l) Det enda triks jag kunnat bjuda på med sådana förutsättningar är “Ubåten”.

    Konklusion: Bara din klonade kompis kan berätta för dig exakt vad du ska ha för bräda, volym, segellinje etc. alternativ att du jämför dig med någon som du vet är ungefär lika duktig seglare som du samt att ni bör ha ungefär samma fysiska förutsättningar.

    (nu har du förmodligen ännu fler frågor än innan… sorry i så fall)

    //Niclas

  • fredrik-ygge

    Medlem
    24 augusti, 2006 vid 07:19

    Jag körde tidigare en Inspiro 87 (153 liter) med 9.5m2. Den planade i princip bara man andades på seglet. Kommer det lite mer vind, blir den dock inte så rolig. Bytte nyss till en begagnad Hypersonic 111 och kör med samma 9.5a. Lite svårare i själva startmomentet, men kommer igång väldigt, väldigt tidigt och har nu betydligt roligare. Tycker att den brädan fungerar mycket bra med sin lilla volym och bamsesegel. Andra hatar den, så det är en smaksak.

    Edit:
    PS. Hade jag haft pengarna så hade jag hellre köpt en ny bred slalombräda, typ F2 SX L, Manta 77, Excocet etc. Pengar är dock tyvärr en parameter för många av oss och en HS kan man numer köpa ganska billigt.

  • wiseguy

    Medlem
    24 augusti, 2006 vid 07:48
    surfen wrote:
    Hallå, I år så gick jag ner tolv liter på min största bräda! Har aldrig planat så lätt som jag gör nu? Och surfat så mycket. Segelstorleken är 7,1m, brukar ligga runt det som mitt största segel. //surfen

    Jo det finns många som hävdar detta att det går att plana lätt med små brädor. Jag tycker att jag är rätt duktig på att plana men får ändå guppa runt när jag är på landet. Det blir lätt så när man seglar i mellanskärgården med massa öar och träd runtomkring..det blir inget riktigt flyt och vinden når inte ända ner till vattenytan känns det som. Så jag måste upp i size

  • wiseguy

    Medlem
    24 augusti, 2006 vid 07:51
    fredrik.ygge wrote:
    ..

    Edit:
    PS. Hade jag haft pengarna så hade jag hellre köpt en ny bred slalombräda, typ F2 SX L, Manta 77, Excocet etc. Pengar är dock tyvärr en parameter för många av oss och en HS kan man numer köpa ganska billigt.

    Ja HSarna har ju kommit ner lite i pris.. men hur känns egentligen en sån “konstig” bräda.. tokbred men ändå med liten volym jämfört med en “högvolymare”

  • jesper_b

    Medlem
    24 augusti, 2006 vid 07:53

    Yo!
    Tror som någon skrev ovan att det är oerhört svårt för någon utomstående att ge dig rätt råd. Vi kan dock beskriva hur vi själva resonerar. Jag har segel från 3.7-5.6 och ett gäng vågbrädor upp till 92 liter. Sedan gör jag ett hopp upp till min formula på 160 liter och segel mellan 10.0 och 11.6.

    För MIG framstår allt däremellan som kompromisser som inte tilltalar MIG. Jag vet att majoriteten vindsurfare har grejor just där emellan mina våg- och formulaprylar, och självklart kan man ha kul på dom. För mig framstår det dock som lite för oextremt. Mina våg- och formulaprylar överlappar dessutom ordentligt. Jag kan ha hur kul som helst med min fetingvågis och 5.6a samtidigt som min 10.0a och formula är långt i från för stort. Helt olika typer av segling men båda urkul.

    En 10.0-11 och en formula ger inte bara mycket segling, det är dessutom djädrigt skönt att cruisa omkring i badshortsen med fulltryck en solig sommar dag med 5 m/s. Ibland tycker jag just denna sommarsegling har mer med vågsegling på Maui att göra än att segla omkring en kulingdag i oktober i halvdana vågor, tjock dräkt och halvfrusna händer.

    Vill som sagt inte pracka på dig något bökigt, och inte heller dissa alla freeriders där ute – men, formula behöver inte alls vara så bökigt som det påstås. Det kanske tar 10 minuter att rigga i stället för 3. Väl på vattnet är känslan hur skön som helst, och jag lovar att du i 90% av fallen kör skiten ur alla 6-9 kvadratmeterseglare. Dessutom kör du skiten ur allt annat på vattnet också. Hoby Tigers, stora havskappseglare mm ligger där som perfekta rundningsbojar. Med formulan blir seglingen helt annorlunda. du tar höjd och går djupt på slörar och kan plöstsligt plana iväg på lite distansäventyr. Du kan göra coast-runs i sommarbrisen som du aldrig skulle drömma om på någon annan bräda.

    För ett par år sedan stod jag och tvekade på kite, freestyle och formula som lättvindsalternativ till vågsegling – jag är otroligt glad över mitt val!

    /Jesper B

  • fredrik-ygge

    Medlem
    24 augusti, 2006 vid 08:02

    Köpte HSen sent i våras och har inte varit ute på den mycket, kanske 6-7 gånger och jag har inte extremt mycket att jämföra med, har bara kört ganska långa brädor innan så mina råd är inte heltäckande. Andra kan säkert fylla i.

    Första känslan med 9.5 och en 2.18 lång bräda är chock. Man undrar var brädan är när man tittar framåt och hittar den under fötterna. Sedan blir man snabbt van.

    Jag drar aldrig rigg och det är förstås lättare med en högvolymare. Kan vara våldsamt svårt (för mig) att vattenstarta ibland i svag vind. Så att inte ramla i är ett bra trick. Fick “klättra upp” genom att hålla mig i masten och bommen några gånger. Har man ambition att dra rigg är man nog glad över mer volym, annars tycker jag inte att man behöver den. Väger knappt 80kg skall tilläggas.

    Det tråkigaste med HS jämfört med liknande brädor som Manta är känslan av att ligga lågt i vattnet istället för att flyga på fenan. Den har ett väldigt speciellt vattenläge med sina djupa konkaver.

  • Knatte

    Gäst
    24 augusti, 2006 vid 08:12
    fredrik.ygge wrote:
    Köpte HSen sent i våras och har inte varit ute på den mycket, kanske 6-7 gånger och jag har inte extremt mycket att jämföra med, har bara kört ganska långa brädor innan så mina råd är inte heltäckande. Andra kan säkert fylla i.

    Första känslan med 9.5 och en 2.18 lång bräda är chock. Man undrar var brädan är när man tittar framåt och hittar den under fötterna. Sedan blir man snabbt van.

    Jag drar aldrig rigg och det är förstås lättare med en högvolymare. Kan vara våldsamt svårt (för mig) att vattenstarta ibland i svag vind. Så att inte ramla i är ett bra trick. Fick “klättra upp” genom att hålla mig i masten och bommen några gånger. Har man ambition att dra rigg är man nog glad över mer volym, annars tycker jag inte att man behöver den. Väger knappt 80kg skall tilläggas.

    Det tråkigaste med HS jämfört med liknande brädor som Manta är känslan av att ligga lågt i vattnet istället för att flyga på fenan. Den har ett väldigt speciellt vattenläge med sina djupa konkaver.

    Att dra rigg på HS:en är väl inga problem ? Nu har jag inte testat ett 9.5 kvm isf. Men jag har dragit segel på ca 8 kvm utan problem. Men visst är det en vanesak, då brädan är kort och inte har så mycket längd 218 cm. (Jag har HS111)
    Den var väldigt lovgirig tyckte jag i början, då den är så kort. Sedan tyckte jag det var lite bökigare att få i fötterna i stropparna de första gångerna. Allt detta pga den kort ytan. Men nu tycker jag det inte är några problem med detta. Men räkna med viss förvirring de första gångerna :laugh:

  • fredrik-ygge

    Medlem
    24 augusti, 2006 vid 08:49
    Knatte wrote:
    Att dra rigg på HS:en är väl inga problem?

    Säkert inte. Får väl sätta på upphalstampen igen. Har inte haft den på sedant sent 80-tal…

  • lars_e

    Medlem
    24 augusti, 2006 vid 09:22
    fredrik.ygge wrote:
    Knatte wrote:
    Att dra rigg på HS:en är väl inga problem?

    Säkert inte. Får väl sätta på upphalstampen igen. Har inte haft den på sedant sent 80-tal…

    Jag drar rigg med 9.2 på min HS105 utan större problem, gäller bara att inte tynga ned nosen för mycket. Så den klarar överraskande mycket trots ganska liten volym.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jag är trött på att inte plana!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.