Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jag blir lurad på en Hypersonic!

  • Jag blir lurad på en Hypersonic!

    Publicerad av copello01 på 7 november, 2002 vid 17:12

    F2 sunset, sedan screamer och slutligen den, enligt reklamen, snabbaste serieproducerade brädan någonsin “Mega Jaq”. Vid denna tiden hade det ju funnits bra slalombrädor i drygt 10 år och 1994 borde ju gränsen, precis som reklamen sa, nåtts för hur bra brädor som kunde produceras. Mega Jagen skulle vara förevigt. Nu har jag i mitt racestall en Mega Jag, en Copello 285, en Bic 299, och en Thommen xxl. Alla dessa brädor hade jag känslan av att de slog alla tidigare brädor med hästlängder. Hur fan kan det vara så att jag nu på allvar överväger att köpa en Hypersonic och tro att denna skall ersätta alla dessa bestsellers. Hjälp mig att inte beställa brädan och istället nöja med alla de fina brädor jag har. Varför kan jag inte köra 9,0 med Thommen xxl 7,8 med Bic och 6,8 med Copellon? Vidare undrar jag hur efter 20 års utveckling min Bic från 99 har blivit pinsamt smal med 58 cm och 150 liter. Varje år skall vi tro att allt blir bättre. Tänk er att vi alla som tror på reklamen inbillar oss att årets prylar är 5% snabbare än föregående års. Annars skulle det väl inte vara värt att köpa nytt? Farten vill vi åt men även solen, vattnet och gemenskapen. Jag kräver 5% ökad prestanda, annars köper jag inte nytt? 5 % årlig ökning i prestanda. DÅ skulle en Hypersonic gå dubbelt så snabbt som en Mega Jag, alltå 50 knop i marschfart, och 70 knop för dem som verkligen vill. Mer rimligt är alltså att årets brädor är 1% snabbare. Är det motiverat när man egentligen selgar för att det är kul att komma ut på vattnet? Hör bara namnet! HYPERSONIC. Vi (jag) blir lurade hela tiden.
    Svar behövs snabbt innan jag beställer Hypersonicen.

    Hälsningar
    Sebastian

    ola-h svarade 21 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 november, 2002 vid 19:16

    Tack Sebastian för ett mycket läsvärt inslag.
    Det finns tydligen flera som känner habegäret!
    Vad skall man göra på vintern om inte längta.
    Arne

  • januja

    Medlem
    7 november, 2002 vid 20:17

    Man mot man.

  • copello01

    Medlem
    8 november, 2002 vid 07:39

    OK! Jag beställer en i Rostock för 8000 kr.
    Är det någon som vill köpa en Mega JAG, Copello 285, Bic 299 eller en thommen xxl säg till. Bra brädor och dock inte hälften så snabba som Hyper vilket man vill få oss att tro enligt mitt resonemang ovan.

  • boman

    Medlem
    8 november, 2002 vid 09:01

    Spara xxlèn annarssälj och köp smile.gif

  • boman

    Medlem
    11 november, 2002 vid 13:32

    Tjena!
    Blev det någon beställning från Rostock ?

  • ola-h

    Medlem
    11 november, 2002 vid 15:43

    Själv kör jag ingen snabbkörning utan endast vågor, men jag har ändå lite kommentarer.

    Först, testa eller läs lite tester av Hyper innan du köper. Man kan nog vara rätt säker på att det är en revolutionerande shape, men den passar inte alla och alla gillar den inte (inte ens alla de som den teoretisk borde passa). Tyska SURF testar den lite i nummer 11/12, och deras kommentar är i princip att det finns brädor som är bättre för var och en av de segelstorlekar som hyper täcker. En av poängerna med Hyper är dock just att den klarar som gigantisk segelstorleksspektrum.

    För övrigt kan det väl inte ens för (hobby)snabbåkarna enbart vara fart och övriga “raceprestanda” som avgör. Just att du slipper släpar runt på ett gäng brädor borde vär vara en fördel mer Hypersonic.

    Personligen (med mina vågprylar då) gillar jag också att testa nya prylar. Jag är egentligen inte så noga med det rent prestandamässiga. Med lite trick går det för de flesta förhållanden att få det mesta att funka bra. Däremot tycker jag det är kul att prova olika grejor och se hur de funkar. Jag tycker det utvecklar min segling också. Tyvärr måste man i praktiken i princip äga för att kunna testa ordentligt.

    Mitt generalråd är alltså: gillar du det tekniska och vara tidigt ute, experimentera och testa, köp Hyper. Kör du på säkerhet och har ett takräck stor nog, behåll ditt nuvarande kit och kanske komplettera med ännu fler (begagnade billiga) specialprylar.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 november, 2002 vid 08:48

    personligen tror jag inte att hypersonicen är
    snabbare än mega Jag, kanske på kryssen och i
    lättare vindar. Men den är ju bred så den
    är nog lättseglad och kanske är lättare
    att segla hyffsat snabbt för en nybörjare
    men knappast snabbare än gamla slalombrädor
    om man nu kan segla dom rätt (vilket få
    har kunskap till) överriggat med cambersegel och små fenor.

  • stinger

    Medlem
    12 november, 2002 vid 09:21

    En liten fundering jag har… Blir det inte svårkontrollerat att blåsa på med fullt drag i 5:0 (lägsta rek segelstorlek)??? Lättare vindar funkar den säkert skitbra men jag är skeptisk till att segla med så små segel som 5:0. Har jag helfel???

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 november, 2002 vid 09:50

    Såg Janne från GWC vara ute i ca 15m/s med Hpersonic, RS1 5.8 och en North Shore 30cm slalom fena………..FULL GAS!!

  • boman

    Medlem
    12 november, 2002 vid 10:05

    Nog är det så…
    det är svårt att slå ett gammalt slalom kit med rätt man bakom spakarna.
    Jag hoppas personligen att en gång få pröva HS och jämföra mot en vanlig slalombräda. hellst innan jag beställer en HS smirk.gif

  • pete

    Medlem
    13 november, 2002 vid 11:37

    Har Surf nr 11-12 kommit i brevlådorna nyligen? Eller har min prenumeration pajat?

    /Peter

  • ola-h

    Medlem
    13 november, 2002 vid 12:15

    Jag köpte den i Tyskland i fredags. SURF, ett par single malts, några lådor vin och en ansenlig mängd öl.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jag blir lurad på en Hypersonic!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.